Touring dör omotiverat
Touring dör omotiverat
Min Touring har rullat fint länge nu. Men nyligen så dog den helt omotiverat när jag stod och väntade vid ett rödljus efter en liten tur på en halvtimme eller så. Den stod och brummade fint på tomgång, dog plötsligt, som om jag hade tryckt på dödarknappen, och gick inte igång igen.
Efter att ha stått i lite mer än en vecka tog jag tag i den idag för att se om jag kunde lista ut var det var som var fel. Jag gissade på tändning eller så. Men döm om min förvåning när den går igång lika fint som vanligt! Jag tog en tur på en 15-20 minuter innan den dör på samma sätt igen, vid ett rödljus, när jag oskyldigt stå och väntar. Sen gick den inte igång igen.
Några idéer?
Efter att ha stått i lite mer än en vecka tog jag tag i den idag för att se om jag kunde lista ut var det var som var fel. Jag gissade på tändning eller så. Men döm om min förvåning när den går igång lika fint som vanligt! Jag tog en tur på en 15-20 minuter innan den dör på samma sätt igen, vid ett rödljus, när jag oskyldigt stå och väntar. Sen gick den inte igång igen.
Några idéer?
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.
Jag har lusläst forumet och hittat ett par trix för att fixa det men inget har fungerat. Just nu är jag i en långdragen process att byta till elektonisk tändning.
Men om du har tur så är det bara kondensatorn som ju är lätt att byta...
//Anders
Jag har lusläst forumet och hittat ett par trix för att fixa det men inget har fungerat. Just nu är jag i en långdragen process att byta till elektonisk tändning.
Men om du har tur så är det bara kondensatorn som ju är lätt att byta...
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Oj, vad märkligt! Men jag fortsätter hoppas på kondensatorn för ditt problem har jag som tur är aldrig märkt av.anders2011 wrote:Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.
Kondensator minns jag att jag bytte på moppen när jag var ung så det ska jag nog fixa men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM. Dom kör grejjerna med DHL och har terminal i Malmö.swepett wrote:men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
Vet inte om jag bara hade tur eller ej denna gång, men jag la en express order (€6 extra så plockar dom den direkt) i måndags innan 07.00, och nu onsdag ligger dom på terminalen här i Örebro redo att hämtas.
Ett tips om man vill ha grejjerna så snabbt som möjligt är att följa ordern via dhl.se med det kollinummer man fått i mailen efter beställning och sedan ringa till terminalen när man ser att det är framme. Då sparar man tid då hantering med avier m.m drar ut på tiden en extra dag.
Har man noll tålamod och vill skruva vespa så snart som möjligt så är en dag verkligen till eller från.
/M
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Hoppla, här går det undan på Sip. Dunder!
Ibland kan en scooter bete sig underligt om det är vakum
i tanken. Prova att lätta lite på bensinlocket nästa gång du
får stopp så det kommer luft i tanken så soppan kan flöda
ner i förgasaren igen.
// K
Ibland kan en scooter bete sig underligt om det är vakum
i tanken. Prova att lätta lite på bensinlocket nästa gång du
får stopp så det kommer luft i tanken så soppan kan flöda
ner i förgasaren igen.
// K
Mike Tropic wrote:Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM. Dom kör grejjerna med DHL och har terminal i Malmö.swepett wrote:men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
Vet inte om jag bara hade tur eller ej denna gång, men jag la en express order (€6 extra så plockar dom den direkt) i måndags innan 07.00, och nu onsdag ligger dom på terminalen här i Örebro redo att hämtas.
Ett tips om man vill ha grejjerna så snabbt som möjligt är att följa ordern via dhl.se med det kollinummer man fått i mailen efter beställning och sedan ringa till terminalen när man ser att det är framme. Då sparar man tid då hantering med avier m.m drar ut på tiden en extra dag.
Har man noll tålamod och vill skruva vespa så snart som möjligt så är en dag verkligen till eller från.
/M
Den här gången var det bara en kondensator och en packning som behövdes och det skickade EM med post nästa dag! Snyggt jobbat!Mike Tropic wrote: Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM.
Har exakt samma symptom på min touring.anders2011 wrote:Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.
Jag har lusläst forumet och hittat ett par trix för att fixa det men inget har fungerat. Just nu är jag i en långdragen process att byta till elektonisk tändning.
Men om du har tur så är det bara kondensatorn som ju är lätt att byta...
//Anders
Hittar dock inte dom tipsen och trixen du nämner, kan du dra dom för mig så kan jag testa och se om det fungerar för mig.
Tack på förhand!
/Edward
Vespa GTS 300
Var ute med touringen nyss för att återskapa problemet. Märkte nu att jag kan dra igång den utan problem, men sen på lägre varv vill den dö, med eller utan lampor igång. Har nyligen bytt tändstift på den och även rengjort förgasaren. Har dock inte ändrat tomgångsinställning. Kan det vara en tillfällighet och att någon eldel behöver bytas? Ska till och felsöka, finns det någon som har något tips?
Vespa GTS 300
Jag hade problem med min SS180 att den inte startade om sladdarna för lyset var inkopplade. Så fort dessa kopplades in så stannade den eller gick betydligt sämre. Efter att ha dragit om all el lödt om tändplatta och bytt spole och alla lampor utan förbättring så besökte jag Batteri Service med svänghjulet. Lite mer magnetism och saken var biff. Nu startar den utan problem.vespaco wrote:Makens (GL/)Touring har samma symptom. Det mesta är genomgånget och inget konstigt. Vi börjar misstänka att det behövs mera magnetstyrka i svänghjulsmagneten. Alltså tänkte vi försöka få den ZAPpad någonstans. Kanske där på Surbrunnsgatan, om stället skulle vara öppet när vi någongång är där...
/Håkan
Men inte kan ni sitta i Finland och vänta på magnetisörens 5:e vinter?

Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece

Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Det är precis vad vi har gjort. Väntat på den perfekta timeningen för att plocka ut en magneto (eller flera) och dessutom vara på väg till Stockholm och att killen skulle vara på plats (fredag stängt). Jobbigt, nästan hopplöst...
Humm, du skulle kanske ännu översätta texten till finska? Så att maken skulle förstå den?
Eller råkar du redan ha gjort en sådan appagrunka? Låna? Kanske rentavt har några överlopps? Sälja? 
Humm, du skulle kanske ännu översätta texten till finska? Så att maken skulle förstå den?


Tror inte den typen funkar på vespasvänghjul, magnetismen ligger väl på andra hållet?Ola Lång wrote:Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
Och nu kan jag berätta att vi lyckades pressa in en liten kryssning mitt under veckan och hade två svänghjul med oss. Hittade efter litet hjälp från EHR (hade glömt gatunumret) Batteriservice nere i ett garage och platsen var fylld av en massa spännande grejor som man bara kunde gissa sig till vad de användes med och till. Med tindrande ögon såg vi hur det efter viss inpassning zappade till och sedan var det klart. Fantastiskt! Vi betalade (80 för ett, 100 för två!) och vandrade lyckliga vidare/tillbaka till EHR för småshoppande. Esa har redan testat på tillhörande Vespor och demoat för mig hur bra inverkan zappandet har haft. Den snart färdigrenoverade SS:n vrålar ivrigt igång på första kicken (gnistan lär skall vara fantastisk!) och trotjänaren GL (VGLB) startar till och med med ljusknappen i på-läge! Det har den inte gjort på år och dagar! Rekommenderas varmt till alla med eller utan kryssning!vespaco wrote:Det är precis vad vi har gjort. Väntat på den perfekta timeningen för att plocka ut en magneto (eller flera) och dessutom vara på väg till Stockholm och att killen skulle vara på plats (fredag stängt). Jobbigt, nästan hopplöst...
Man skulle även kunna använda en transformator ur en gammal mikrougn, de är nästan lika stora som svetsar!Ola Lång wrote:Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: Touring dör omotiverat
Efter knappt en halvtimmes körning dog plötsligt min Touring (VGLA1T 1960) mitt på en raksträcka. Den startade genast igen på andra kicken som om ingenting hänt och verkade hur pigg som helst, men la av efter hundra meter igen. Samma sak om och om igen, varje gång startar den piggt på andra eller tredje kicken men lägger av efter att jag kört högst hundra meter. Jag lyckades inte hålla igång den någon längre sträcka varken på höga eller låga varv. Inte heller att slå av/på lyset gjorde någon skillnad.
Skillnaden från tidigare inlägg i den här tråden och andra trådar jag hittat är att den inte la av vid tomgång eller ens särskilt låga varv. Och att den snällt startade på nytt varje gång.
Jag hade nyligen problem med bränsletillförseln och som avhjälptes genom att byta packningar i förgasaren (SI20/17A), flottör och flottörnål. Sedan dess har den gått prickfritt, men enbart kortare sträckor i stadstrafik. Det här var den första längre turen (eller försök till) sedan flottörbytet.
Har ni några ideer om vad det kan vara?
Skillnaden från tidigare inlägg i den här tråden och andra trådar jag hittat är att den inte la av vid tomgång eller ens särskilt låga varv. Och att den snällt startade på nytt varje gång.
Jag hade nyligen problem med bränsletillförseln och som avhjälptes genom att byta packningar i förgasaren (SI20/17A), flottör och flottörnål. Sedan dess har den gått prickfritt, men enbart kortare sträckor i stadstrafik. Det här var den första längre turen (eller försök till) sedan flottörbytet.
Har ni några ideer om vad det kan vara?
Re: Touring dör omotiverat
Efter påfyllning av tanken verkar allt fungera igen. Kan det vara dålig tillförsel från reservtanken? Hela tanken rymmer väl runt sju liter, men hur mycket rymmer reservtanken?
Re: Touring dör omotiverat
Reservläget tar soppa längst ner i tanken och det händer att den kanalen i kranen blir mer eller mindre igensatt av gammalt junk.
/P
/P
Re: Touring dör omotiverat
Exakt. Jag försöker lista ut om problemet uppstod just när bensinen tog slut i normalläget och tillförseln gick över till reservläget. Hur mycket mer bensin nås med reservläget?
Jag behöver ett specialverktyg för att skruva loss kranen innifrån för rengöring va?
Jag behöver ett specialverktyg för att skruva loss kranen innifrån för rengöring va?
Re: Touring dör omotiverat
bor du i sthlm? Du kan låna mitt verktyg mot 500:- i pant...franke wrote:Exakt. Jag försöker lista ut om problemet uppstod just när bensinen tog slut i normalläget och tillförseln gick över till reservläget. Hur mycket mer bensin nås med reservläget?
Jag behöver ett specialverktyg för att skruva loss kranen innifrån för rengöring va?