Touring dör omotiverat

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 89
Joined: Thu 11 Oct 2007, 23:25
Location: Malmö

Touring dör omotiverat

Post by swepett »

Min Touring har rullat fint länge nu. Men nyligen så dog den helt omotiverat när jag stod och väntade vid ett rödljus efter en liten tur på en halvtimme eller så. Den stod och brummade fint på tomgång, dog plötsligt, som om jag hade tryckt på dödarknappen, och gick inte igång igen.

Efter att ha stått i lite mer än en vecka tog jag tag i den idag för att se om jag kunde lista ut var det var som var fel. Jag gissade på tändning eller så. Men döm om min förvåning när den går igång lika fint som vanligt! Jag tog en tur på en 15-20 minuter innan den dör på samma sätt igen, vid ett rödljus, när jag oskyldigt stå och väntar. Sen gick den inte igång igen.

Några idéer?
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Kan høres ut som en kondensator som tar kvelden når den blir varm nok...

Forsøk å bytte den!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 89
Joined: Thu 11 Oct 2007, 23:25
Location: Malmö

Post by swepett »

Ah, tack! Kan man köpa en sån lite varstans eller måste man beställa en special?
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.

Jag har lusläst forumet och hittat ett par trix för att fixa det men inget har fungerat. Just nu är jag i en långdragen process att byta till elektonisk tändning.

Men om du har tur så är det bara kondensatorn som ju är lätt att byta...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 89
Joined: Thu 11 Oct 2007, 23:25
Location: Malmö

Post by swepett »

anders2011 wrote:Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.
Oj, vad märkligt! Men jag fortsätter hoppas på kondensatorn för ditt problem har jag som tur är aldrig märkt av.

Kondensator minns jag att jag bytte på moppen när jag var ung så det ska jag nog fixa men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

swepett wrote:men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM. Dom kör grejjerna med DHL och har terminal i Malmö.
Vet inte om jag bara hade tur eller ej denna gång, men jag la en express order (€6 extra så plockar dom den direkt) i måndags innan 07.00, och nu onsdag ligger dom på terminalen här i Örebro redo att hämtas.

Ett tips om man vill ha grejjerna så snabbt som möjligt är att följa ordern via dhl.se med det kollinummer man fått i mailen efter beställning och sedan ringa till terminalen när man ser att det är framme. Då sparar man tid då hantering med avier m.m drar ut på tiden en extra dag.

Har man noll tålamod och vill skruva vespa så snart som möjligt så är en dag verkligen till eller från.

/M
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Hoppla, här går det undan på Sip. Dunder!

Ibland kan en scooter bete sig underligt om det är vakum
i tanken. Prova att lätta lite på bensinlocket nästa gång du
får stopp så det kommer luft i tanken så soppan kan flöda
ner i förgasaren igen.

// K
Mike Tropic wrote:
swepett wrote:men jag undrar fortfarande om man kan köpa en konding på närmare håll än att beställa från EM?
Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM. Dom kör grejjerna med DHL och har terminal i Malmö.
Vet inte om jag bara hade tur eller ej denna gång, men jag la en express order (€6 extra så plockar dom den direkt) i måndags innan 07.00, och nu onsdag ligger dom på terminalen här i Örebro redo att hämtas.

Ett tips om man vill ha grejjerna så snabbt som möjligt är att följa ordern via dhl.se med det kollinummer man fått i mailen efter beställning och sedan ringa till terminalen när man ser att det är framme. Då sparar man tid då hantering med avier m.m drar ut på tiden en extra dag.

Har man noll tålamod och vill skruva vespa så snart som möjligt så är en dag verkligen till eller från.

/M
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 89
Joined: Thu 11 Oct 2007, 23:25
Location: Malmö

Post by swepett »

Mike Tropic wrote: Ska du beställa något mer än bara kondensator är ju alltid sip-scootershop.com ett alternativ som så många hänvisar till här på forumet, även om det geografiskt sett inte är närmare än EM.
Den här gången var det bara en kondensator och en packning som behövdes och det skickade EM med post nästa dag! Snyggt jobbat!
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

anders2011 wrote:Hmm. Att den stannar vid rödlysena får mig att koppla till det klassiska touringproblemet att lyset påverkar tändningen på låga varv. Min touring stannar ofta på tomgång när jag har lyset på men aldrig utan lyse. Ibland kan jag tillochmed "döda" motorn genom att slå på lyset. När jag kör genom stan stänger jag av lyset vid varje rödljus.

Jag har lusläst forumet och hittat ett par trix för att fixa det men inget har fungerat. Just nu är jag i en långdragen process att byta till elektonisk tändning.

Men om du har tur så är det bara kondensatorn som ju är lätt att byta...

//Anders
Har exakt samma symptom på min touring.

Hittar dock inte dom tipsen och trixen du nämner, kan du dra dom för mig så kan jag testa och se om det fungerar för mig.

Tack på förhand!

/Edward
Vespa GTS 300
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Var ute med touringen nyss för att återskapa problemet. Märkte nu att jag kan dra igång den utan problem, men sen på lägre varv vill den dö, med eller utan lampor igång. Har nyligen bytt tändstift på den och även rengjort förgasaren. Har dock inte ändrat tomgångsinställning. Kan det vara en tillfällighet och att någon eldel behöver bytas? Ska till och felsöka, finns det någon som har något tips?
Vespa GTS 300
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

ingen som har en aning om vad som kan vara fel? Tänkte göra en beställning av delar till Vesporna och då passa på att även beställa upp eventuella delar till elen som kan vara fel.. Tacksam för tips.

