Postar en ny trad om amnet.
Haller pa och renoverar en Habana Custom tillsammans med min flickvan, och har upptackt att gummibussningen i motorupphangningen i princip inte existerar langre.
Den ser ut att vara pressad i ett yttre ror, och sedan i mitten av bussningen loper ett annat ror inuti vilket sjalva pinnbulten som haller motorn passerar.
Till fragorna:
1. Motorn ar densamma som till Vespa ET2, men med aprilia-emblem. Ar aven denna bussning densamma? Anledningen till att jag fragar detta ar att tillgangen pa habanadelar ar begransad, och priserna valdigt hoga. ET2 hittar man dock pa vilken mc-skrot som helst.
2. Val inforskaffat en ny bussning - hur svar ar den att byta? Behovs det nagon slags press for att fa ur den ur sjalva motorn, eller knackas den latt ur med hammare? Det yttre metallholjet gor att det ser ut att inte vara sa svart...
3. Ar det lika enkelt att dippa motorn pa en habana som pa en gammal-vespa? D v s pinnbult ur, och motorns framre del ner?
Tacksam for input,
Grazie,
Vic
Aprilia Habana - bussning i motorfastet
Re: Aprilia Habana - bussning i motorfastet
Inte svar på alla dina frågor, men jag gör ett försök med en av dem iaf.victor wrote:Postar en ny trad om amnet.
Haller pa och renoverar en Habana Custom tillsammans med min flickvan, och har upptackt att gummibussningen i motorupphangningen i princip inte existerar langre.
Den ser ut att vara pressad i ett yttre ror, och sedan i mitten av bussningen loper ett annat ror inuti vilket sjalva pinnbulten som haller motorn passerar.
Till fragorna:
1. Motorn ar densamma som till Vespa ET2, men med aprilia-emblem. Ar aven denna bussning densamma? Anledningen till att jag fragar detta ar att tillgangen pa habanadelar ar begransad, och priserna valdigt hoga. ET2 hittar man dock pa vilken mc-skrot som helst.
2. Val inforskaffat en ny bussning - hur svar ar den att byta? Behovs det nagon slags press for att fa ur den ur sjalva motorn, eller knackas den latt ur med hammare? Det yttre metallholjet gor att det ser ut att inte vara sa svart...
3. Ar det lika enkelt att dippa motorn pa en habana som pa en gammal-vespa? D v s pinnbult ur, och motorns framre del ner?
Tacksam for input,
Grazie,
Vic
Motorn bör du få loss utan större problem. Är motorn likadan som på en ET2 så är det den genomgående pinnbulten fram och sedan bara stötdämparen bak. Såklart har du en del sladdar och vajrar också, men svårt är det inte.
Jag skulle ta loss motorn helt för att lättare komma åt att byta bussningen. Det är så lite jobb med det och när den är bortmonterad så bör inte bussningsbytet vara några konstigheter. Jag har för mig att du kan knacka ur den med en hammare och valfri "käpp" som passar i fästet.
Lycka till,
Johan
För att det inte skall bli några missförstånd, kolla sidan 39 i tekniska manualen;
http://www.modernvespa.com/files/parts/ET2Parts.pdf.zip
Där har du främre motorfästet på ett överskådligt sätt.
Det bör ju räcka med att du böjer dig ner och kollar under din scooter för att se om det kommer att passa? Jag tror iofs. inte de ändrar infästningspunkterna i motorn när de sätter den på en Aprilia, men ändå
http://www.modernvespa.com/files/parts/ET2Parts.pdf.zip
Där har du främre motorfästet på ett överskådligt sätt.
Det bör ju räcka med att du böjer dig ner och kollar under din scooter för att se om det kommer att passa? Jag tror iofs. inte de ändrar infästningspunkterna i motorn när de sätter den på en Aprilia, men ändå

Hej,
Det var just den spranskissen jag kikade pa
Vad jag inte forstar (maste kika narmare pa objektet senare) ar var det svingar... Kring bult nr 21 eller 15? Om jag tolkar det ratt ar det det framre innanmatet av del nummer 20, gummit kring hylsan som bult nr 21 loper genom, som behover bytas ut. Vidare om jag tolkar ratt finns inte denna bussning att kopa los, utan hela del nr 20 maste bytas.
Sen forstar jag heller inte hur stodet ar fast i motorfastet, men det klarnar kanske nar jag undersoker scootern senare...
Det var just den spranskissen jag kikade pa

Vad jag inte forstar (maste kika narmare pa objektet senare) ar var det svingar... Kring bult nr 21 eller 15? Om jag tolkar det ratt ar det det framre innanmatet av del nummer 20, gummit kring hylsan som bult nr 21 loper genom, som behover bytas ut. Vidare om jag tolkar ratt finns inte denna bussning att kopa los, utan hela del nr 20 maste bytas.
Sen forstar jag heller inte hur stodet ar fast i motorfastet, men det klarnar kanske nar jag undersoker scootern senare...
Misstänkte nästan att du hade tillgång till den bildenvictor wrote:Hej,
Det var just den spranskissen jag kikade pa
Vad jag inte forstar (maste kika narmare pa objektet senare) ar var det svingar... Kring bult nr 21 eller 15? Om jag tolkar det ratt ar det det framre innanmatet av del nummer 20, gummit kring hylsan som bult nr 21 loper genom, som behover bytas ut. Vidare om jag tolkar ratt finns inte denna bussning att kopa los, utan hela del nr 20 maste bytas.
Sen forstar jag heller inte hur stodet ar fast i motorfastet, men det klarnar kanske nar jag undersoker scootern senare...

Nu var det ett tag sedan jag hade en, men om jag kommer ihåg rätt så svingar det i båda, men vid 21 så är det rätt begränsat. Jag har för mig att det sitter bussningar vid både 15 och 21.
/Johan
Vad jag kan se så är motorns fästpunkter likadana som på min gamla, men själva armen som bildar motorfästet ser annorlunda ut.
Kolla under någon ET2 på gatan och försök mäta diametern på bussningen. Jag tror nog att det är samma på din maskin. Det vore ju konstigt om de skulle tillverka bussningar med olika diameter bara för sakens skull.
Dock är det ju italienare vi pratar om, vilket kan öppna för märkliga lösningar
/Johan
Kolla under någon ET2 på gatan och försök mäta diametern på bussningen. Jag tror nog att det är samma på din maskin. Det vore ju konstigt om de skulle tillverka bussningar med olika diameter bara för sakens skull.
Dock är det ju italienare vi pratar om, vilket kan öppna för märkliga lösningar

/Johan