Cosakoppling..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Cosakoppling..

Post by fritte »

Bytte efter 5'300 mil, tyckte det var lika bra, den högg lite.... :sad:
Image

Tidigare hade jag P200 originalkoppling, även den högg och bytes ut efter 6'300 mil, men var som synes i betydligt bättre skick..

Image
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Trist!
Har tyvärr varit en hel del strul med Cosa kopplingarna på senare år...
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

Jag har hort och sett många med samma problem. Det finns en del Cosa koplingar med dåliga plates o springs i och även kopia cosa koplingar. Kanske det är en av dem??
var köpte du den?
är din 200 trimad?
Jag har en kompis som körde mycket hårt (whealies hela dan) i många mil på en trimad 200 och hade igen problem med hans cosa kopling.

Jag har en cosa kopling som ska in till vintern och vet ej om den är bra eller dålig :(
Kanske du och andra som har en sådan kan lägga ut fler bilder, så kan vi gemföra lite????
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Cosakopplingen på bilden köpte jag januari -97 av EM, jag vet inte om det var en Piaggioprodukt, men jag trodde det då.
Den nya cosakopplingen är inte Piaggio, visade det sig. Den kom från SIP. Hoppas den är bättre.
Jag har i stort sett kört otrimmat hela tiden, har haft en Pinasco-cylle en tid & på senare tid en Spaco SI26/26 förgasare med dia 25.
Varken den cyllen eller den förgasaren gjorde nån direkt skillnad. :smile:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Cosakopplingarna som kom från Piaggio var det sällan några fel på.( Så vida man inte trimmar lite vettigt förstås).Bekymret är nu, Cosan är nedlagd som modell sedan ca 15 år och de kopplingar som nu dyker upp är eftermarknads. Jag har hört MÅNGA som haft bekymmer med dessa på senare år. Jag köpte en ny "pirat" förra året som inte kopplade ur hur hårt jag än spännde vajern. Hade isär allt 7 ggr, tappade sugen och beställde per omgående en orginal från EM ( Det finns en anledning till att det är prisskillnad på priat o orginal..) och fick den raskt, monterade och blev nöjd. Började provmäta lite på mina gamla sprängda cosor och den här piratkopplingen och fann att urtaget i korgen för lamell-tänderna inte var tillräckligt. På värsta stället fattades det ca 1,5 MM ! Detta innebär att det aldrig kommer att finnas utrymme för lamellern att frikoppla, dom tar emot längst inne i korgen helt enkelt.

Sen var det problemet löst...
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ola Lång wrote: en orginal från EM ( Det finns en anledning till att det är prisskillnad på priat o orginal..)
Min på bilden kom från EM, tror att den kostade mig runt 1200 januari -97... :sad:
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Har varit med om exakt samma sak till min Rally200 motor.
Org.kopplingen ryckte, fick aldrig ordning på den.
Bytte till Cosa. tror den var från Tyskland någonstans.
Har väl bytit lameller och kopplingar fram o tillbaka åtminstånde
1000 gånger nu.
Nu står Rallyn stilla och jag har insett att kopplingar inte längre
är guds gåva till männskligheten.
Ola Lång wrote: Jag köpte en ny "pirat" förra året som inte kopplade ur hur hårt jag än spännde vajern. Hade isär allt 7 ggr, tappade sugen.
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

att behöva byta lammeler efter 5300 mil tycker inte jag är så konstigt.
i med nya korkskivor och kolla att du inte har några grader i korgen där dem har slitit emot.
din koppling är sedan som ny

mvh calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

freeway wrote:att behöva byta lammeler efter 5300 mil tycker inte jag är så konstigt.
i med nya korkskivor och kolla att du inte har några grader i korgen där dem har slitit emot.
din koppling är sedan som ny

mvh calle
Det enklaste & snabbaste var att byta till en ny koppling.
Att den tagit slut på 5'300 mil är förståeligt men att plattornas yttre tänder slitits så mycket tycker jag verkar skumt. :sad:
Post Reply