Färgkod/färgbenämning på Bettan?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Terraplane Blues

Färgkod/färgbenämning på Bettan?

Post by Terraplane Blues »

Skulle behöva bättra en del blessyrer på min Primavera och var idag i kontakt med en färghandlare som sade sig ha samtliga blandningsrecept till Piaggio. Kruxet var att han måste ha reda på benämningen/färgkoden för att kunna härleda kulören.

Någon som vet på rak arm vilken färgkod/benämning min Primavera från 1970 (felaktigt -71 i bilregistret) har? Det enda jag känner till är att färgen förmodligen heter något med "coral" (korallröd) om jag inte är felunderrättad.

Bild på Bettan och hennes korallröda (?) kropp:

Image

Mvh
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Färgen är antagligen PIA 811, Rosso corallo, kolla in Colore amicos sidor:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =9&COD=PIA

Färgen användes på GTr ända fram till 1971 och samtidigt också på Vespa 50. Primaverans röda skall vara mot det orangea sidan och det gör den här corallon väldigt bra.

MEN om du skall piffa upp och inte måla om så får du nog be färghandlaren bleka ut färgen, för Bettan är ju inte nymålad och färgen ändrar ton med åren. Ta med Bettan in i affären så blir det korrekt... :grin:

Någon som har en fin färgkarta med Primaverafärger? Colore Amico känner bara till vit och brun för den här tiden. Senare kommer två blåa och en grå. Konstigt, var inte röd en internationell färg? Finska primaveror är för det mesta orangeröda.
Terraplane Blues

vespaco wrote:Färgen är antagligen PIA 811, Rosso corallo, kolla in Colore amicos sidor:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =9&COD=PIA

Färgen användes på GTr ända fram till 1971 och samtidigt också på Vespa 50. Primaverans röda skall vara mot det orangea sidan och det gör den här corallon väldigt bra.

MEN om du skall piffa upp och inte måla om så får du nog be färghandlaren bleka ut färgen, för Bettan är ju inte nymålad och färgen ändrar ton med åren. Ta med Bettan in i affären så blir det korrekt... :grin:

Någon som har en fin färgkarta med Primaverafärger? Colore Amico känner bara till vit och brun för den här tiden. Senare kommer två blåa och en grå. Konstigt, var inte röd en internationell färg? Finska primaveror är för det mesta orangeröda.
Tack för uppgifterna, min finska vän!

Jag har varit på tre olika ställen och förfrågat om tillblandning och upptappning på sprayburk. Två av ställena mäter nyansen med spektroskop och eventuell blekning och annat åldersrelaterat mäts därför in i färgen. Den sista snubben blandade enbart efter recept, varför nyansen kan skilja något. Dock var han riktigt billig (140 kr per sprayburk) och påstod sig ha recepten på samtliga Piaggios kulörer någonsin.

Återigen ett stort tack, vespaco!

Mvh
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

prova annars att polera den med rubbing(maskin),den brukar ändras då!
Jag har gjort så på röda bilar,och det brukar bli en j-a skillnad!
Eller jag skulle nog rekommendera att du gjorde det innan du tog den till färgaffären.
Terraplane Blues

blizzy wrote:prova annars att polera den med rubbing(maskin),den brukar ändras då!
Eller jag skulle nog rekommendera att du gjorde det innan du tog den till färgaffären.
Tack, men jag måste bättra på ett par ställen efter svetsning i karossen.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vad har du gjort med Bettan??? :|
Terraplane Blues

vespaco wrote:Vad har du gjort med Bettan??? :|
Grovhånglat litet för hårt... :P

Nejdå, mitt året-runt-brukande har medfört en del blessyrer på Bettan och dessutom planerar jag på att svetsa igen hålen efter registreringsskylten som nu fästs med magneter. Det kommer alltså att behövas en del färgbättringar här och där.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kanske bättre att spackla igen registerskyltshålen om du/någon behöver dem igen?

Året runtblessyrer? Istappar som flyger och smäller i plåten? :)
Terraplane Blues

vespaco wrote:Kanske bättre att spackla igen registerskyltshålen om du/någon behöver dem igen?

Året runtblessyrer? Istappar som flyger och smäller i plåten? :)
Äsch, jag får väl borra nya hål om det mot förmodan skulle bli aktuellt.

