Fin patina på Blocket

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Fin patina på Blocket

Post by swepett »

Snider
Entusiast
Entusiast

pris

Post by Snider »

körkortet fixat, nu är det bara vespan kvar. Inte så bara förresten... man bor ju på blocket nu för tiden... vad säger ni spontant om priset på denna kärra?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: pris

Post by Hedge »

11.000 för en rostig touring som stått i -35- år?

Jag kan garantera att kickaxeln långt ifrån är det enda som måste göras på den hojen. Har den stått i 35 år så behöver den gås igenom från topp till tå, cylinder/kolv, bromsar, lager, motor, vajrar. Med största sannolikhet har du lagt åtminstone 5-6000 till innan du har en tillförlitlig hoj.

Priset är inte realistiskt.

/G

Snider wrote:körkortet fixat, nu är det bara vespan kvar. Inte så bara förresten... man bor ju på blocket nu för tiden... vad säger ni spontant om priset på denna kärra?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: pris

Post by Federico »

Hedge wrote:11.000 för en rostig touring som stått i -35- år?

Jag kan garantera att kickaxeln långt ifrån är det enda som måste göras på den hojen. Har den stått i 35 år så behöver den gås igenom från topp till tå, cylinder/kolv, bromsar, lager, motor, vajrar. Med största sannolikhet har du lagt åtminstone 5-6000 till innan du har en tillförlitlig hoj.

Priset är inte realistiskt.

/G

Snider wrote:körkortet fixat, nu är det bara vespan kvar. Inte så bara förresten... man bor ju på blocket nu för tiden... vad säger ni spontant om priset på denna kärra?

patinan är vacker, men frågan är hur golvet ser ut/ tunneln/ balkarna under golvet? är det genomrostat? max 5.000kr för den (om den inte är genomrostad)
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

ja.... det gäller att man inte låter ha-begäret brotta ner förnuftet bara för att man är scooterlös...

Själv har jag inte sökt så aktivt mer än senaste månaderna, men jag får ändå känslan av att priserna ligger relativt högt...

Får säljare bättre betalt för en veteranscooter idag än man fick för några år sedan ?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Snider wrote: Får säljare bättre betalt för en veteranscooter idag än man fick för några år sedan ?
Ja.
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snider wrote:ja.... det gäller att man inte låter ha-begäret brotta ner förnuftet bara för att man är scooterlös...

Själv har jag inte sökt så aktivt mer än senaste månaderna, men jag får ändå känslan av att priserna ligger relativt högt...

Får säljare bättre betalt för en veteranscooter idag än man fick för några år sedan ?
Priserna har gått upp extremt de senaste åren.

Man kan väl se många orsaker till detta, först och främst har scooter som fordon blivit populärt och stämpeln "töntfordon" är borta. För 15 år sedan var det otänkbart att kidsen skulle önska sig en scooter i femtonårspresent (när det fanns tuffa crossmoppar), nu kör alla undomar scooter, tjejer, killar, i betongförort och på fina gatan . Klassiska scooters används flitigt i reklamen som livstilsförstärkare och alla påverkas så klart och blir sugna.

Motormagasinen och tidskrifter för klassiska fordon hänger på och skriver reportage på löpande band, utställningar på tekniska museet. m.m.

Helt plötsligt tror alla att deras gamla skrot är värt guld...
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

var är motorkåpan?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Folk har börjat ta mer betalt, det stämmer. Det beror väl som Frederico säger sannplikt på att efterfrågan ökat ordentligt på senare år.

Dock ska man ha klart för sig vad man köper när man kollar på veteranfordon som i annonsen. Om den hojen var prissatt till 5000:- då skulle den vara högintressant för mig, eftersom jag vet att jag kommer köpa och montera nya delar för minst den summan innan jag ger mig ut på vägarna med den. Ska jag betala såpass mycket som 11.000, då får den vara i dokumenterat bättre skick, eller en mer sällsynt modell.

En Touring är ju lite som scootersveriges svar på Amazonen, snygg och hyfsat enkel att hitta delar till, men inte speciellt ovanlig.

Mvh

G
Snider wrote:ja.... det gäller att man inte låter ha-begäret brotta ner förnuftet bara för att man är scooterlös...

SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

11000 känns ju helt klart i överkant. Men om en dl200 har ökat med över 100% i pris de senaste åren så får man väl räkna med att även gamla touringar går upp en del de också.

Är du intresserad så är det väl bara att lägga vad du tycker ett rimligt bud.

/Ronny
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Jo visst är det så... Nu har jag inte för avsikt att köpa just denna (var inte jag som postade länken) utan var mest nyfiken på den allmänna prisbilden och vad ni som varit med ett tag tycker. Måste säga att det är ett fantastiskt forum detta, många aktiva användare och ett grymt bra ställe att läsa på inför ett första köp.

Tror jag har fallit för touringmodellen, och att den är hyfsat vanlig ser jag mest som positivt... vore grymt om man kunde få tag i en innan semestern... då blir det många vändor till glasskiosken...
tack för all feedback hittils...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snider wrote:Jo visst är det så... Nu har jag inte för avsikt att köpa just denna (var inte jag som postade länken) utan var mest nyfiken på den allmänna prisbilden och vad ni som varit med ett tag tycker. Måste säga att det är ett fantastiskt forum detta, många aktiva användare och ett grymt bra ställe att läsa på inför ett första köp.

Tror jag har fallit för touringmodellen, och att den är hyfsat vanlig ser jag mest som positivt... vore grymt om man kunde få tag i en innan semestern... då blir det många vändor till glasskiosken...
tack för all feedback hittils...
senaste tiden har det varit en hel del fina originalobjekt och renoverade Touring för ungefär samma pris. flera bruksmaskiner i betyligt bättre skick har annonserats för ca 8000kr.

vänta lite så ska du se att det dyker upp fler
Federico
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Förlåt om jag trådkapar lite...

Går inte en sån här att regga in för ett par tusen?

http://www.blocket.se/vi/16764178.htm?ca=4_s

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är i mitt tycke en ordentlig skillnad på en DL200 i bra skick och på en rostig stått-still-i-35-år Touring. Hur många DL200 ser du till salu på blocket under ett år, oavsett skick?

/G

SoulBoy wrote:11000 känns ju helt klart i överkant. Men om en dl200 har ökat med över 100% i pris de senaste åren så får man väl räkna med att även gamla touringar går upp en del de också.

Är du intresserad så är det väl bara att lägga vad du tycker ett rimligt bud.

/Ronny
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nu snackar vi. Det där är ju ett kap, om den är hyfsad i mekaniken
Bengan wrote:Förlåt om jag trådkapar lite...

Går inte en sån här att regga in för ett par tusen?

http://www.blocket.se/vi/16764178.htm?ca=4_s
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

51 eller 52. Ser ut att vara ett väldans bra objekt.
http://www.blocket.se/vi/17372384.htm?ca=11_s
/P

Image
Image
Post Reply