Söker febrilt hjälp för mina problem med att få till det med koppling-och gasvajern på min Vespa GS.
Jag har satt dit nya kablar, men när jag spänt fast dem, lyckats få in friläget och motorn är igång, så får jag inte in några växlar. Kopplingen "hugger" även in friläget, så den vill ju in i någon växel. Själva kopplingen är helrenoverad.
Finns det någon vänlig själ som kan råda en stackare?
Det är f ö svårt att greppa verktygen med tummen mitt i hand.
Koppling- och gasvajerproblem Vespa GS
Jag förutsätter att du monterat nya wirar? Annars borde du inte haft det här problemet?
Först, justera kopplingswiren. Motorn skall vara helt urkopplad när du dragit in kopplingshantaget (så att du med motorn igång kan lägga i en växel utan att det skrapar eller motorn vill driva). När du släppt ut handtaget fullt ska motorn driva utan att slira. Grovinställningen gör du när du monterar skruvnippeln på wiren, fininställningen med justerskruven där wirehöljet fäster i motorn, inne under motorn. Verktyg: En öppen nyckel stl 8 (är det väl?)
På samma sätt måste du justera de två växelwirarna. Du har troligen redan tagit av locket på växelhuset bak? När du ska montera skruvnipplarna på de två wirarna vrider du växelhandtaget i läge O och lirkar med växelföraren på motorn så att den kommer i friläge. Sedan spänner du samtidigt båda wirarna ungefär lika hårt och skruvar fast nipplarna (en medhjälparen är bra, fler händer underlättar). Prova sedan så att växlarna ligger ungefär vid markeringarna på handtaget och att det inte är för mycket slack. Du finjusterar med justerskruvarna där wirarna går in i framkant på växelhuset.
Nu bör det funka. Dessutom brukar nya wirar, speciellt kopplingswiren, "sätta" sig lite när du kört lite, då är det bara att spänna dem lite mer med justerskruven. Innan du monterar nya wirar bör du skruva in justerskruvarna så att du får ny justeringsmån. Och har du inte motortvättat på ett tag kan undersidan av din motor, där du justerar kopplingen, vara grymt kladdig. Lite avfettning innan du börjar gör jobbet trevligare.
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Först, justera kopplingswiren. Motorn skall vara helt urkopplad när du dragit in kopplingshantaget (så att du med motorn igång kan lägga i en växel utan att det skrapar eller motorn vill driva). När du släppt ut handtaget fullt ska motorn driva utan att slira. Grovinställningen gör du när du monterar skruvnippeln på wiren, fininställningen med justerskruven där wirehöljet fäster i motorn, inne under motorn. Verktyg: En öppen nyckel stl 8 (är det väl?)
På samma sätt måste du justera de två växelwirarna. Du har troligen redan tagit av locket på växelhuset bak? När du ska montera skruvnipplarna på de två wirarna vrider du växelhandtaget i läge O och lirkar med växelföraren på motorn så att den kommer i friläge. Sedan spänner du samtidigt båda wirarna ungefär lika hårt och skruvar fast nipplarna (en medhjälparen är bra, fler händer underlättar). Prova sedan så att växlarna ligger ungefär vid markeringarna på handtaget och att det inte är för mycket slack. Du finjusterar med justerskruvarna där wirarna går in i framkant på växelhuset.
Nu bör det funka. Dessutom brukar nya wirar, speciellt kopplingswiren, "sätta" sig lite när du kört lite, då är det bara att spänna dem lite mer med justerskruven. Innan du monterar nya wirar bör du skruva in justerskruvarna så att du får ny justeringsmån. Och har du inte motortvättat på ett tag kan undersidan av din motor, där du justerar kopplingen, vara grymt kladdig. Lite avfettning innan du börjar gör jobbet trevligare.
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst