Orginaltrimmning px 200

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Orginaltrimmning px 200

Post by freeway »

hello scooterlovers!
har en fin px 200 motor med 30mm mikuni,mbdreed och malossi 210 samt 60 vev och en nästan orginal ljudämpare.

Jag var apnöjd med min motor till jag provade henkans sköna, lugna och förlåtande orginalmotor med 60mm vev.....

trots strooker vev och piaggioljudämpare så är malossin så toppig i karaktären.
tänkte testa med en orginal 200 cylinder som ska få sig en lite omgång med filen men vad tror ni om att låta 30mm mikunin sitta kvar med 198cc gjutgärn....

mvh farträdde calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Orginaltrimmning px 200

Post by Hedge »

Hur har du schimsat Malossin? Om du schimsar den i toppen med 1.5mm i stället för under cylindern, så kommer du sänka porttiderna. Vet inte med exakt hur mycket, men det är en del. Det kommer att ge dig en cylinder med bättre lågvarvsegenskaper.

30mm funkar med orginalcyllen, bara du slipar upp överströmningskanalerna och avgasporten ordentligt. Du bör kanske också ge dig på toppen så att du får ett komp som matchar Malossin. Finns en mycket speciell gren bland t ex tyska scooterister som har gjort det till en ädel konst att 'orginal'-trimma 200-motorn. Sett dynokurvor med 15-16 hp, och då har de endast använt sig av orginaldelar...

Mvh

Guran

freeway wrote:hello scooterlovers!
har en fin px 200 motor med 30mm mikuni,mbdreed och malossi 210 samt 60 vev och en nästan orginal ljudämpare.

Jag var apnöjd med min motor till jag provade henkans sköna, lugna och förlåtande orginalmotor med 60mm vev.....

trots strooker vev och piaggioljudämpare så är malossin så toppig i karaktären.
tänkte testa med en orginal 200 cylinder som ska få sig en lite omgång med filen men vad tror ni om att låta 30mm mikunin sitta kvar med 198cc gjutgärn....

mvh farträdde calle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Effektregister vad är det för nåt :D är de sånt man har om man har växlar?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

marre wrote:Effektregister vad är det för nåt :D är de sånt man har om man har växlar?
Ja, fyra gånger tokroligt på fyra växlar.

...p.s. skoj att köra trimmad originalcylle PX200, inte en aning hur många hästar min har men den går friskt i allafall.
Tar hur lång tid som helst att porta, hårt material och hårt jobb, fast det är det värt!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är en databas där resultatet lagras automatiskt så fort man lyckas med ett trim. Ju bättre effektregister, desto bättre trimbitar får man i nästa liv.

/G
marre wrote:Effektregister vad är det för nåt :D är de sånt man har om man har växlar?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bytte cylinder för några veckor sedan & kollade mot ritning för att se om det var en 12 hp, det visade sig att den borde ha högre effekt.

Image

Mått från cylinderns övre kant.
Ritad, enligt ritning
Original, gamla cylindern
Ny, den nya
Post Reply