No more parkeringsböter - ever!
No more parkeringsböter - ever!
Vill bara tipsa om ett utmärkt sätt att slippa parkeringsböter. Clas Ohlsons neodym-magneter medger att skruva fast skylten i magneterna tack vare ett försänkt genomgående hål. Jag köpte två stycken neodym-magneter (art nr 31-566, häftkraft 31 kg/st) och skruvade fast i registreringsskylten:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15087117
Har testat påfrestningarna nu ett par dagar och skylten sitter kanonhårt (utan att rubbas det minsta) och motstår med lätthet eventuell fartvind, vibrationer, vägbumpar m m. Trots detta går skylten att ta loss enkelt med handkraft och rätt teknik (medelst dubbel handfattning).
Köp!
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15087117
Har testat påfrestningarna nu ett par dagar och skylten sitter kanonhårt (utan att rubbas det minsta) och motstår med lätthet eventuell fartvind, vibrationer, vägbumpar m m. Trots detta går skylten att ta loss enkelt med handkraft och rätt teknik (medelst dubbel handfattning).
Köp!
Klistra gummiduk (från en innerslang eller nåt) på baksidan av dom, så skaver det inte i lacken heller 
Återstår bara att lägga igen dom gamla fästhålen då. Svetsen är redo, bara hör av dej!
/R

Återstår bara att lägga igen dom gamla fästhålen då. Svetsen är redo, bara hör av dej!
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra tips med gummiduken - tack!Bluesman wrote:Klistra gummiduk (från en innerslang eller nåt) på baksidan av dom, så skaver det inte i lacken heller
/R
Jag hör av mig i dagarna angående SIP-beställning och svetsning. Har sammanräknat hålen att fylla igen och summan blev hela sju (!) stycken - hoppas inte att det avskräcker...

Utmärkt tips!
Då återstår bara för min del att införskaffa en smallframe av lämplig modell också, för jag misstänker att en gammal Touring inte lika enkelt passerar för moped? Fast sitter där ingen skylt kan de ju inte lappa ändå, så det spelar förstås ingen roll...

Då återstår bara för min del att införskaffa en smallframe av lämplig modell också, för jag misstänker att en gammal Touring inte lika enkelt passerar för moped? Fast sitter där ingen skylt kan de ju inte lappa ändå, så det spelar förstås ingen roll...

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
I vissa länder fotograferar trafikkamerorna alltid med blixt, natt som dag, alltså kan detta utnyttjas.victor wrote:Sjalv maste jag hitta nagot satt att lura de automatiska trafik-kamerorna pa - de fotograferar bakifran i italien...
Tidigare i England kunde man köpa skyltar som reflekterade blixtljuset såpass mycket att skylten blev oläslig, ett annat sätt var att lägga bra mycket klarlack på skylten och få en liknande effekt, fast då måste skylten hållas välputsad för att blänket skall funka, eller kanske kan du låta den vara toksmutsig istället?
Har samma problem själv...här fotar också trafikkamerorna bakifrån...börjar bli dyrt och snart ryker kanske kortet. Skall klarlacka snart tror jag.
De där metoderna har jag för mig de testade på Mythbusters och kom fram till att de inte funkade, någon av dem. Jag tror någon tidning har kommit fram till samma sak.calle wrote: I vissa länder fotograferar trafikkamerorna alltid med blixt, natt som dag, alltså kan detta utnyttjas.
Tidigare i England kunde man köpa skyltar som reflekterade blixtljuset såpass mycket att skylten blev oläslig, ett annat sätt var att lägga bra mycket klarlack på skylten och få en liknande effekt, fast då måste skylten hållas välputsad för att blänket skall funka, eller kanske kan du låta den vara toksmutsig istället?
