PX125E objekt

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
jings
Entusiast
Entusiast

PX125E objekt

Post by jings »

Såg rishögen på Blocket redan i våras men när ägaren sänkt priset och annonsen fortfarande var kvar efter några veckor kunde jag inte låta bli...

Tänkte först ta motorn till min -57 Super och sälja resten, men ändrade mig och nu blir det renovering och eventuellt lite trimmning.
Tyvärr är motorfästena bortkapade men EM Scooters lovade skicka en skiss på var dom ska sitta. De flesta delar som saknas har jag fåt tag på från hjälpsamma klubbmedlemmar.

PS: Som synes följde det med en del Touringdelar som är till salu: bl.a pakethållare, fälg och cylindrar om någon är intresserad. (Sålda)

/Janne

Image[/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/g.php?h=137&i=3696156719ak6.jpg]Image
Last edited by jings on Tue 21 Jul 2009, 12:53, edited 1 time in total.
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Har fortsatt att samla delar. Lånade en svets och miggade dit fästen för motorn samt fixade lite andra småskador.

Vet inte riktigt var hålet för motorbulten ska vara, finns det kanske någon vänlig själ som kan ta en bild på fästet på vänster sida. Höger sida har jag koll på och man kan nog räkna ut var det vänstra ska sitta men en bild och lite mått vore perfekt.

Image

Har också gjort ett nytt sadelöverdrag med hjälp av min frus symaskin. Det svåra var inte själva sömnaden utan att försöka lista ut hur stora de olika delarna ska vara. Gjorde pappersmallar om det är någon fler som är sugen på att sy.

Image

Har börjat rikta och spackla. Hanskfacket såg inte ut att gå att rädda men med lite bankande och spackel så blir den nog riktigt bra.

Image

Tanken var sprucken vid fästet för locket. Har tidigare lagat en touringtank och min GS tank med lödkolv och det funkade bra även nu. Ju större lödkolv desto bättre. Tennet flyter ut fint och tränger in i sprickor, tror att tankarna delvis är sammanfogade eller tätade med tenn från fabriken, någon som kan bekräfta det?
Last edited by jings on Tue 02 Mar 2010, 14:52, edited 1 time in total.
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Länge sedan jag skrivit, ligger hemma med feber och uttråkad, mycket har hänt sen sist.

Motorn var i stort behov av renovering, ramlagren var slut och kolven hade nypmärken.
Passade också på att byta växelkors, packningar, packboxar m.m.

/i/080904007fb.jpg/]Image

Köpte en ny 150cc LML 5 -ports cylinder på Ebay. I annonsen så stod det att den behövde borras. Det visade sig att den var honad koniskt d.v.s. kolven gick in ned till men ej upptill, vidare så var kolvringsgapet för litet, knastren felaktiga och kolven något för tight mot övre vevlagret – men den var billig! (man får vad man betalar för). Blockhalvorna anpassades till den nya cylindern, höger sida bearbetad på bilden.

/i/081215003.jpg/]Image

Rostfritt avgassystem och OKO-gasare (24mm) köptes från Vietnam.
Indisk 22 kuggars koppling och växelmekanism handlade jag på Ebay.
Toppen har anpassats till 150cc, om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa.

/i/090801013.jpg/]Image

/i/090801078.jpg/]Image

Avgassystemet provmonterat, passade bra förutom att fästet i svingen behöver modifieras för att få upp systemet mer.

/i/090801074.jpg/]Image

Motorn på plats, gjorde en luftfilterlösning med ett Biltemafilter under tanken men det blev lite rackligt, funderar på om det går att sätta in luftfilterskumgummi i insugsslangen, någon som vet?

/i/090801073.jpg/]Image

Px:en klar för provkörning. Startade bra men gick alldeles för snålt, beställde massor av munstycken men hann inte prova ut dessa ordentlig i höstas.

/i/090801041.jpg/]Image

I julas började jag montera ett Vietnamesiskt skivbromskit. Handtaget är på plats och hål för slangen är upptaget i framskärmen. Fick problem med att den tjocka distansbrickan innanför låsningen var för tjock, funderar på att shimsa istället men vet inte om det blir problem. Distansen är utformad så att den passar in i skåran i axeln, shimset kommer kanske att röra sig mot låsningen vid fjädring, spelar roll?

/i/100103010.jpg/]Image

/i/100103013.jpg/]Image

Beställde tid hos lackare så jag hann inte riktigt få bromsen klart innan jag rev scootern.

/i/100302027.jpg/]Image

Fick tillbaka PX:en från lack, limegul metallic skulle man nog kunna kalla kulören. Hursomhelst så gjorde Lackaren Björn ett toppenjobb.
Nu återstår det roliga montaget, de rostfria bensköldslisterna har hyfsad passform.

Dock blir det problem med att få blinkers att passa, funderar på att montera hållaren från insidan och glaset direkt på skölden med en neoprenpackning emellan.

/i/100302030.jpg/]Image

Scootergirls!!!

/i/100302034.jpg/]Image

Styrlåset var sönderborrat och verkar inte vara samma typ som de som monterades på andra marknader?. Hursomhelst var det svårt att hitta ett nytt men det visade sig att vissa mopeder har samma lås. Låskolven hittades hos EHR i Sthlm, cylindern på Tradera och locket fick jag av den lokala moppedelskrängaren (tack Esbjörn).

/i/090801022.jpg/]Image

/i/100302028.jpg/]Image

/i/100302029.jpg/]Image

Det var allt för nu!
Last edited by jings on Tue 02 Mar 2010, 14:59, edited 5 times in total.
Italjohn
Drömmare
Drömmare

Post by Italjohn »

Heisan.

Dette ser jo meget lovende ut :D
Gleder meg til å se fortsettelsen...... :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jings wrote:
funderar på om det går att sätta in luftfilterskumgummi i insugsslangen, någon som vet?
Image

från SCOOTER CENTER
Post Reply