Jag vet faktiskt inte vad som har orsakat alla blessyrer. Det tycks hända en del när Bettan står parkerad här och var. Häromdagen satt det en snubbe (en vuxen) och "torrkörde" Bettan när jag kom ut från affären jag handlade i. Jag frågade vad f-n han sysslade med. Han kallade mig "kompis" och svarade att han bara ville testa. Han hade t o m vridit den i växel. Folk har tydligen svårt att hålla fingrarna borta från andras grejer...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Terraplane Blues wrote:Häromdagen satt det en snubbe (en vuxen) och "torrkörde" Bettan när jag kom ut från affären jag handlade i. Jag frågade vad f-n han sysslade med. Han kallade mig "kompis" och svarade att han bara ville testa. Han hade t o m vridit den i växel. Folk har tydligen svårt att hålla fingrarna borta från andras grejer...
Man borde placera en spikremsa/"igelkott" med lås på sadeln. Då kanske skulle folk skulle fatta att det inte är önskvärt att torrköra. Tror ni det händer lika ofta om man skulle ha en stor murrig HD?
Terraplane Blues

vespaco wrote:Man borde placera en spikremsa/"igelkott" med lås på sadeln. Då kanske skulle folk skulle fatta att det inte är önskvärt att torrköra. Tror ni det händer lika ofta om man skulle ha en stor murrig HD?
En del folk fattar inte ändå, oavsett vilka åtgärder man tar till (man kanske skulle skriva en vädjande skylt och hänga på scootern, t ex "v g rör ej" på en massa olika språk?). Några verkar t o m inte vilja förstå. Andra verkar uppenbart tycka det är en rättighet att pilla på andras föremål bäst de önskar. Bettan har fått framlampan insparkad genom en "karatespark", enligt vittnesmål, samt fått sadeln fördärvad då någon tyckte att den var det bästa stället att lägga nyårssmällare (s k smatterband) på.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
blizzy wrote:prova annars att polera den med rubbing(maskin),den brukar ändras då!
Tack, men jag måste bättra på ett par ställen efter svetsning i karossen.
Det e det jag menar,polera innan du kladdar på färg på den!
Eller gör som du vill,det har du väl alltid gjort....
Terraplane Blues

blizzy wrote:Det e det jag menar,polera innan du kladdar på färg på den!
Du missförstår mig troligtvis. Jag behöver lägga på ny färg där jag har lagt igen hål med svets - för där är ju ingen färg på de områdena.
blizzy wrote:Eller gör som du vill,det har du väl alltid gjort....
Ehh...jaha?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
Du missförstår mig troligtvis. Jag behöver lägga på ny färg där jag har lagt igen hål med svets - för där är ju ingen färg på de områdena.
Ehh...jaha?
DU missförstår!Polera runt områdena där du ska bättra,du behöver inte polera hela!Annars blir det inget bra,jag lackat i 30 år,så du behöver inte ifrågasätta det...
Terraplane Blues

blizzy wrote:
Terraplane Blues wrote:
Ehh...jaha?
DU missförstår!Polera runt områdena där du ska bättra,du behöver inte polera hela!Annars blir det inget bra,jag lackat i 30 år,så du behöver inte ifrågasätta det...
Va, polera runt områdena där jag skall bättra - innan jag skall bättra? Är det inte bättre att rubba och polera skarvarna när den nya färgen har lagts på och härdat? Jag har tänkt logiskt i 30 år, så du behöver inte ifrågasätta det... :wink:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
blizzy wrote:
Terraplane Blues wrote: Du missförstår mig troligtvis. Jag behöver lägga på ny färg där jag har lagt igen hål med svets - för där är ju ingen färg på de områdena.
Ehh...jaha?
Va, polera runt områdena där jag skall bättra - innan jag skall bättra? Är det inte bättre att rubba och polera skarvarna när den nya färgen har lagts på och härdat? Jag har tänkt logiskt i 30 år, så du behöver inte ifrågasätta det... :wink:
Precis,du har alltså tänkt Ologiskt i 30 år,men som sagt,du gör som du vill,det har väl alltid gjort (i 30 år).
Men om vi som är fackmän på området,gör så på bilar när vi bättrar(speciellt på röda bilar),då gör vi fel?Ok,ska säga det på jobbet,"att vi gör så här istället för terraplanes blue sa det och han tänker logiskt",
Du hör väl själv hur det låter?? :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Blizzy, hur inverkar ordningen, det blev jag nyfiken på? Om man rubbar efteråt så planar man ut eventuell kant på den nya färgen, men vad händer om man gör det före? Om du kan förklara så att en dum kvinna också förstår så är jag tacksam! Jag kommer antagligen att få kludda med airbrusch framöver och tre av fyra är röda, så alla tips är välkomna.
Terraplane Blues

