Utmaning - soppajakten

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

calle in da house:
Mesgasande endast ca 1 - 1,5 liter mil. Men varför skall man mesgasa med en Zirri..?


DP says: ALLT som kan tokgasas MÅSTE tokgasas, så enkelt är det....

För något år sedan då jag efter att ha låtit den stå och förfalla flera år skruvade jag ihop min Italjet Formula igen (den här gången minus NOS) och hoppade iväg på den mot Italienska träffen 1'a maj på Skokloster, från Mosta Hill till Starol & vidare till Skokloster, komihåg att den var törstig när jag först satte ihop den så jag blandade till VP 103 octan & Agip Speed 2% och för säkerhets skull toppade jag tanken (9liter), ska nog räcka, yea right precis när jag rullade ner för backen mot parkeringen hostade den till och så var det torrt i tanken, strax under 6 mil på 9L (svindyra droppar). Ringde Kompis med pickis så fick han hämta upp och forsla mig hem vid dagens slut, valet var 95 octan Bilisten soppa och ett duggregn eller "skamkärran", jag valde det sista.....

Till vardags åker jag min Shop Hack Skoda PickUp 00'a med den gamla öststasbaserade Skoda 1.3L stötstångsmotorn uppdaterad till insprut (vi kallar den eastblock), på sommaren åker jag med Bridgestone lågrullmotstånd däcken som sitter bak på Smart (175-55-15) och då går den på runt 0.50 L milen, inte dåligt för en bil med 23K på mätaren, även i motorvägsfart (går inte fortare än 140kph) så går den duktigt snålt. Tänkt på att byta ut den mot något nyare men kan inte hitta något som man kan lasta 2 scooters eller en 300kilos MC på som är billigare att äga....

DP says: Att ha kul måste få kosta pengar, att pendla måste vara billigt...
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Bergfors!
I mej bor det en liten statistiknörd, så jag har noterat alla tankningar jag gjort på de 2 100 mil jag hittills kört, och på detta baseras snittet 0,49. Jag har dessutom kollat en hel tank, färddatorn visade 0,47 - jag tankade 0,47... MEN den bästa saken med att ha en toksnål bil är att man (i alla fall jag) kör skitsnålt, det blir en sport att få fordonet att dra så lite som möjligt.

Blev skapligt OT det där, ber om ursäkt.

Min FZ 750 ville förresten aldrig dra mer än strax över halvlitern - även om man körde som ett svin och låg på duktigt över det tillåtna.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Senaste beräkningen för min TV186 blev 0,42 mellan Eskilstuna och Södertälje. Hojen gick som en påse skit i den 30+-gradiga fuktiga värmen. En termometer i Strängnäs visade den respektingivande siffran +41 när jag passerade...

Så det kan vara läge att bestycka om nästa gång det ska åkas längre när det är riktigt varmt.

/G
Dartman wrote:Bergfors!
I mej bor det en liten statistiknörd, så jag har noterat alla tankningar jag gjort på de 2 100 mil jag hittills kört, och på detta baseras snittet 0,49. Jag har dessutom kollat en hel tank, färddatorn visade 0,47 - jag tankade 0,47... MEN den bästa saken med att ha en toksnål bil är att man (i alla fall jag) kör skitsnålt, det blir en sport att få fordonet att dra så lite som möjligt.

Blev skapligt OT det där, ber om ursäkt.

Min FZ 750 ville förresten aldrig dra mer än strax över halvlitern - även om man körde som ett svin och låg på duktigt över det tillåtna.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
ts1
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 22
Joined: Sun 07 Sep 2003, 17:25
Location: Sweden
Contact:

Post by ts1 »

Vi som väljer att köra Lambretta gör ju det för att vi uppskattar ett smidigt och snålt fordon som fungerar ypperligt i stadstrafik och på mindre utflykter typ handla bullar på söndagsmorgonen.
Vad två lambretter gör av med i bränsle på full gas under 35 mil på östgötaslätten har jag ingen som helst uppfattning om :mrgreen:
Beakta då även att 3% oljeblandning med TTS gör sitt till för att sänka driftkostnaderna :grin:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

DP wrote:calle in da house:
Mesgasande endast ca 1 - 1,5 liter mil. Men varför skall man mesgasa med en Zirri..?

Först satte ihop den så jag blandade till VP 103 octan & Agip Speed 2% och för säkerhets skull toppade jag tanken (9liter), ska nog räcka, yea right precis när jag rullade ner för backen mot parkeringen hostade den till och så var det torrt i tanken, strax under 6 mil på 9L (svindyra droppar).
varför 103 oktan?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

marre in da house:
varför 103 oktan?


För att den går absolut bäst på det, har tendenser att spika på vanlig "pumpbensin" ocn man vill ju inte byta kolvar i onödan....

DP says: Sen har jag ett bra deal med VP så varför inte....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

hmm pm topparna går bra med 95..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

marre in da house:
hmm pm topparna går bra med 95..


Klart dom gör men Formulan har hyvlad & lyft cylinder, longstroke vev och lite för mycket komp för att den ska gå bra på "pumpsoppa", har ju den där metanol dunken, man kanske skulle...

DP says: Träffade Mavio (med 70's porn star look) på en MC!!!! på Mälaren Runt, svikare?!?!?!?!
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Min har också longstrokevev, massa kompression så startmotorn knappt orkar dra runt den och massor med vevhuskomp de spikar inte ändå?

vad för squish har du?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

marre in da house:
Min har också longstrokevev, massa kompression så startmotorn knappt orkar dra runt den och massor med vevhuskomp de spikar inte ändå?


Startmotor vad är det???

Min är ju bara en liten 50cc motor, du har lite mer kubik än den så den lär nog inte vara så kännslig, squish har jag inte någon koll på då det var Hot Rods by Max som skruvade ihop motorn då det var lite panik inför fotograferingen för Bomber Magazine....

DP says: Den skulle nog kunna gå på "pumpsoppa" men när man har ett fat VP hemma så är det att föredra...
Post Reply