LI150 serie 2 - vad för färg har jag egentligen?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

LI150 serie 2 - vad för färg har jag egentligen?

Post by bufflig »

Hej alla!

Tänk vad man kan shoppa på scooterklubbens marknad. En Li150 "Milano 2" -60 har just anlänt efter en 90-milatur fram och tillbaka till Allingsås. För övrigt kan jag ju tipsa om att den trevliga säljaren fortfarande har en silverfärgad serie tre till salu (se marknaden) :).

Eftersom min nya "pärla" har en hel del ytrost, några smådelar är omlackade i en avvikande kulör och delen under limpan är penselmålad, ser jag ingen annan råd än att slipa och lacka åtminstone det vita (gråa) och förmodligen även det blåa (får se vad lite rubbing kan göra...)
Image

Nu kommer ju frågan om vilken lack som är orginal. På nätet påstås det vita vara "Dawn Gray"/Grigio Alba (Lechler # 8019). Kan det stämma? Den ser dj-igt vit ut, tycker jag, inte speciellt grå liksom :smile:

Nästa probem är det blåa. Vad jag kan hitta är alternativen:
Lechler # 8032 Azzurro Flamina/Flamina blue
Lechler # 8031 Bleu Inghilterra/English Blue
Lechler # 8042 Azurro Tirreno/Tyrrhenian Blue

Jag har försökt klura ut vilken färg som finns på olika bilder på nätet och tror att 8032 kan uteslutas, men de andra blir jag inte klok på. Är det någon som på rak arm kan säga vilken blå variant denna bör haft från början? Dumt att stå med en surt förvärvad halvliter blå lack i fel kulör, liksom...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag citerar "The Lambretta bible" (recension kommer i nästa nummer av Scooteristen):

Li 150 (series 2)
Dawn grey- 8019
River grey - 8014 (used on some of the machines produced up to mid-1960)
Thorn white - 8082 (used on some of the machines produced between mid-1960 and january 1961)

Horn cast, side panels and headset tops painted in any of the following colours:
English blue - 8031
Flaminia blue - 8032
Nile green - 8015
Ruby red - 8047
Coral red - 8046

Slut citat. Hjälpte det något? Och lycka till med din fina Lambretta!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Tack!

Hagtornsvit (8082), det var ny information! Man kan undra om det är så att penselmålningen är i den färgen. Själva benskölden kan, nu när jag studerat den igen, mycket väl vara i en ljust grå färg, dawn gray. Kanske ska jag satsa på den. Är det någon som har en bild på en lambretta (ny)lackad i dawn gray, thorn white eller english blue, månne?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det här kanske kan ge något?
http://www.lcgb.co.uk/scooters/li2-pictures.html
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Jo, jag har tittat på LC GB's sida, men tyvärr talar de ju inte om vilka färger det är på de olika bilderna, dessutom stämmer ingen av de blåa överens med min, det var så förvirringen började för mig :)

På M&M lambretta har de en LD som ska vara English Blue, det verkar iofs stämma bättre med min http://www.mmlambretta.com/bikes, så kanske har jag ringat in den blåa...

Det skulle dock vara kul att få se ett "levande" verifierat exempel på english blue/dawn gray färgkombinationen innan jag vänder uppochner på halva staden i jakt på lösningsmedelsbaserad lack...

Exempel på Nile green vore också intressanta... Är det den färg som finns överst på sidan du länkade till, kanske jag ska överväga ett färgbyte, den är grymt snygg tycker jag...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag tycker det är samma färg med & utan blekning o åldrande... :smile:

Image
Post Reply