Jag har numera två gamlingar utan papper som jag tänkte kombinera till en fin scooter under vintern. Men innan jag lägger för mycket jobb på det tänkte jag registrera in den. Men usch vad det var hemskt. Jag har sökt, letat och i nuläget finns det ingen som helst dokumentation eller gammal regplåt att tillgå så att få ut ett besiktningsinstrument eller gammalt regbevis är lögn i helvete. Jag har försökt med Stockholms stadsarkiv, länsstyrelsen, Vägverket, SVAR (riksarkivet) etc. Ingen har lust att hjälpa till att få en gammal vespa i trafik. Nu till min undring. Har någon annan på forumet haft lycka med detta och kanske kan komma med fiffiga, hemliga, kloka funderingar kring detta.... Kort sagt: Hjälp!!!
Johan
Registrera en gamling... Inte lätt
Du blir nog tvungen att låta Vägverket göra en ursprungskontroll. Bifoga alla handlingar du har, kvitton m.m samt ev. något som kan styrka årsmodellen. Du kan läsa mer om detta på www.vv.se. Sen beställer du tid för registreringsbesiktning på Bilprovningen. Gjorde detta med min Vespa GS i våras trots att jag hade handlingar med med dels länsbokstavsnummer och det nya regnumret med tre bokstäver och tre siffror. Har man inte betalt sin registreringshållningsavgift så är det ursprungskontroll och registreringsbesiktning som gäller. Tror inte att det blir besvärligare för dig som saknar tidigare reghandlingar.
Hela kalaset går på runt 2000kr inklusive vägning och kontrollbesiktning.
Hela kalaset går på runt 2000kr inklusive vägning och kontrollbesiktning.
Tack för tips.. Det trista är att sedan början av februari kräver Vägverket, för att kunna utföra ursprungskontrollen att man kan bevisa att fordonet varit i trafik i Sverige, vilket är enkelt om man har en ny eller gammal regplåt. Mitt bekymmer är att jag bara har ram och motornummer. MHRF kan ju hjälpa till med att fastställa årsmodell och andra tekniska data, men inte att den varit reggad. För det krävs ett gammalt regbevis eller besiktningsintrument. Dessa finns beroende på vart den gått i trafik i landsarkiven, länsstyrelsen eller hos riksarkivet. Men då behövs regnummer. Annars kan dom inte söka... Hualigen.
// Johan
// Johan
De vespamodeller som såldes i Sverige har i en del fall utrustning som bara såldes i Sverige, ex. så hade en del Touring och GS ett styrlås som var unikt för Sverige, det finns fler exempel. Vad är det för typ av Vespa du tänkt regga?
Kan du inte få någon tidigare ägare att skriva ett papper där han/hon intygar att fordonet varit i trafik i Sverige men att handlingarna försvunnit?
På fordon som varit i trafik i ex. Norra Sverige kan man vända sig till Landsarkivet i Härnösand och dom har möjlighet att söka på chassinummer och till och med på motornummer om det angivits på reg.handlingen. Vet att fler län har sina gamla registreringshandlingar digitaliserade men långt ifrån alla.
Kan du inte få någon tidigare ägare att skriva ett papper där han/hon intygar att fordonet varit i trafik i Sverige men att handlingarna försvunnit?
På fordon som varit i trafik i ex. Norra Sverige kan man vända sig till Landsarkivet i Härnösand och dom har möjlighet att söka på chassinummer och till och med på motornummer om det angivits på reg.handlingen. Vet att fler län har sina gamla registreringshandlingar digitaliserade men långt ifrån alla.
Ja dessvärre är det så att enl. vägverket spelar det ingen roll om själva modellen har varit i trafik. Det är just denna scooter som måste ha varit inregistrerad.. När det gäller import är det andra regler, men visst skulle man kunna exportera scootern till 3:e land, registrera den där och importera tillbaka den.
Den ena är en GL-63, den andra en Super -60. Jag har skickat en förfrågan till Landsarkivet i Härnosand som har chassinummer i deras register och håller tummarna på att nån av dem har passerat dalälven nån gång mellan 60-72. Annars är den SVAR i ramsele som har arkivet mellan 72-94, men dom kan bara söka på regnummer. Vilket är otroligt korkat eftersom alla fordon som under perioden har avregistrerats var tvungna att returnera skyltarna. Då är det svårt.
// Johan
Den ena är en GL-63, den andra en Super -60. Jag har skickat en förfrågan till Landsarkivet i Härnosand som har chassinummer i deras register och håller tummarna på att nån av dem har passerat dalälven nån gång mellan 60-72. Annars är den SVAR i ramsele som har arkivet mellan 72-94, men dom kan bara söka på regnummer. Vilket är otroligt korkat eftersom alla fordon som under perioden har avregistrerats var tvungna att returnera skyltarna. Då är det svårt.
// Johan
Hej, misstänker att jag har samma problem, har en gammal ld som är oreggad. Har beställt papper från MHRF som jag fyllt i , men har inga dokument som kan styrka någon form av registrering. Misstänker att den aldrig vart reggad här. Hur gör man om man skulle bli nekad inreggning?
Bygga om den och regga som ombyggt fordon?
/ Mathias
Bygga om den och regga som ombyggt fordon?
/ Mathias