Länge sedan jag skrivit, ligger hemma med feber och uttråkad, mycket har hänt sen sist.
Motorn var i stort behov av renovering, ramlagren var slut och kolven hade nypmärken.
Passade också på att byta växelkors, packningar, packboxar m.m.
/i/080904007fb.jpg/]
Köpte en ny 150cc LML 5 -ports cylinder på Ebay. I annonsen så stod det att den behövde borras. Det visade sig att den var honad koniskt d.v.s. kolven gick in ned till men ej upptill, vidare så var kolvringsgapet för litet, knastren felaktiga och kolven något för tight mot övre vevlagret – men den var billig! (man får vad man betalar för). Blockhalvorna anpassades till den nya cylindern, höger sida bearbetad på bilden.
/i/081215003.jpg/]
Rostfritt avgassystem och OKO-gasare (24mm) köptes från Vietnam.
Indisk 22 kuggars koppling och växelmekanism handlade jag på Ebay.
Toppen har anpassats till 150cc, om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa.
/i/090801013.jpg/]
/i/090801078.jpg/]
Avgassystemet provmonterat, passade bra förutom att fästet i svingen behöver modifieras för att få upp systemet mer.
/i/090801074.jpg/]
Motorn på plats, gjorde en luftfilterlösning med ett Biltemafilter under tanken men det blev lite rackligt, funderar på om det går att sätta in luftfilterskumgummi i insugsslangen, någon som vet?
/i/090801073.jpg/]
Px:en klar för provkörning. Startade bra men gick alldeles för snålt, beställde massor av munstycken men hann inte prova ut dessa ordentlig i höstas.
/i/090801041.jpg/]
I julas började jag montera ett Vietnamesiskt skivbromskit. Handtaget är på plats och hål för slangen är upptaget i framskärmen. Fick problem med att den tjocka distansbrickan innanför låsningen var för tjock, funderar på att shimsa istället men vet inte om det blir problem. Distansen är utformad så att den passar in i skåran i axeln, shimset kommer kanske att röra sig mot låsningen vid fjädring, spelar roll?
/i/100103010.jpg/]
/i/100103013.jpg/]
Beställde tid hos lackare så jag hann inte riktigt få bromsen klart innan jag rev scootern.
/i/100302027.jpg/]
Fick tillbaka PX:en från lack, limegul metallic skulle man nog kunna kalla kulören. Hursomhelst så gjorde Lackaren Björn ett toppenjobb.
Nu återstår det roliga montaget, de rostfria bensköldslisterna har hyfsad passform.
Dock blir det problem med att få blinkers att passa, funderar på att montera hållaren från insidan och glaset direkt på skölden med en neoprenpackning emellan.
/i/100302030.jpg/]
Scootergirls!!!
/i/100302034.jpg/]
Styrlåset var sönderborrat och verkar inte vara samma typ som de som monterades på andra marknader?. Hursomhelst var det svårt att hitta ett nytt men det visade sig att vissa mopeder har samma lås. Låskolven hittades hos EHR i Sthlm, cylindern på Tradera och locket fick jag av den lokala moppedelskrängaren (tack Esbjörn).
/i/090801022.jpg/]
/i/100302028.jpg/]
/i/100302029.jpg/]
Det var allt för nu!