Utmaning - soppajakten
Utmaning - soppajakten
Utmaning - soppajakten
Stigande bensinpriser gör att allt fler väljer skotern som transportmedel.
Men hur mycket drar en skoter? Det är sällan bensinförbrukning uppges i specarna.
Men här kommer en test eller en utmaning om du så vill. Jag var ute och testkörde min Honda Innova ikväll och där mätte jag konsumtionen på landsväg. Så här gick det i detta ovetenskapliga men intressanta (?) test:
Mätarställning vid start: 1666,4 km
Mätarställning vid mål: 1729,9 km
Körsträcka: 63,5 km
Bränsleåtgång: 1,23 liter
Bensinförbrukning: 0,19 liter per mil
Kostnad: 16,53 kr
Fordon: Honda Innova 125i.
Årsmodell: 2007
Testpilotens vikt: 100 kg
Temperatur: ca 22 grader
Typisk hastighet under provturen: 65 km/tim
Typ av väg: Mestadels 50 och 70-väg. En liten del 90-väg.
Färdväg: Sundsvall-Birsta-Alnö runt-Sundsvall-Bredsand-Sundsvall.
Fyll gärna på med egna "tester".
Stigande bensinpriser gör att allt fler väljer skotern som transportmedel.
Men hur mycket drar en skoter? Det är sällan bensinförbrukning uppges i specarna.
Men här kommer en test eller en utmaning om du så vill. Jag var ute och testkörde min Honda Innova ikväll och där mätte jag konsumtionen på landsväg. Så här gick det i detta ovetenskapliga men intressanta (?) test:
Mätarställning vid start: 1666,4 km
Mätarställning vid mål: 1729,9 km
Körsträcka: 63,5 km
Bränsleåtgång: 1,23 liter
Bensinförbrukning: 0,19 liter per mil
Kostnad: 16,53 kr
Fordon: Honda Innova 125i.
Årsmodell: 2007
Testpilotens vikt: 100 kg
Temperatur: ca 22 grader
Typisk hastighet under provturen: 65 km/tim
Typ av väg: Mestadels 50 och 70-väg. En liten del 90-väg.
Färdväg: Sundsvall-Birsta-Alnö runt-Sundsvall-Bredsand-Sundsvall.
Fyll gärna på med egna "tester".
Honda Innova 125i 2007
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Min Touring drar 0,30 på landsväg och 0,35 stad/förort. Det kan förstås hända att den drog något mindre när den var ny. Men den är i alla fall otrimmad och helt original i motorn.Federico wrote:Jag har för mig att min touring drog ca 0,25 liter/milen med originalmotorn, 150cc.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Min TV175 slog till med 0,25 mellan Västberga och Vagnhärad. Den drar obscent lite soppa om man ligger mellan 70 och 80. Kör man snabbare pinnar den upp till 0.3-0.4.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
primavera133 wrote:Svårslaget! Jag är glad om min Rally drar runt 0,5 vid snäll landsvägskörning...
/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
70/80 var väl toppfart på min Touring (85 på mätaren)Hedge wrote:Min TV175 slog till med 0,25 mellan Västberga och Vagnhärad. Den drar obscent lite soppa om man ligger mellan 70 och 80. Kör man snabbare pinnar den upp till 0.3-0.4.
Mvh
Guran
primavera133 wrote:Svårslaget! Jag är glad om min Rally drar runt 0,5 vid snäll landsvägskörning...
/JM
Federico
Mugello 186 + clubman + PHBH 28. Den varvar i princip ingenting mellan 70-80, så därav förbrukningen. I stan drar den -betydligt- mer, bör tilläggas. Men man kommer lååångt på en full tank när man är ute på landsvägarna och finkör.
/G
/G
Klingen wrote:Otrimmat?
Hedge wrote:Min TV175 slog till med 0,25 mellan Västberga och Vagnhärad. Den drar obscent lite soppa om man ligger mellan 70 och 80. Kör man snabbare pinnar den upp till 0.3-0.4.