blizzy wrote:Precis,du har alltså tänkt Ologiskt i 30 år,men som sagt,gör som du vill,det har väl alltid gjort (i 30 år).
Men om vi som är fackmän på området,gör så på bilar när vi bättrar(speciellt på röda bilar),då gör vi fel?Ok,ska säga det på jobbet,"att vi gör så här istället för terraplanes blue sa det och han tänker logiskt",
Du hör väl själv hur det låter?? :wink:
Ja, för all del, säg du det till gubbarna på jobbet om det känns bra för dig. Lägg gärna till att den där Terraplanes Blue, eller vad han heter, är en riktig bessersmith. Ärligt talat tror jag inte att de bryr sig... :wink:
Terraplane Blues

vespaco wrote:Om du kan förklara så att en dum kvinna också förstår så är jag tacksam!
Det går tyvärr inte att förklara det så pedagogiskt att kvinnor och Terraplanes Blue, eller vad han heter, kan förstå det hela. Tyvärr... (Seså, återgå nu till spisen, kvinna!) :wink:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

vespaco wrote:Blizzy, hur inverkar ordningen, det blev jag nyfiken på? Om man rubbar efteråt så planar man ut eventuell kant på den nya färgen, men vad händer om man gör det före? Om du kan förklara så att en dum kvinna också förstår så är jag tacksam! Jag kommer antagligen att få kludda med airbrusch framöver och tre av fyra är röda, så alla tips är välkomna.
Ok,ska försöka ge en förklaring här,men d bättre å visa i praktiken,men....ok
en röd färg(som t.e.x.terras primmy)blir nedgången av väder å vind,å spec. ålder,så den ändras i färg,men om du polerar upp den,så får du fram,nästan,hur den såg ut från början(prova gärna på en liten yta först,så ser du skillnad),sen våtslipar du ut en bit med 1200våtslippapper,alltså 1200 är kornen på slippappren,sen när du sprutar på färgen,så måla inte längre ut än du har våtslipat,stanna nån cm innan,så du ser där du har slipat,sen låta det genomhärda,sen polerar du igen.om man bättrar på en sliten lack(nergången)så blir det kanter efter man har målat å polerat.för då är ju den slitna lacken kvar under,då blir det en kant.hoppas du förstår och ni andra oxå,å även den logiska terra.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
vespaco wrote:Om du kan förklara så att en dum kvinna också förstår så är jag tacksam!
Det går tyvärr inte att förklara det så pedagogiskt att kvinnor och Terraplanes Blue, eller vad han heter, kan förstå det hela. Tyvärr... (Seså, återgå nu till spisen, kvinna!) :wink:
det låter som du är en singelkille :grin:
Terraplane Blues

blizzy wrote:hoppas du förstår och ni andra oxå,å även den logiska terra.
Nej, han förstår fortfarande inte. Kan du ta det tydligare i ytterligare en verison för honom?

(Jo, jag fattar, men väljer att göra som jag alltid har gjort - för det har jag ju alltid gjort!)

:grin:
Terraplane Blues

blizzy wrote:det låter som du är en singelkille :grin:
Det beror på vem som frågar. Jag är ändå inte intresserad av manliga billackerare, så du kan sluta drömma nu... :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

blizzy wrote: Ok,ska försöka ge en förklaring här,men d bättre å visa i praktiken,men....ok
en röd färg(som t.e.x.terras primmy)blir nedgången av väder å vind,å spec. ålder,så den ändras i färg,men om du polerar upp den,så får du fram,nästan,hur den såg ut från början(prova gärna på en liten yta först,så ser du skillnad),sen våtslipar du ut en bit med 1200våtslippapper,alltså 1200 är kornen på slippappren,sen när du sprutar på färgen,så måla inte längre ut än du har våtslipat,stanna nån cm innan,så du ser där du har slipat,sen låta det genomhärda,sen polerar du igen.om man bättrar på en sliten lack(nergången)så blir det kanter efter man har målat å polerat.för då är ju den slitna lacken kvar under,då blir det en kant.hoppas du förstår och ni andra oxå,å även den logiska terra.
Det handlar alltså om att få aningen ny färg på gammal färgyta för att få en nättare övergång till den gamla färgen? Så har jag gjort. Men sista upputsningen är ännu ogjord (kanter och en viss tabbe med tejpboll).
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
blizzy wrote:det låter som du är en singelkille :grin:
Det beror på vem som frågar. Jag är ändå inte intresserad av manliga billackerare, så du kan sluta drömma nu... :wink:
nej,jag gillar ändå inte fjollor :yuck:
Last edited by blizzy on Wed 13 Aug 2008, 06:55, edited 1 time in total.
Post Reply