Få ut avbruten skruv utan att lämna in till verkstad?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Få ut avbruten skruv utan att lämna in till verkstad?

Post by Ronnie »

Eftersom det inte är en specifik Lambretta-fråga gör jag en ny tråd istället för att fråga i min andra...

Att byta kickaxeln har gått som smort och eftersom jag sedan tidigare noterat att ena bulten som håller transmissionskåpan på plats saknades tänkte jag sätta i en ny sådan när jag ändå hade kåpan av. Upptäckte då att den inte bara saknades utan att en del av pinnbulten satt kvar en bit in i hålet.

Skulle kanske inte skada nämnvärt att köra med en bult kort, men då det är den som även yttersta delen av blåset skall hänga i känns det inte som en god idé. Vill ju inte att mitt nya blås skall vibrera sönder på en gång. :wink:

Någon som har ett bra tips på teknik/verktyg man kan använda utan att riskera att pajja godset? Så kallade "svinpittar" har jag förstått inte är att rekommendera, även om de är nog så ekonomiska...
Att köra den till en verkstad känns lite krångligt eftersom jag antagligen måste ta dit den med kåpan av och därför skulle få köra den på släp. Såvida de inte kan borra ut den genom hålet i kåpan, så att säga?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

i den positionen tror jag det blir bäst att borra (skaffa nytt fräscht borr) ett 4mm hål mitt i den avbrutna pinnbulten och sedan banka in en lite för stor torxnyckel (av bra kvalite)
Sedan kan du skruva ur resterande bit av pinnbulten med just torxnyckeln.
Använd aldrig en torx av kass kvalité, om de bryts blir det ytterst jobbigt att få ut pinnbulten.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tackar för tipsen!
Tyvärr var bulten var vid närmare inspektion mer illa däran än jag trodde. Verkar som om någon försökt få ut den (med dåligt resultat), så den är helt splittrad. Med andra ord är det kört att försöka använda någon som helst form av utdragare.
Blir nog till att lämna in den hos någon som får borra ut den trots allt. Är alldeles för skakig för att ge mig på något sådant själv...hehe. :wink:

Tror ni blåset överlever om jag fäster det i skruven bakom tills vidare (det är alltså den som motorbult som även skall hålla "slangklämman" som håller upp pipen på blåset som är av, inte en av de större bultarna som håller själva fästet) eller finns det risk att det vibrerar sönder då? Blåset är en av Casa Lambrettas Ancilloti-replikor och jag har blivit varnad för att de är ganska känsliga för vibrationer.

Om det funkar kan jag besikta den som planerat på fredag och sedan låta någon borra ut skruven i lugn och ro vid ett senare tillfälle! Lämnar jag in den nu är det inte säkert att den blir klar i tid...
Last edited by Ronnie on Tue 05 Aug 2008, 16:53, edited 2 times in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om dte passar i bakre bulten är det nog inga problem du borde dock byta till längre pinnbult, fast är inte fästet i ljuddämparen fast?

Det är f.ö. relativt standard att den pinnbulten går av...

Finns ett raggartrix som är ganska bra för att fixa den bulten, dock föga original;
Man kan borra rakt igenom blocket och fästa med genomgående bult!
(observera att det endast är att rekomendera på just denna pinnbult, p.g.a. blockets utseende.)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

calle wrote:Om dte passar i bakre bulten är det nog inga problem du borde dock byta till längre pinnbult, fast är inte fästet i ljuddämparen fast?

Det är f.ö. relativt standard att den pinnbulten går av...

Finns ett raggartrix som är ganska bra för att fixa den bulten, dock föga original;
Man kan borra rakt igenom blocket och fästa med genomgående bult!
(observera att det endast är att rekomendera på just denna pinnbult, p.g.a. blockets utseende.)
Toppen! Har nämligen redan varit ned till mekanikern för att få ett arbetstids/kostnadsutlåtande och han misstänkte att någon brytit av en borr därinne. M a o skulle det nog ta dem ett tag att fixa det, eftersom det blir mer tidskrävande då och de hade mycket att göra nu.

Då kör jag helt enkelt utan den bulten säsongen ut och flyttar bak hållaren till blåset ett steg (har redan kollat så att det passar). Sedan lämnar jag in blocket för att få det fixat framåt hösten/vintern när jag ändå plockar ned motorn för att gå igenom den ordentligt!

Nä - fästet sitter inte fast i dämparen. Det är en slags klämma som bara läggs runt pipan och sedan fästs i bulten.

Tack fär hjälpen! Nu ser det lite ljusare ut att hinna klart till besiktningen... :D
Post Reply