/Edward
Vespa GTS 300
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Makens (GL/)Touring har samma symptom. Det mesta är genomgånget och inget konstigt. Vi börjar misstänka att det behövs mera magnetstyrka i svänghjulsmagneten. Alltså tänkte vi försöka få den ZAPpad någonstans. Kanske där på Surbrunnsgatan, om stället skulle vara öppet när vi någongång är där...
Håcky
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 14 May 2008, 21:39

Post by Håcky »

vespaco wrote:Makens (GL/)Touring har samma symptom. Det mesta är genomgånget och inget konstigt. Vi börjar misstänka att det behövs mera magnetstyrka i svänghjulsmagneten. Alltså tänkte vi försöka få den ZAPpad någonstans. Kanske där på Surbrunnsgatan, om stället skulle vara öppet när vi någongång är där...
Jag hade problem med min SS180 att den inte startade om sladdarna för lyset var inkopplade. Så fort dessa kopplades in så stannade den eller gick betydligt sämre. Efter att ha dragit om all el lödt om tändplatta och bytt spole och alla lampor utan förbättring så besökte jag Batteri Service med svänghjulet. Lite mer magnetism och saken var biff. Nu startar den utan problem.
/Håkan
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Men inte kan ni sitta i Finland och vänta på magnetisörens 5:e vinter?
Image
Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det är precis vad vi har gjort. Väntat på den perfekta timeningen för att plocka ut en magneto (eller flera) och dessutom vara på väg till Stockholm och att killen skulle vara på plats (fredag stängt). Jobbigt, nästan hopplöst...

Humm, du skulle kanske ännu översätta texten till finska? Så att maken skulle förstå den? :shock: Eller råkar du redan ha gjort en sådan appagrunka? Låna? Kanske rentavt har några överlopps? Sälja? :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ola Lång wrote:Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
Tror inte den typen funkar på vespasvänghjul, magnetismen ligger väl på andra hållet?
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Provat att byta flottörnål?
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Paa, ska testa det. Ska beställa ny flottörnål nu så. Tack för tipset!
Vespa GTS 300
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

vespaco wrote:Det är precis vad vi har gjort. Väntat på den perfekta timeningen för att plocka ut en magneto (eller flera) och dessutom vara på väg till Stockholm och att killen skulle vara på plats (fredag stängt). Jobbigt, nästan hopplöst...
Och nu kan jag berätta att vi lyckades pressa in en liten kryssning mitt under veckan och hade två svänghjul med oss. Hittade efter litet hjälp från EHR (hade glömt gatunumret) Batteriservice nere i ett garage och platsen var fylld av en massa spännande grejor som man bara kunde gissa sig till vad de användes med och till. Med tindrande ögon såg vi hur det efter viss inpassning zappade till och sedan var det klart. Fantastiskt! Vi betalade (80 för ett, 100 för två!) och vandrade lyckliga vidare/tillbaka till EHR för småshoppande. Esa har redan testat på tillhörande Vespor och demoat för mig hur bra inverkan zappandet har haft. Den snart färdigrenoverade SS:n vrålar ivrigt igång på första kicken (gnistan lär skall vara fantastisk!) och trotjänaren GL (VGLB) startar till och med med ljusknappen i på-läge! Det har den inte gjort på år och dagar! Rekommenderas varmt till alla med eller utan kryssning!
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ola Lång wrote:Bygg en egen vetja :
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece
Man skulle även kunna använda en transformator ur en gammal mikrougn, de är nästan lika stora som svetsar!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Re: Touring dör omotiverat

Post by franke »

Efter knappt en halvtimmes körning dog plötsligt min Touring (VGLA1T 1960) mitt på en raksträcka. Den startade genast igen på andra kicken som om ingenting hänt och verkade hur pigg som helst, men la av efter hundra meter igen. Samma sak om och om igen, varje gång startar den piggt på andra eller tredje kicken men lägger av efter att jag kört högst hundra meter. Jag lyckades inte hålla igång den någon längre sträcka varken på höga eller låga varv. Inte heller att slå av/på lyset gjorde någon skillnad.

Skillnaden från tidigare inlägg i den här tråden och andra trådar jag hittat är att den inte la av vid tomgång eller ens särskilt låga varv. Och att den snällt startade på nytt varje gång.

Jag hade nyligen problem med bränsletillförseln och som avhjälptes genom att byta packningar i förgasaren (SI20/17A), flottör och flottörnål. Sedan dess har den gått prickfritt, men enbart kortare sträckor i stadstrafik. Det här var den första längre turen (eller försök till) sedan flottörbytet.

Har ni några ideer om vad det kan vara?
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Re: Touring dör omotiverat

Post by franke »

Efter påfyllning av tanken verkar allt fungera igen. Kan det vara dålig tillförsel från reservtanken? Hela tanken rymmer väl runt sju liter, men hur mycket rymmer reservtanken?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Touring dör omotiverat

Post by Paka »

Reservläget tar soppa längst ner i tanken och det händer att den kanalen i kranen blir mer eller mindre igensatt av gammalt junk.
/P
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Re: Touring dör omotiverat

Post by franke »

Exakt. Jag försöker lista ut om problemet uppstod just när bensinen tog slut i normalläget och tillförseln gick över till reservläget. Hur mycket mer bensin nås med reservläget?

Jag behöver ett specialverktyg för att skruva loss kranen innifrån för rengöring va?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Touring dör omotiverat

Post by fritte »

franke wrote:Exakt. Jag försöker lista ut om problemet uppstod just när bensinen tog slut i normalläget och tillförseln gick över till reservläget. Hur mycket mer bensin nås med reservläget?

Jag behöver ett specialverktyg för att skruva loss kranen innifrån för rengöring va?
bor du i sthlm? Du kan låna mitt verktyg mot 500:- i pant...
Post Reply