Vespa GS 150 1955, VS1

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Vespa GS 150 1955, VS1

Post by Paka »

Under en liten tur med trevliga Vespa Club Visby fick jag frågan om jag ville ta mig an en GS-55. Absolut, sa jag.
"Men den är dålig, motorn var så sönderärgad att växeldreven syntes", sa Bengt från Klinte (som själv har renoverat en 54 i mycket sämre skick. Jag ska försöka få fram bilder på den.)
Nu är GS:en i alla fall hemma i Enskede.
Det som behövs är nytt golv, höger motorkåpa, och motor (har hittat en som jag hoppas få ta över på något vis)
Så om det är någon som har ett bättre VS1-chassi i garaget (eller andra tidiga GS-delar) är det dags att hojta till nu!
/P

Image

Image

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Holy crap, där har du ett vinterprojekt som är en sann utmaning, herr mästerrenoverare :D Men jag har fullt förtroende för din kompetens och hoppas och tror att du kan återbörda den till livet. Ser fram emot att få följa projektet ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

där ser man rören för vajrar i tunneln som diskuterats tidigare.

hur är det med nyare GS chassin? har de samma golv?

ps. grattis!
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack, J och F.
Jag vet faktiskt inte hur det är med golven.
Just nu väljer jag mellan "asiatiskt" golv och specialtillverkat efter mått från Österrike.
I dag var en mästersvetsare på besök och pekade var jag skulle såga...
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nytt golv tillverkas just i detta nu.
Last edited by Paka on Tue 02 Dec 2008, 12:31, edited 1 time in total.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Verkligt fina sidor, man blir bra insatt i problemet. Först var det aningen jobbigt att hinna läsa beskrivningen tills jag fattade att siffrorna till vänster betydde sekundintervallet. Sedan var det betydligt enklare att hinna... :grin:

Skall du göra en superNOS av den här också eller något annat?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Vem ar denna person?

Var jobbar han? Frankrike? Texterna ar pa tyska dock...

Vad kostar arbetena?

Vic
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

I dag fixade jag tändningslåset.
Nyckeln hade gått sönder och rostat fast. Köpte nyckel och tre nya små NOS-delar på EHR (41622, 23 och 24)
Nu fungerar det perfekt.
(Kan meddela att lagerstatusen på de runda nycklarna, som bara passar VS1 och tysktouring, är så god att de garanterat kommer att räcka ända in på 2100-talet...)

Image
Image
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Skicka ett mejl direkt till honom, vet jag.
/P
victor wrote:Vem ar denna person?

Var jobbar han? Frankrike? Texterna ar pa tyska dock...

Vad kostar arbetena?

Vic
Last edited by Paka on Thu 07 Aug 2008, 16:28, edited 1 time in total.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jo, det blir originalrenovering. Dels för att modellen är så sällsynt och speciell, men kanske även för att jag har usel fantasi och inte kan något annat.
/P
vespaco wrote:Verkligt fina sidor, man blir bra insatt i problemet. Först var det aningen jobbigt att hinna läsa beskrivningen tills jag fattade att siffrorna till vänster betydde sekundintervallet. Sedan var det betydligt enklare att hinna... :grin:

Skall du göra en superNOS av den här också eller något annat?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det är nog inte många som vågar/kan fantisera ihop den här GS:n så det är nog inget fel på din fantasi, Paka, den är specialiserad på att hitta lösningar på svåra frågor. Ser fram emot fortsättningen. :grin:
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Blir nog ett kul projekt. Plåt, svets och vinkelslip så fixar sig det nog. Håll oss uppdaterade!
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Fantastiskt att kunna knalla ner till sin lokala Vespa-handlare och köpa NOS-delar till en Vs1! Som sagt,håll oss uppdaterade!
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Visst är det så, men jag är minst lika tacksam
för att jag får tillgång till vänliga scooterkompisars Nos-förråd.
Schyssta priser också. (2:75, 1:25...)