* Svante forskar
Jepp: http://mythbustersresults.com/episode73
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
-
- Lärling
Det finns ett mycket enkelt knep att undkomma fartkameror under kvällstid och nattetid: att använda en slavblixt till systemkameror som triggas av blixtljus. Montera slavblixten i närheten av registreringsskylten om det är en mc (i de länder där de fotograferar bakifrån), eller lägg helt sonika slavblixten ovanför instrumentbrädan om det gäller en bil. Fungerar verkligen!
Klarlack, eller som italienarna hävdar - hårspray - är jag övertygad inte fungerar.calle wrote:I vissa länder fotograferar trafikkamerorna alltid med blixt, natt som dag, alltså kan detta utnyttjas.victor wrote:Sjalv maste jag hitta nagot satt att lura de automatiska trafik-kamerorna pa - de fotograferar bakifran i italien...
Har samma problem själv...här fotar också trafikkamerorna bakifrån...börjar bli dyrt och snart ryker kanske kortet. Skall klarlacka snart tror jag.
Har funderat på att spraya olivolja underifrån och upp över skylten efter tvätt, för att säkra att den smog:ar ner sig så snabbt att den blir oläslig.
Problemet är endast det att det antagligen är biffigt olagligt, 3M-tejpen säkerligen, och det hade varit schysst med någon annan lösning.
Tror inte de använder blixt dagtid, inte heller nattid.
De små magneterna har "bara" en häftkraft på 7 kg, men det kanske räcker? Hann du prova lösningen i praktiken?victor wrote:Jag hade forberett den losningen innan jag flyttade till italien, men med Clas Ohlsons sma neodyn-magneter
Kan bara fortsätta att säga att jag är mer än nöjd med min lösning. Parkerar var jag vill nu (utan att stå i vägen, givetvis) och det funkar hur smidigt som helst.
Var det samma typ av magneter som jag köpte, fast mindre? Eller var det homogena magneter utan genomgående hål? Hur planerade du isåfall att fästa dem i plåten? Jag provade först med s k superlim, men limmet höll inte emot magnetismen när man drog loss skylten!victor wrote:Tror det var 5 st i pasen, hade tankt montera fyra. Hann aldrig testa men ar overtygad om att det skulle racka; 1 st monterad pa skrivbordet i metall var sjukt svar att avlagsna :O
Nej, det är 62 kg...fritte wrote:2 x 31 kg är löjligt mycke..![]()
![]()
![]()

Vet inte hur producenten mäter häftkraften, men mot vespaplåten blir det iallafall inga 31 kg per styck. Däremot satte jag en magnet mot ett kassaskåp som har minst 2 cm tjocka väggar - det var ett mindre helsike att få loss den igen (fick använda en polygrip och en hammare för att få loss den).
Hade tankt epoxylimma fast dem i skylten - borde garanterat halla. Expoxy har storre barkraft an de 4 x 9 kg magneterna klararTerraplane Blues wrote:Var det samma typ av magneter som jag köpte, fast mindre? Eller var det homogena magneter utan genomgående hål? Hur planerade du isåfall att fästa dem i plåten? Jag provade först med s k superlim, men limmet höll inte emot magnetismen när man drog loss skylten!victor wrote:Tror det var 5 st i pasen, hade tankt montera fyra. Hann aldrig testa men ar overtygad om att det skulle racka; 1 st monterad pa skrivbordet i metall var sjukt svar att avlagsna :O

Tror inte de hade borrade hal.
En funderare kring det här med att ta loss skylten...
Känns någonstans i ryggmärgen att det troligen är olagligt på något vis.
Men då är frågan, om nu en nitisk representant för ordningsmakten inser
att en lömsk (läs listig) scooterist har dolt identiteten på sitt fordon eller
rent av ser när skylten plockas av vad kan man då råka ut för?
Sen är ju risken att bli haffad rätt liten i viket fall som
helst men om någon har en idé om hur olagligt det är att mörka
fordonsidentitet så lyssnar jag gärna.
Känns någonstans i ryggmärgen att det troligen är olagligt på något vis.
