Tutan tutar!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Tutan tutar!!

Post by Jorgelattof »

Blir inte klok på detta: Tutan surrar hela tiden, när jag trycker på tutan så tutar den som vanligt. Men den stängs aldrig av helt. Vad är det för fel. nån som vet?? Nån som har haft samma prob??
Image
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Låter som något kontaktfel. Har du provat och ta bort det kromade höljet och se om felet avhjälps? Prova att spruta lite 5-56 på kontaktblecken på insidan och tryck sedan litet på knapparna.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

kromad? (svart hårdplast :sad: ) hehe Pratar du om dosan som jag har vid högerhanden, inte höljet på själva tutan?
Farsan sprutade nåt sådant medel i dosan vid handen och jag gjorde rent med tops, funkade ett tag men sen kom det tillbaka. Verkar vara nåt mer komplicerat...
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är förmodligen oxid i tutknappen eller om kablarna mynnar framme i lamphuset kan det ibland vara någon övergång där som är oxiderad. Vespa aktiverar tutan genom att bryta kortslutningen över densamma, så om det byggs upp resistans i kontaktblecken kan det flyta en liten ström igenom tutan som gör att den surrar.

mvh/HB
Jorgelattof wrote:kromad? (svart hårdplast :sad: ) hehe Pratar du om dosan som jag har vid högerhanden, inte höljet på själva tutan?
Farsan sprutade nåt sådant medel i dosan vid handen och jag gjorde rent med tops, funkade ett tag men sen kom det tillbaka. Verkar vara nåt mer komplicerat...
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

aha! i will checkeroni! tack för tips!
Primavera 125 cc 1981

n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Funkade det?
Jag måste ut och kolla, har samma fel, den bräker lite tyst ibland...
Bella R200 -55
Bella R204 -60
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Jepp, det var det, nu är Primaveran oftast tyst.
Tack för tipset. =)
Bella R200 -55
Bella R204 -60
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ibland orsakar faktiskt detta felet av själva tutan, p.g.a. systemets uppbyggnad går det lite krypström genom tutan och med en sliten tuta sp kan den väsnas av detta.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

ja jag löste det som så här... kopplade ur tutan och köpte en clowntuta på biltema och den gick igenombesiktningen utan problen hehe[/img]
Primavera 125 cc 1981

Post Reply