Vespa V30

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Vespa V30

Post by ola.G »

Ett av sommarens ladufynd!
Var egentligen på jakt efter en GS eller Touring.Då dök den här skönheten upp i en liten by i södra Dalarna.En ägare och ursprungligen såld av Allans cykel&sport i Leksand(som enligt säljaren fortfarande finns kvar,men nu under namnet Intersport).Vektygen och pumpen låg snyggt och prydligt kvar i verktygsfacket.Dessutom ett otummat ex av "Station service manual" första upplagan tryckt-49. I ligger en svensk bilaga som sammanfattar inkörningsinstuktionen.Antagligen hade man inte tryckt svenska instruktionsböcker ännu.Hon får givetvis vara kvar i det här skicket.

Image

Image

Image

Image
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Fantastisk! Grattis!
Säg till när jag får komma och titta på pumpen.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Tack!
Du är välkommen(och alla andra intresserade förstås)när den landar i Årsta om ett par veckor!
Ola.G
Peteess
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Sun 08 Jun 2008, 20:51

Post by Peteess »

DETTA är vad jag kallar patina!!!

En rengöring, polera bort ytrosten på kromet, på med glencheck kostymen, blankputsade skor, trenchcoaten, läderhuvan och tratten.

En lagom sliten resväska av papp på pakethållaren med hotellmärkena från Storlien, Riksgränsen och S:t Moritz kvar.

En plåttermos med kork-"kork" och benvit mugg. En plåtlåda med några smörgåsar.

Kan man hitta grusvägsdamm någonstans? Skulle pryda ekipaget och visa att ägaren minsann kommer från de stora landsvägarna.....

Detta är en våt dröm för en "ruin-romantiker"

GRATTIS TILL FYNDET!!!!
Last edited by Peteess on Fri 08 Aug 2008, 20:59, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Stort grattis!

Allans Sport heter fortfarande Allans Sport (Allan dog tyvärr i vintars, men butiken drivs vidare med gamla namnet)
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det finns ingen hastighetsmätare på den, eller? När kom det sådana med i bilden i Sverige? Någon som vet?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det var extrautrustning. Man får känna hur snabbt man kör.
Fr.o.m 53 (VM1) fick man den på köpet.
(Så här fort gick min V31 på Gotland för någon vecka sedan.)
Image
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ja det var nära att vi hade införskaffat idag en 51:a vi också, men det gick i stöpet. Om någon har en överlopps så är vi intresserade.... SNYFT! :cry: :cry: :cry:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Trist. Men det dyker säkert upp flera.
/P
vespaco wrote:Ja det var nära att vi hade införskaffat idag en 51:a vi också, men det gick i stöpet. Om någon har en överlopps så är vi intresserade.... SNYFT! :cry: :cry: :cry:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Det var extrautrustning. Man får känna hur snabbt man kör.
Fr.o.m 53 (VM1) fick man den på köpet.
(Så här fort gick min V31 på Gotland för någon vecka sedan.)
Image
/P
snyggt! ser ut som italien.
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

verkligt fint fynd - hoppas få se den på vägarna snart. Kul att man hittar fordon med alla orginaltillbehören kvar och inte helt söndermekade.

mvh/HB
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Efter kanske 40år i en lada uti Ål-kilen har nu min V30 acklimatiserat sig i Årsta.

Image
Trevligt besök i garaget! Känd scooterprofil från Enskede bidrog med goda råd och visade hur styrlåset fungerar.

Image
Chassit tänker jag göra så lite som möjligt åt.Motorn plockar jag ur och byter bara det allra nödvändigaste.

Image
Gummit mellan karossen och insugsröret sitter fastsmält mot cylindern.Följdaktligen ser gasaren ut så här.....

Image
Allt kan lagas!Ena fjädern till sadeln är av och snyggt lagad med en bit plattjärn.

Image
Två bitar ståltråd och ett skosnöre håller kickgummit på plats.
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack för att man fick hälsa på och titta. Den är väldigt fin.
Kom precis på att jag ju har sadelfjädrar i ett skick som passar perfekt till din.
Å andra sidan kanske lagningen är charmig.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Paka wrote:Tack för att man fick hälsa på och titta. Den är väldigt fin.
Kom precis på att jag ju har sadelfjädrar i ett skick som passar perfekt till din.
Å andra sidan kanske lagningen är charmig.
/P
Tack!Den har viss charm,ska göra ett hållfasthetsprov med mina 90kg.Verkar det vånkert(dialekt från Gästrikland,betyder riskabelt,osäkert,farligt)köper jag dom gärna.