Men då är frågan, om nu en nitisk representant för ordningsmakten inser
att en lömsk (läs listig) scooterist har dolt identiteten på sitt fordon eller
rent av ser när skylten plockas av vad kan man då råka ut för?
Sen är ju risken att bli haffad rätt liten i viket fall som
helst men om någon har en idé om hur olagligt det är att mörka
fordonsidentitet så lyssnar jag gärna.
daya in da house:
om nu en nitisk representant för ordningsmakten inser att en lömsk (läs listig) scooterist har dolt identiteten på sitt fordon eller rent av ser när skylten plockas av vad kan man då råka ut för?
När vi började montera skyltar på detta viset kollade vi upp vad som gällde (2001 kan ha ändrats sedan dess), ett registrerat fordon (gäller EU-moppe, MC, bil, traktor, släp, ja allt med regplåt) utan nummerplåtar uppställt kan av Polisen ses vara "övergivet" och får då forslas bort utan någon större koll av ramnummer eller liknade, ser dom att du tar bort skylten kan du få böter för "brukande av fordon utan registreringsskylt" då var böterna 800.- (idag säkert dubbelt), kör du den utan plåt kan du råka ut för båda förseelserna. Bör nog lägga till att under dom 2 åren vi hade detta som "option" för våra kunder var det bara glada miner, inga p-böter och somliga åkte tillochmed på cykelbanor med sina EU-45'or (IMHO vansinne), hade tillochmed en kund som blev stoppad av Polisen på en 250cc scooter som han glömt sätta på plåten på, snabbt förklarade han för Polisen "jag har fått 2 plåtar stulna när min scooter stått parkerad i Hässelby så jag tröttnade och fixade en löstagbar" Polisen tyckte det var en bra lösning men förmanade "den MÅSTE sitta på när du kör".....
Det här är något som vi redan gjorde på tidigt 80'tal i Stockholm då vi var några som importerade Tyska lyxbilar till Sverige, vi behöll dom Tyska exportplåtarna (dom där coola ovala) på bilarna och satte dom Svenska ovanpå, när vi parkerade i Stockholmsnatten tog vi bara bort dom Svenska och på den tiden lappade man inte utlandsreggade bilar, kunde parkera utanför dörren på Alex, Chat Noir, Prinsen, etc.....
Jag kan tänka mig om det sprider sig och massor av scooters börja dyka upp utan plåtar att man börjar ta en närmare titt på företelsen men risken är nog ganska liten, se bara till att smyga med borttagande & ditsättande så att det inte börjar reta upp Pelle Luva som kan börja ställa till med problem bara för att han måste....
DP says: If you can't do the time, don't do the crime....
om nu en nitisk representant för ordningsmakten inser att en lömsk (läs listig) scooterist har dolt identiteten på sitt fordon eller rent av ser när skylten plockas av vad kan man då råka ut för?
När vi började montera skyltar på detta viset kollade vi upp vad som gällde (2001 kan ha ändrats sedan dess), ett registrerat fordon (gäller EU-moppe, MC, bil, traktor, släp, ja allt med regplåt) utan nummerplåtar uppställt kan av Polisen ses vara "övergivet" och får då forslas bort utan någon större koll av ramnummer eller liknade, ser dom att du tar bort skylten kan du få böter för "brukande av fordon utan registreringsskylt" då var böterna 800.- (idag säkert dubbelt), kör du den utan plåt kan du råka ut för båda förseelserna. Bör nog lägga till att under dom 2 åren vi hade detta som "option" för våra kunder var det bara glada miner, inga p-böter och somliga åkte tillochmed på cykelbanor med sina EU-45'or (IMHO vansinne), hade tillochmed en kund som blev stoppad av Polisen på en 250cc scooter som han glömt sätta på plåten på, snabbt förklarade han för Polisen "jag har fått 2 plåtar stulna när min scooter stått parkerad i Hässelby så jag tröttnade och fixade en löstagbar" Polisen tyckte det var en bra lösning men förmanade "den MÅSTE sitta på när du kör".....
