MIG-svetsning - nåt att tänka på INNAN? [AVKLARAT]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

MIG-svetsning - nåt att tänka på INNAN? [AVKLARAT]

Post by Bluesman »

Halloj!

Bilar är det ju farligt att svetsa i utan att ta bort batteriet (pluspolen). Det är väl för att skydda generatordioderna, antar jag.

Men...en smallframe, behöver man tänka på sånt då?

Kan man t ex steka spolar och annat om man inte bryter kretsen, och var bryter man den lämpligast i så fall?

Hilsen/Richard
Last edited by Bluesman on Sat 09 Aug 2008, 17:18, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tja, på en smallframe (PV/V50 då alltså) lär nog värmen och metallexpansionen vara mer problematiskt än elektroniken som borde klara mig-svetsning.
Alltså se till att inget brinner upp och att ingen välvd yta byter form...
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Närå - efter att ha bytt nästan all plåt i en Morris Minor under vintern/våren så känner jag mej rätt hemma i svetsandet. Det blir dessutom bara en liten bit fotbräda och ena (evt bägge) tvärstaget som ska bytas. Brandvakt finnes, och det blir tankdemontering etc.

Jag oror mej mer för elsystemet, faktiskt. Ingen som kan slutgiltigt stilla min oro?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peteess
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peteess »

Se till att jordkabeln fästs så nära svetsstället som möjligt och att inga elkomponenter är emellan jorden och svetsmunstycket.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har svetsat i vespor med alla komponenter på plats utan några problem, både brytar och brytarlösa modeller (PX).

Vespa smallframegolvet är svårsvetsat, nästan som att det är inbyggda spänningar. sätt små punkter, kyl väl.
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ah, jag är därmed lugnad på den punkten.

Ang spänningar i plåten etc:
Du kan nog ha rätt. Jag ska ta det nätt. :smile:

Jag har inte V50:n här just nu, men utgår från att "stagen" tvärs under golvet är punktsvetsade. Det främre är i princip borta, medans det bakre är rätt OK ännu. Min tanke var att skära bort den dåliga biten ur golvplåten (10x15cm på vä sida, just under foten) med stagresterna fortfarande på plats, sedan lägga i ny plåt i golvet, och därefter sprätta bort det ruttna staget och ersätta det. Det bör gå, och utan att plåten slår sej. Kanske gör jag t o m en temp förstyvning innan jag kapar ur golvbiten så att resten av golvet inte kan flexa under arbetet.

Ska nog gå bra.

/R
Hälsningar
/R
Post Reply