Mvh
Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
- Location: Sweden
Honda Innova, körd 25 mil till 35 mil. Manualen hävdar 50 mils inkörningsperiod, men första oljebyte vid 100 mil, så jag antar att vid 100 mil (efter ny olja) kommer den dra som minst. Men hursomhelst, mellan dessa mil drog den 0.186 l/mil. Körcykeln var två tillfällen, båda på prick fem mil. Vädret var varmt (25-27 grader), hastigheten varierade mellan 50-80, med övervägande 80 km/h. Lasten var 94kg halva sträckan och ca 150 kg andra halvan (skjutsade grabben till en kompis). Jag måste säga att det är imponerande låga siffror för en bensinare, oavsett kubik och fordonstyp. Jag kan bara komma på prototypfordon som har presterat bättre, tex Volkswagens 1L "bil" på tidigt 00-tal.
/PapaD
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Soppasnålisen....
Vi har under flera år haft en insprutad Aprilia SR50 DiTech 2003'a som "hämta lunch" & "åka bara för att" scooter på firman (tyvärr sålde vi den i våras), vi köpte den crashad av ett försäkringsbolag för 3K då hade den gåt 37mil, monterade en ny kaross, Aprilia SBK IdentiKit som vi hade på hyllan och så ströp vi av den (altså blev den olaglig), den användes även som "depåmoppe" för vårat Road Racing team så ska man se det enligt lagen så användes den mest på inhägnat område. Brännsleförbrukningen låg på en konstant 0.17 till 0.18, även när jag flera gånger åkte Enköping - Stockholm fram & tillbaka med en massa bus i stan på i princip "full mutter" hela tiden, det var helt omöjligt att få den att dra 0.20 liter/mil hur man än körde. Med en toppfart strax under 90kph & ett acc som lämnade det mest bakom sig vid rödlysen tillsammans med inköpspris, reparation och bensin & oljeåtgång (1 Liter 2-T olja / 250mil) gjorde den sanslöst billig & j*vligt kul.....

DP says: Har en till i bitar väntade på lite TLC......
Vi har under flera år haft en insprutad Aprilia SR50 DiTech 2003'a som "hämta lunch" & "åka bara för att" scooter på firman (tyvärr sålde vi den i våras), vi köpte den crashad av ett försäkringsbolag för 3K då hade den gåt 37mil, monterade en ny kaross, Aprilia SBK IdentiKit som vi hade på hyllan och så ströp vi av den (altså blev den olaglig), den användes även som "depåmoppe" för vårat Road Racing team så ska man se det enligt lagen så användes den mest på inhägnat område. Brännsleförbrukningen låg på en konstant 0.17 till 0.18, även när jag flera gånger åkte Enköping - Stockholm fram & tillbaka med en massa bus i stan på i princip "full mutter" hela tiden, det var helt omöjligt att få den att dra 0.20 liter/mil hur man än körde. Med en toppfart strax under 90kph & ett acc som lämnade det mest bakom sig vid rödlysen tillsammans med inköpspris, reparation och bensin & oljeåtgång (1 Liter 2-T olja / 250mil) gjorde den sanslöst billig & j*vligt kul.....

DP says: Har en till i bitar väntade på lite TLC......
Re: Utmaning - soppajakten
Efter senaste tankningen kan jag konstatera att min GT200 -07 drar c:a 0,38 l/mil vid väldigt blandad körning.
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
Har du mätt detta genom tankning eller litar du på vad färddatorn säger? Det är allmänt känt att Priusen drar långt mer än vad Toyota påstår. En tysk tidning hade kört en Prius och en BMW 520d från Köln till Paris. Det visade sig då att BMWn var snålare. OK, en diesel, men i alla fall.Dartman wrote:Min Prius snittar 0,49 l/mil. Som lägst har jag kört den från jobbet (65 km) på 0,36.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"