Det här är något som vi redan gjorde på tidigt 80'tal i Stockholm då vi var några som importerade Tyska lyxbilar till Sverige, vi behöll dom Tyska exportplåtarna (dom där coola ovala) på bilarna och satte dom Svenska ovanpå, när vi parkerade i Stockholmsnatten tog vi bara bort dom Svenska och på den tiden lappade man inte utlandsreggade bilar, kunde parkera utanför dörren på Alex, Chat Noir, Prinsen, etc.....
Jag kan tänka mig om det sprider sig och massor av scooters börja dyka upp utan plåtar att man börjar ta en närmare titt på företelsen men risken är nog ganska liten, se bara till att smyga med borttagande & ditsättande så att det inte börjar reta upp Pelle Luva som kan börja ställa till med problem bara för att han måste....
DP says: If you can't do the time, don't do the crime....
Jag ringde nyss och frågade en "trafikexpert" inom Polismyndigheten om ett fordon måste ha registreringsskyltar när det står parkerat. Han kunde endast utläsa att lagen säger att ett inregistrerat fordon skall vara registreringsskyltat när det brukas, vilket han inte kunde svara på var fallet när fordonet är parkerat. Han kände heller inte till om det fanns något prejuridicerande rättsfall angående parkerade oskyltade fordon.
Risken att en p-lisa skulle kunna bedöma att min Primavera är en motorcykel istället för en klass II-moped om den saknar skyltar, betraktar jag som obefintlig. Frågan är om en p-lisa överhuvudtaget skulle orka bemöda sig att kolla upp ett fordon utan registreringsskylt. I mitt fall kan de inte ens se ramnumret eftersom jag har lås på motorluckan. Frågan är också om de ens har rätt att demontera bort saker från ett fordon på det viset?
Risken att en p-lisa skulle kunna bedöma att min Primavera är en motorcykel istället för en klass II-moped om den saknar skyltar, betraktar jag som obefintlig. Frågan är om en p-lisa överhuvudtaget skulle orka bemöda sig att kolla upp ett fordon utan registreringsskylt. I mitt fall kan de inte ens se ramnumret eftersom jag har lås på motorluckan. Frågan är också om de ens har rätt att demontera bort saker från ett fordon på det viset?
terraplane blues in da house:
Risken att en p-lisa skulle kunna bedöma att min Primavera är en motorcykel istället för en klass II-moped
Skulle nog bedömma den risken som minimal.....
När jag bodde på Södermalm kom jag en morgon ut för att åka till arbetet, nere på gata stog en lapplisa och lappade friskt, en förgrymmad medborgare som blev lappad frågade argt "varför får den ingen lapp!?!?!!?" och pekade på min Brabus Smart, lapplisan förklarade lugnt "det är en el-bil och dom parkerar gratis i Stockholm", jag gick en runda så hon skulle slippa höra morret ur GPR pipan och förstå att den gick på allt annat än el.....
DP says: Slutsats, lapplisor & p-nissar behöver tydligen inte kunna något om fordonen dom lappar....
Risken att en p-lisa skulle kunna bedöma att min Primavera är en motorcykel istället för en klass II-moped
Skulle nog bedömma den risken som minimal.....
När jag bodde på Södermalm kom jag en morgon ut för att åka till arbetet, nere på gata stog en lapplisa och lappade friskt, en förgrymmad medborgare som blev lappad frågade argt "varför får den ingen lapp!?!?!!?" och pekade på min Brabus Smart, lapplisan förklarade lugnt "det är en el-bil och dom parkerar gratis i Stockholm", jag gick en runda så hon skulle slippa höra morret ur GPR pipan och förstå att den gick på allt annat än el.....
DP says: Slutsats, lapplisor & p-nissar behöver tydligen inte kunna något om fordonen dom lappar....