Under en liten tur med trevliga Vespa Club Visby fick jag frågan om jag ville ta mig an en GS-55. Absolut, sa jag.
"Men den är dålig, motorn var så sönderärgad att växeldreven syntes", sa Bengt från Klinte (som själv har renoverat en 54 i mycket sämre skick. Jag ska försöka få fram bilder på den.)
Nu är GS:en i alla fall hemma i Enskede.
Det som behövs är nytt golv, höger motorkåpa, och motor (har hittat en som jag hoppas få ta över på något vis)
Så om det är någon som har ett bättre VS1-chassi i garaget (eller andra tidiga GS-delar) är det dags att hojta till nu!
/P
Holy crap, där har du ett vinterprojekt som är en sann utmaning, herr mästerrenoverare Men jag har fullt förtroende för din kompetens och hoppas och tror att du kan återbörda den till livet. Ser fram emot att få följa projektet ...
/jens
Tack, J och F.
Jag vet faktiskt inte hur det är med golven.
Just nu väljer jag mellan "asiatiskt" golv och specialtillverkat efter mått från Österrike.
I dag var en mästersvetsare på besök och pekade var jag skulle såga...
/P
Verkligt fina sidor, man blir bra insatt i problemet. Först var det aningen jobbigt att hinna läsa beskrivningen tills jag fattade att siffrorna till vänster betydde sekundintervallet. Sedan var det betydligt enklare att hinna...
Skall du göra en superNOS av den här också eller något annat?
I dag fixade jag tändningslåset.
Nyckeln hade gått sönder och rostat fast. Köpte nyckel och tre nya små NOS-delar på EHR (41622, 23 och 24)
Nu fungerar det perfekt.
(Kan meddela att lagerstatusen på de runda nycklarna, som bara passar VS1 och tysktouring, är så god att de garanterat kommer att räcka ända in på 2100-talet...)
Jo, det blir originalrenovering. Dels för att modellen är så sällsynt och speciell, men kanske även för att jag har usel fantasi och inte kan något annat.
/P
vespaco wrote:Verkligt fina sidor, man blir bra insatt i problemet. Först var det aningen jobbigt att hinna läsa beskrivningen tills jag fattade att siffrorna till vänster betydde sekundintervallet. Sedan var det betydligt enklare att hinna...
Skall du göra en superNOS av den här också eller något annat?
Det är nog inte många som vågar/kan fantisera ihop den här GS:n så det är nog inget fel på din fantasi, Paka, den är specialiserad på att hitta lösningar på svåra frågor. Ser fram emot fortsättningen.
Visst är det så, men jag är minst lika tacksam
för att jag får tillgång till vänliga scooterkompisars Nos-förråd.
Schyssta priser också. (2:75, 1:25...)
/P
ola.G wrote:Fantastiskt att kunna knalla ner till sin lokala Vespa-handlare och köpa NOS-delar till en Vs1! Som sagt,håll oss uppdaterade!
Nej, inte ännu, men visst borde det vara rätt packning (säg inte att det är nån typ Sprint/SS-packning?)
Vore kanske snyggt att låta den vara som i Italien (ett vanligt fyrkantigt, typ Elit, touring 57-baklyse) men jag är nästan säker på att de fick bromsljus i Sverige
och att det ska vara det här, som sitter på Mancinos touring.
/P
Federico wrote:hur ser baklyset ut? har du ett sådant?
Shit! Man blir imponerad Själv har man köpt ett ihoplock ifrån Vietnam som man hoppas kunna få ihop till något respektabelt. Men detta!
Vad härligt det är med entusiaster som du! Originalrenoveringar är imponerande. Skall bli kul att följa!
Jag är också nyfiken på ditt baklyse, om du har möjlighet att se.
På min sitter det ett som på bilden, med en övre del för bromsljus. Jag har också en GS från 1955, men jag vet inte om bakljuset är "orginal".
/pelle
Hur menar du? Jag har inget baklyse ännu, det är uppskrivet på inköps/inbytes-listan än så länge.
I de sprängskisser jag har för GS-55 sitter det större bakljuset på.
Det får ju iofs plats bromsljus i det enklare fyrkantiga också (touring 57 hade ju det,
och även exakt samma bromsljuskontakt som sitter monterad på en platta under det bakre stötdämparfästet).
Är det din VS1 som är grön förresten?
/P
pelle wrote:Jag är också nyfiken på ditt baklyse, om du har möjlighet att se.
På min sitter det ett som på bilden, med en övre del för bromsljus. Jag har också en GS från 1955, men jag vet inte om bakljuset är "orginal".
/pelle
Hej å hallå, återigen grattis till detta härliga projekt. Enligt mina sprängskisser som är på italienska/engelska och som rör VS1-VS5 så ska det vara lilla bakljuset på VS1-3. utan bromsljus/kontakt. Det nämns inte ens.
Men jag har för mig att de flesta svensksålda tidiga GS hade detta som standardoption och då med bolt-on bromsljuskontakt där bak nede vid bromsarmen precis som tidig touring ( före 59). Kan vara en av andledningarna till att Vespaservice haft flertalet av dessa glas och packningar på lagret.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Det är kul med utmaningar, har set vad du gjort förut, så denna kommer att bli sevärd det är jag helt övertygad om. Skall hålla ögonen öppna på dom marknadena jag åker till efter delar.
Det ser så ut. Kanske till och med den vänstra har samma,
men det ser ut att täckas av en sån där uppiffad nummerplåtshållare.
Fick golvet i går förresten.
Är väl sådär imponerad, men jag ska kolla med svetskungen först.
/P
Federico wrote:satt och bläddrade i boken: Vespa - Italian street stye
hittade denna bild på två 55:or
är baklyset på den högra lika som på de svenska? det ser kantigare ut på bilden. bromsljus sitter där i alla fall.
Den vänstra ser ut att komma från Ancona, enligt nummerskylten, men den högra har en nummerskylt märkt med "Prova" - test. Pi skulle kunna vara Pisa och den skulle kunna vara en test-Vespa från någon butik...