hastighetsmätarglas

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling

hastighetsmätarglas

Post by aryan »

Hej,

På vår/min sons V50 är runda glaset till hastighetsmätaren spräckt. Någonstans såg jag att man kunde köpa nya glas men det kostade 30 euro om jag inte minns fel. För att inte tala om vad en hel mätare kostar. Verkar överdrivet för en enkel rund plastbit.

Finns det några smarta tips på något som man kan använda som glas? T ex glaset från en billig ficklampa eller nått sånt?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: hastighetsmätarglas

Post by henrikborjeson »

aryan wrote:Hej,

På vår/min sons V50 är runda glaset till hastighetsmätaren spräckt. Någonstans såg jag att man kunde köpa nya glas men det kostade 30 euro om jag inte minns fel. För att inte tala om vad en hel mätare kostar. Verkar överdrivet för en enkel rund plastbit.

Finns det några smarta tips på något som man kan använda som glas? T ex glaset från en billig ficklampa eller nått sånt?

/Aryan
Du kan använda i princip vilken transparent hård plastbit som helst men går du till någon som sysslar med plexiglas kan de säkert kapa till något passande. En spricka kan man annars fylla med blixtlim/superlim så det i alla fall inte regnar in i mätaren men sprickan kommer fortfarande att synas

mvh/HB
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag har hört talas om folk som har använt botten på en 1,5 liters PET-flaska som glas på V50-hastighetsmätare. Hur det ser ut i praktiken vet i tusan...
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack för svaren,

@henrikborjeson: plexiglas kan man naturligtvis använda men då blir glaset helt plant och inte lite välvd som originalet och jag tror inte det blir så snyggt. Man kan naturligtvis försöka forma glaset med värme men det är nog inte så lätt att får det bra.

@Terraplane Blues: Har faktiskt kollat in PET flaskor och plastburkar mm men alla de jag såg hade en gjutplopp i mitten så det funkar inte heller tyvärr.

De flesta ficklampor har nog också plant glas men kanske inte alla men det måste väll finnas nått som funkar bra.

Jag kan förståss skaffa en sån här för 34 kr
Image
och ta glaset ifrån men dessa har helt plant glas.

/Aryan
Last edited by aryan on Tue 12 Aug 2008, 19:28, edited 1 time in total.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

En gång använde jag ett gammalt glas
som jag hittade i en urmakares verkstad.
Blev snyggare än original.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har använt glas (plast) från en rund fönstertermometer. Men nu verkar både jula och clasan ha fått in en ny kantig version. men de runda finns säkert kvar i nån mataffär eller liknande. man fick slipa ner diametern lite men konvexiteten (säger man så?) är nästan identisk med originalet.

Image
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Stort tack! Precis ett sånt tips som jag hoppades på :-)

Om jag letar riktigt ordentligt tror jag tom att ha en sån termometer liggande nånstans. Annars finns den säkert nånstans att köpa för ett par tior.
Hoppas bara den inte har det där randiga som finns på den i bilden.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Willis hade vanliga runda såna termometrar utan räfflor i glaset med rätt kupa för 29 kr.

Nu gäller det bara att se om jag kan slipa ner den snyggt till rätt storlek för den är för stor.

/Aryan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:Willis hade vanliga runda såna termometrar utan räfflor i glaset med rätt kupa för 29 kr.

Nu gäller det bara att se om jag kan slipa ner den snyggt till rätt storlek för den är för stor.

/Aryan
om du har en spetsig lödpenna/lödkolv så kan du skära med den grovt, sedan slipa det sista med smärgelduk. det luktar ju lite när man smälter/skär i plast, ventilation är att rekommendera för hälsa och välbefinnande.
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag använde en dremel med slipskiva för att "grovslipa" ut glaset och sedan slipade jag det sista för hand. Det blev helt ok och en fördel är att visaren nu helt går tillbaka till 0, innan dess hängde den sig ibland på 10 km/t.

Så här var det innan:
Image

Här tillsammans med det nya termometerglaset:
Image

Och så här ser det ut med nya glaset och mätaren på plats
Image

Det blev helt ok tycker jag tycker ifs att hastighetsmätare med vit skala och kromrand är snyggare. Denna ser lite 70 tals ut, tror ni att denna svarta är nyare än vespan som är från '67?

Lite synd att visaren har blivit lite böjd och att den inte har belyst skala, i mörker kan inte se hur fort man åker :sad:

/Aryan
Post Reply