Gummiribbor på fotplatta V50 - hur monteras dom bäst[FIXAT]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Gummiribbor på fotplatta V50 - hur monteras dom bäst[FIXAT]

Post by Bluesman »

Halloj folks -
efter att nästan ha blivit gråhårig under mina försök att få dit nya fotlister/ribbor på La Sorellina måste nu frågan ställas:

Jag har fått dit dom två på tunneln, och den längst ut t h - nästan.
Tunnelns lister gick i med hjälp av en plastklubba och lite jäklaranamma.
Dom på fotplattan är en annan femma. Klart svårare.

Jag fettade in plupparna och drog dom igenom golvet med en tång med hjälp av den lilla "utväxten" längst ut på "pluppen". Tyvärr verkar gummit vara mer plast än gummi, och ett par "pluppar" lyckades jag tyvärr dra sönder utväxterna på.

Det måste finnas ett idiotsäkert sätt att få dit dom här grejorna UTAN att ha sönder dom. Berätta, snälla?

Borra upp hålen en halv millimeter? Använda nåt annat än fett? En annan metodik, kanske, eller ett verktyg?

Please inform me....dom ska dit imorron.

hälsar /Richard
Last edited by Bluesman on Tue 12 Aug 2008, 18:47, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Gummiribbor på fotplatta V50 - hur monteras dom bäst?

Post by Federico »

Bluesman wrote:Halloj folks -
efter att nästan ha blivit gråhårig under mina försök att få dit nya fotlister/ribbor på La Sorellina måste nu frågan ställas:

Jag har fått dit dom två på tunneln, och den längst ut t h - nästan.
Tunnelns lister gick i med hjälp av en plastklubba och lite jäklaranamma.
Dom på fotplattan är en annan femma. Klart svårare.

Jag fettade in plupparna och drog dom igenom golvet med en tång med hjälp av den lilla "utväxten" längst ut på "pluppen". Tyvärr verkar gummit vara mer plast än gummi, och ett par "pluppar" lyckades jag tyvärr dra sönder utväxterna på.

Det måste finnas ett idiotsäkert sätt att få dit dom här grejorna UTAN att ha sönder dom. Berätta, snälla?

Borra upp hålen en halv millimeter? Använda nåt annat än fett? En annan metodik, kanske, eller ett verktyg?

Please inform me....dom ska dit imorron.

hälsar /Richard
normalt brukar vara att dra i plupparna så att själva utväxten dras ut och minskar i diameter. troligtvis var det lättare med de gamla originallisterna som kanske hade några procent riktigt gummi i sig.

om du vågar försöka så kanske värme löser problemet. doppa dem i kokande vatten? värma med värmepistol?

var försiktig bara....
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Ja, "gummit" är ganska plastigt på eftermarknadslisterna. Har du provat med - förhoppningsvis penetrerande - cirkelrörelser under tryck, om du förstår hur jag menar? Ungefär tekniken man använder för att trycka i en kork i en vinflaska...
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

"Penetrerande cirkelrörelser"....hmm.
Jodå, om det bara hade gått. När man har fått i en eller två, så blir det styvare, liksom, listen medger ingen rörelse cirkulärt längre. Återstår att bända, dra och vicka och försöka göra cirkelrörelsen underifrån genom att dra i utväxten på "pluppen" så att den till sist går igenom hålet. Och då går skiten sönder.

Har även provat att trycka uppifrån mitt i listen, och mitt för pluppen med en stor skruvmejsel, men för den övningen behöver man fler än 2 händer. Går inte att trycka uppe och dra nerifrån samtidigt.

Jag ska värma dom inför nästa försök. Ska även försöka bända lite (underifrån) med en liten slö skruvmejsel för att få pluppkanten att kränga över. Om mer än en enda plupp pajar då, så borrar jag upp hålen en halv millimeter.

Surt slit. Borde vara enkelt, men....
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

innan du borrar i golvet. prova att borra hål i plupparna från undersidan, kanske de går att trycka igenom om plasten blir ihålig och på så sätt mjuknar. hålen ska naturligtvis inte gå igenom på ovansidan och vara tillräckligt små för att plupparna ska hålla. kanske t.o.m går att dra dem på plats med en träskruv och några brickor?
Federico
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Precis, satsa på att modifiera gummit snarare än plåten. Lättare att ångra sig då =)

Kanske kan du ta ner "kanten" på pluppen på två sidor? Lättare att få igenom men borde stanna på plats i alla fall.

Vad säger ni andra förresten. Bör man limma fast gummilisten mot botten också? Jag störs alltid av att det kommer in skit under listerna som är omöjlig att tvätta bort. Sen när det regnar så rinner skiten ut igen.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm. Borra går inte p g a den extra "utväxten" under pluppen som man trots allt kan dra i. Träskruv....njae.
Men att nypa av en liten del på pluppen med en vass sidavbitare/elektroniktång - DET ska prövas. Då blir det mindre material att dra igenom, men om 70% av kanten är kvar så finns det i a f grepp i plåten.

<<kör hem och testar. Återkommer. Tack för tips!
Hälsningar
/R
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bluesman wrote:Hmm. Borra går inte p g a den extra "utväxten" under pluppen som man trots allt kan dra i. Träskruv....njae.
Men att nypa av en liten del på pluppen med en vass sidavbitare/elektroniktång - DET ska prövas. Då blir det mindre material att dra igenom, men om 70% av kanten är kvar så finns det i a f grepp i plåten.

<<kör hem och testar. Återkommer. Tack för tips!

allvarligt! vad du än gör borra inte större hål i plåten för att få på ett par feltillverkade replicalister.

pennvässare?
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

1: koka upp lite vatten, har du ingen kokare kör bara vatten i garagekaffebryggaren, läg därefter en list däruti några minuter. då blir dom segaste nygummlisterna betydligt mera medgörliga.

2: blanda vatten och såpa i en mugg.

3: pensla såplösningen runt hål och på gummit, använd ett par bra handskar med gott grepp. Drag nu igenom gummitapparna (listen direkt upp ur varmvattnet) med circulerande rörelser så som tidigare avhandlats.
4: Lycka till.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack för tips, allesammans.

Till slut funkade det. Skitfabrikat på listerna, måste jag säga. Om man a) fettar in plupparna b) lutar listen så att ena halvan av pluppen *nästan* går ner i hålet om man trycker på ovansidan så kan man c) ta en liten skruvmejsel och underifrån bända ner den motstående plupphalvan. Om det sen tjurar ändå, så kan man d) ta en plattång och dra/jucka lite i pluppen på undersidan samtidigt som man trycker med en BRED SLÖ skruvmejsel mitt i listen ovanifrån - så kommer den till sist.

Sicket skitgöra. Men nu är det gjort. Lite skevar dom allt, dom nya är absolut för styva för att smyga snyggt intill plåten, men vad göra...gissar att man vänjer sej och att värmen i solen kanske gör resten.

Tack!

PS: Ola, jag såg såptricket för sent...provar det nästa gång!

/R
Hälsningar
/R
Post Reply