GTr som bråkar..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Daya
Nybörjare
Nybörjare

GTr som bråkar..

Post by Daya »

Hej alla,

Mitt första inlägg här på forumet...hoppas någon kan hjälpa mig då jag har nått vägs ände med det här problemet.

Min 125 GTr -71 startar lätt och går sedan utmärkt tills jag kommer till en korsning, då den på lägre varv eller tomgång
nästan dör. Den svarar även med viss fördröjning på gaspådrag på låga varv. Därutöver blir tändstiftet snabbt rätt varmt.
Jag misstänker skräp någonstans. Problemet har förvärrats efter att jag
slog över till reserv för första gången på kanske två år. Då dog den
nästan direkt och går nu sämre än förr även genom vanliga intaget.

Följande har jag gjort/kollat:
- Bytt packningar i förgasaren och under den
- Gjort rent bränslefiltret
- Bytt flottör
- Gjort rent bränslefiltret
- Flottörnålen ser bra ut
- Bytt kondensator och brytare
- Testat olika inställningar med tomgångsskruven
- Testat olika inställningar med luftskruven
- Ställt in tändningen på 22 grader
- Dragit åt slangklämman runt bränsleslangen vid förgasaren

Som sagt, den går bättre än någonsin förutom på lägre varv..men då jag vill använda den för att ta mig till jobbet och
plugget mitt i Göteborg så stör det lite när jag inte kan lita på henne i korsningarna...

Ha det så bra!

/Daniel
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

- Kolla så att soppaslangen inte är för lång.
Den ska vara sträckt hela vägen till förgarsaren.

- Kolla tanklocket så det inte blir vakum, lätta på det
så ordentligt med luft kommer in hela tiden.

- Skruven längst bak på fuggen ska skruvas i botten,
sedan ut ett och ett halvt varv.

/ K
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Tack för snabbt svar! Kör med tanklocket mycket löst skruvat sedan tidigare och luftskruven har jag koll på. Ska kolla det där med slangen imorgon kväll..
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Tack Klingen! Kortade bensinslangen något och mycket riktigt så verkar den få lite med soppa nu även om den fortfarande hackar och vill stanna i korsningar...

Hon blir rätt varm även efter korta sträckor... har läst andra trådar och tror det beror på för tunn blandning.

- Hur påverkar tändningsinställningen sånt här? Kan jag justera genom att byta gradtal?

- Är det någon idé att ha luftskruven mindre utskruvad än 1.5 varv för att skapa en fetare blandning?

- Ska jag vara orolig för att motorn skär?
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Efter att ha provat allt som rör bränslet förutom att byta bensinkranen i tanken (Em-scooters har ju semesterstängt)
upptäckte jag att det var enbart vid högersvängar i låg hastighet som hon dog. Testade vid stillastående och minsann!
Det är alltså glapp/kortslutning i kablarna i styret som märks när styret vrids lite åt höger.

Någon som har bytt kablar i en GTr eller liknande?

Kan man köpa hela kabelsatser?

Vad ska jag tänka på när jag skruvar av styret?

Mycket glad att jag hittat trollet i systemet, det känns lite mer hoppfullt nu...

Ha det gott i sommarvädret!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Borde räcka att byta endast dödarkabeln. Alltså den kabel som kortsluter tändningen för att stanna motorn.

Testa att koppla loss den röda kabeln som sitter i kopplingsdosan ovanpå motorn och går in i karossen. (låt de andra två röda kablarna sitta kvar)
Om allt fungerar korrekt då, så räcker det nog att byta kabeln som går mellan kopplingsdosan på motorn och ljusomkopplaren på styret (där i position märkt M)

För att byta den kabeln behöver du inte lyfta styret men dock ta ut tanken, kabeln puttas lämpligen i uppifrån och fångas upp i tunneln under tanken, kan vara användbart att använda en vajer först och fäst sedan kabeln i vajern för att få igen denna.

Om du vill ta av styret:
Lossa lampinsats och sedan hastighetsmätaren (se till att vajerfästhylsan inte ramlar ner i gaffeln). Lossa och ta ur bulten som håller styret (måste ur helt) sedan kan du vicka upp och av styret.

Verkar inte finnas några bra kompletta kabelhärvor till vespa för tillfället, om man nu inte tillverkar själv d.v.s. Rätta mig någon om jag har fel...angående tillgången på dessa.

VH/Calle
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Tack calle!

Jag tog loss styret och såg där att det var den svarta kabeln som hade skador i isoleringen,
den verkade fräsch i övrigt...så jag isolerade den med tejp och låter den vara obytt tills nästa gång
den krånglar..så byter jag den då istället. Det lär hålla sommaren ut i alla fall...

Nu ska jag ut och köra, så ser ni en GTr med en mycket nöjd figur på så är det troligen jag. :cool:

Ha det gott!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skumt...den svarta är jord så om den kommer i kontakt med karossen borde det inte uppträda något alls.

När du skall ut på dina härliga vespafärder, ta med dig en stor och en liten flat skruvmejsel så att du kan koppla joss dödarkabeln från kopplingsdosan....om nu felet skulle uppträda igen!
Man kan ju alltis stanna motorn genom att lägga i växel/dra ut choken/köra in i en vägg eller liknande
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Hmm...ja det verkar skumt.. iofs verkar det som om en tidigare ägare har bytt en del kablar, det syns i alla fall bakom lyktan, så det kan vara att det är felkopplat och att den svarta inte är jord. Eller så var det en skada i isoleringen på en av de andra kablarna som jag inte noterade men som blev isolerad när jag tejpade ihop rubbet.

Som det är nu så stannar motorn inte längre när jag vrider styret och dödarknappen funkar bra. Det var aldrig något problem att stanna motorn, bara att klara en stilig högersväng utan ett mindre stiligt driftsstopp. Men har med mig verktyg utifall att...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

härligt att den funkar nu! ---även i stiliga högersvängar!
Post Reply