Image
Började riva motorn idag,det tog ett tag att gräva fram den under all lera.

Image
Sotig kolv...

Image

Image
Fin cylinder..
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Duh. Du kan få dem. Jag har lite annat gottis till din motor liggande också.
(Du hade väl en bra kran på avfettning? Det ser ut att behövas kraftiga grejor.)
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hur i all världen kan kolven se ut så där?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

hmm du har papper nertryckt i vevhuset ska du inte ens dela motorn? :sad:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

vespaco wrote:Hur i all världen kan kolven se ut så där?
Vet inte,har aldrig sett något liknande....
Ola.G
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

marre wrote:hmm du har papper nertryckt i vevhuset ska du inte ens dela motorn? :sad:
Visst ska motorn delas!Packboxarna behöver absolut bytas.Dock är jag lite rädd om vev och ramlager som jag hoppas kunna behålla.
Ola.G
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ola.G wrote:
vespaco wrote:Hur i all världen kan kolven se ut så där?
Vet inte,har aldrig sett något liknande....
Kanske osotad sen tiden då man körde med även SAE30 i tanken...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Klar med motorn! Har bytt packboxar,ramlager,lite packningar,kondensator och smörjfilten till brytarnocken.Resten får hänga med ett tag till.Sip har inget vidare koll på den här typen av motor.Fick fel packboxar och packningssatsen som ändå är Piaggio orginal passade sisådär.Topplockspackningen,O-ringarna till kicken och kopplingskåpan passade inte alls.Beställde också vajerhölje av den gamla "präglade" typen,beställde fyra meter och fick fyra meter,men i fyra delar om en meter.......
Image

Image
Lite annan typ av ventilationsskruv på kopplingskåpan
Image
Skruvade ur den här på undersidan av blocket och trodde att resterna av oljan skulle rinna ut....
Image
Kom inte en droppe...
Image
För att det visade sig vara en dräneringsskruv till vevhuset i händelse av att motorn blir sur! Någon oljeplugg finns inte!
Image
Vespa service hade NOS-lager på hyllan.Nästa synd att öppna så snygga förpackningar.
Image
Packboxarna till veven sitter monterade i en lös hållare av plåt.
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Stiligt! Jag ska strax storbeställa från Pascoli. Hör av dig om du behöver nåt.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Låg aktivitet i garaget ett tag nu,några små steg framåt dock!


Image
Stötdämparen var helt tom på olja.Gick förvånasvärt lätt att få isär.Med ett par nya packnigar och en skvätt olja verkar den funka hyggligt igen.

Image
En tidigare mekaniker har klippt till en packning av en bit skinn,verkar funka så den får sitta kvar.

Image
Gammal bromspedal och ny vajer i ett vackert möte!

Image
Skruvade av locket på omkopplaren till lyset.Kablarna är helt uttorkade och smular bara sönder.Får byta hela rasket.Lite festligt att hela systemet är draget med en färg och bara ändarna är målade i rött,svart osv.
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Så stiligt med låsningen! Var det så på originalvajern?
Har du bytt gasvajer ännu förresten? Hittade en bortglömd hög med prima fina originalgasvajrar till 49-52 och Populär som jag tänkte erbjuda stångväxelklubben, men du har ju prexis samma gasvajer för tusan.
Tog fyra, men får nog handla fler. Kolla sicken fin nippel, passar perfekt i lilla sliden.
Image
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Paka wrote:Så stiligt med låsningen! Var det så på originalvajern?
Har du bytt gasvajer ännu förresten? Hittade en bortglömd hög med prima fina originalgasvajrar till 49-52 och Populär som jag tänkte erbjuda stångväxelklubben, men du har ju prexis samma gasvajer för tusan.
Tog fyra, men får nog handla fler. Kolla sicken fin nippel, passar perfekt i lilla sliden.
Återanvände den gamla låsningen.Gick lätt att rycka ut den gamla vajern och sen rensa med en liten borr.Gasvajern sitter på plats,men med en ful filad nippel....
Ola.G
Post Reply