"Högspänning" Rally 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

"Högspänning" Rally 180

Post by Jörgen Karlsson »

Hej!

Kom 2002 över en skabbig rally 180 -69 för en billig peng av en skrothandlarkompisför 6år sedan, började en grundlig renovering, skruvade ned allt i beståndsdelar, men,,,, så händer det ,,, barn och hus kommer i vägen,,,totalstopp i projektet,,
fick sadla om från superentusiastisk Vespaförgiftad renoveringsnörd till , ,
Husbyggande småbarnsfarsa.
Helt plötsligt går all fritid åt till att bygga om/till huset pyssla om småttingar,

Nu,,,,,, 6år,,,,, efter inköpet ,,,,.
Är den äntligen färdig!!!! ,

oj oj JÄVLAR vilken känsla,
sparkade igång den med andan i halsen, (efter så lång tid mins man ju inte riktigt om man dragit fast allt i motorn uhm! uhm! )

tror den puttrade igån på 5-6 sparkar Uj uj Halleluja!!!

TJOFF baktänder Wepp!!, svänghjul lossar.. AAhhh det värker i hjärtat, vad har hänt ?? är det något som är trasigt??? Förbannade idiot kollade jag inte svänghjulsmuttern,, satan bara inte kilspåret gick åt hellv,,te!!

Kilen av, kilspåret ok!!! Phuu .....

Fixade en ny kil, startade upp den, allt ok, vilken härlig känsla,, 6åren käns som ingen tid alls helt plötsligt.

Detta var min Vespahistoria fram till idag,

nu till spörsmålet!

Jag satte i nya 6v glödlampor överallt,
huvudlampan lyser ok hel/halv,
men på bakljus och pilotlampa fram brann tråden upp och jag kan mäta ca 17V, vad kan dé va??

Vad skall man börja med, mäta spolresistansen?

Jörgen
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Mät och kolla att alla lampor lyser med motorn på tomgång så motorn lämnar låg uteffekt. 17V får du när du varvar och när belysningsspolarna är obelastade. Med rätt watt-tal på lamporna ska du ha nominella 6V. Det är viktigt att alla lampor funkar innan du varvar upp (och höjer spänningen), annars kommer det låga strömuttaget göra att spänningen stiger, smäller en lampa=mindre ström från motorn, spänningen stiger ännu mer etc.

I Haynes manual står det 6V/5W för baklampa och 6V/3W för parkeringsljuset men i Piaggios egen manual står det 5W för båda så om du belastat spolen med 8 ist.f. 10W kan det ge för hög spännign som smällt lampan. Alternativt om en lampa glappat, den andra har smällt och när den första får kontakt igen så smäller den också

Har det stått länge är oxid på kontaktytor eller avfrätta kablar de vanligaste el-problemen

Kolla även att kablarna sitter rätt i kopplingsboxen på motorn men de ska bara följa färg så de borde sitta rätt.

mvh/HB
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Hej!

Idag provade jag att koppla en lampa på 15w rakt på kopplingsboxens svarta och gula anslutningar vilka skall gå till de berörda lamporna, den lös fint,
så det är nog som du säger, dålig kontakt i socklarna, jag får fixa socklarna, köpa nya lampor och prova igen..

Man får tack för hjälpen ....

En fråga till,
jag tankade på Biltemas,
MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.

Vet inte,,,men jag upplevde att kopplingen har börjatt fått "huggtendenser" idag vid en liten kvällsrepa, kan det vara oljan??

det står ju i specen "Anpassad för koppling " det borde väll innebära att det funkar ihop med våta lameller??
någon som provat oljan?
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Den oljan är inte vad din Vespa vill ha, tyvärr...

Växellådsolja till en Vespa skall vara rak SAE30. Finns på de flesta mackar och brukar ofta gå under namnet gräsklipparolja.

Byt snarast så skall du se att kopplingen blir bättre!
Last edited by Ronnie on Mon 11 Aug 2008, 23:21, edited 2 times in total.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Jörgen Karlsson wrote:
Vet inte,,,men jag upplevde att kopplingen har börjatt fått "huggtendenser" idag vid en liten kvällsrepa, kan det vara oljan??
Det är absolut oljan som är problemet, har själv haft problem med Castrol multigradolja. Det finns vissa multigradeoljor för MC som funkar ok med kopplingen, t.ex Quaker State, och jag tror även Shells syntetiska, men som sagt SAE 30 är ju standardrekommendationen.
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Ok Tack!


Jag byter imorgon...

Typiskt när man skall göra sig till med en syntetolja...

Jag meddelar resultat efter byte och några körda mil..

Jörgen
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Hej!

Ja då är det konstaterat,, det funkar inte med Biltemas syntetolja, nu drar kopplingen jämt och fint efter oljebytet (Ok gräsklipparolja ) och några körda mil,

tack för hjälpen!!!
Post Reply