Image
/P
ola.G wrote:Fantastiskt att kunna knalla ner till sin lokala Vespa-handlare och köpa NOS-delar till en Vs1! Som sagt,håll oss uppdaterade!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hur ser baklyset ut? har du ett sådant?
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, inte ännu, men visst borde det vara rätt packning (säg inte att det är nån typ Sprint/SS-packning?)
Vore kanske snyggt att låta den vara som i Italien (ett vanligt fyrkantigt, typ Elit, touring 57-baklyse) men jag är nästan säker på att de fick bromsljus i Sverige
och att det ska vara det här, som sitter på Mancinos touring.
Image
/P
Federico wrote:hur ser baklyset ut? har du ett sådant?
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Shit! Man blir imponerad :shock: Själv har man köpt ett ihoplock ifrån Vietnam som man hoppas kunna få ihop till något respektabelt. Men detta!
Vad härligt det är med entusiaster som du! Originalrenoveringar är imponerande. Skall bli kul att följa!
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

Jag är också nyfiken på ditt baklyse, om du har möjlighet att se.
På min sitter det ett som på bilden, med en övre del för bromsljus. Jag har också en GS från 1955, men jag vet inte om bakljuset är "orginal".
/pelle
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Hur menar du? Jag har inget baklyse ännu, det är uppskrivet på inköps/inbytes-listan än så länge.
I de sprängskisser jag har för GS-55 sitter det större bakljuset på.
Det får ju iofs plats bromsljus i det enklare fyrkantiga också (touring 57 hade ju det,
och även exakt samma bromsljuskontakt som sitter monterad på en platta under det bakre stötdämparfästet).
Är det din VS1 som är grön förresten?
Image
/P
pelle wrote:Jag är också nyfiken på ditt baklyse, om du har möjlighet att se.
På min sitter det ett som på bilden, med en övre del för bromsljus. Jag har också en GS från 1955, men jag vet inte om bakljuset är "orginal".
/pelle
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hej å hallå, återigen grattis till detta härliga projekt. Enligt mina sprängskisser som är på italienska/engelska och som rör VS1-VS5 så ska det vara lilla bakljuset på VS1-3. utan bromsljus/kontakt. Det nämns inte ens.

Men jag har för mig att de flesta svensksålda tidiga GS hade detta som standardoption och då med bolt-on bromsljuskontakt där bak nede vid bromsarmen precis som tidig touring ( före 59). Kan vara en av andledningarna till att Vespaservice haft flertalet av dessa glas och packningar på lagret.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

Ja min är grön, än så länge.
Jag antar att det var special till bl a Sverige med det större bakljuset som syns på bilden.
/p
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Det är kul med utmaningar, har set vad du gjort förut, så denna kommer att bli sevärd det är jag helt övertygad om. Skall hålla ögonen öppna på dom marknadena jag åker till efter delar. :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

satt och bläddrade i boken: Vespa - Italian street stye

hittade denna bild på två 55:or

är baklyset på den högra lika som på de svenska? det ser kantigare ut på bilden. bromsljus sitter där i alla fall.

Image
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det ser så ut. Kanske till och med den vänstra har samma,
men det ser ut att täckas av en sån där uppiffad nummerplåtshållare.
Fick golvet i går förresten.
Är väl sådär imponerad, men jag ska kolla med svetskungen först.
/P
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Federico wrote:satt och bläddrade i boken: Vespa - Italian street stye

hittade denna bild på två 55:or

är baklyset på den högra lika som på de svenska? det ser kantigare ut på bilden. bromsljus sitter där i alla fall.

Image
Den vänstra ser ut att komma från Ancona, enligt nummerskylten, men den högra har en nummerskylt märkt med "Prova" - test. Pi skulle kunna vara Pisa och den skulle kunna vara en test-Vespa från någon butik...

OT: Fett ånglok i förgrunden...
Post Reply