Ville bara säga hej !

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
JLind
Nybörjare
Nybörjare

Ville bara säga hej !

Post by JLind »

Hejsan alla forumsmedlemmar!
Här har ni ett stycke purfärsk medlem ifrån Göteborg!
Är 21 år gammal och gör för närvarande lumpen i Skövde som sambandsgruppchef !

Går för närvarande även i köpartankar kring Vespa Touring 150 runt 1960 någonting och förhoppningsvis kan det bli en sådan i familjen snart ;)
Ingen som har någon direkt koll hur mycket pengar som är rimligt att lägga ner på en i behov av renovering?

MVH//Jonathan
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hejsan.
Jag har ingen aning, men om du ställer frågan i "Renovera en pärla" så har du större chans att ngn som vet läser ditt inlägg. Med nya fordon menar man nog scootrar yngre än 10 år.
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Tjena å välkommen till forumet!

1: Vad vill du med ditt scooterägande? En touring i rattigt skick skänker mer glädje åt många än en mintolux-xylitolfreshrenoverad.

2: Även om den ser ful ut behöver den inte gå sakta...

3: Även om den ser blank och fin ut behöver den inte gå fort...

4: En touring är en mycket lämplig maskin att inneha, finns massor med delar i ladorna då den är välsåld i sverige och kunskapen är enorm på detta forum, är själv touringmissbrukare sedan tidigt 90-tal. Finns numera även en hel del reproprylar att tillgå.

5: Ett touringlik får man från några tusen och uppåt, besade halvblanka ex i god vigör går för 10- 15 papp på blocket. Allt däremellan beror helt å hållet på skick, fason, rost, hur mycket som saknas och är rätt/fel.

Det ligger en GL/touring på eniro för 1500:- nu i Västergötland..

6: Akta dig för Kapten Överkorpral P. Grann på ditt regemente, han kan mera om gamla Tourings än han ger sken av. Är även en glad forumist han med.

7: Lycka till!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
JLind
Nybörjare
Nybörjare

Post by JLind »

Ola Lång wrote:Tjena å välkommen till forumet!

1: Vad vill du med ditt scooterägande? En touring i rattigt skick skänker mer glädje åt många än en mintolux-xylitolfreshrenoverad.

2: Även om den ser ful ut behöver den inte gå sakta...

3: Även om den ser blank och fin ut behöver den inte gå fort...

4: En touring är en mycket lämplig maskin att inneha, finns massor med delar i ladorna då den är välsåld i sverige och kunskapen är enorm på detta forum, är själv touringmissbrukare sedan tidigt 90-tal. Finns numera även en hel del reproprylar att tillgå.

5: Ett touringlik får man från några tusen och uppåt, besade halvblanka ex i god vigör går för 10- 15 papp på blocket. Allt däremellan beror helt å hållet på skick, fason, rost, hur mycket som saknas och är rätt/fel.

Det ligger en GL/touring på eniro för 1500:- nu i Västergötland..

6: Akta dig för Kapten Överkorpral P. Grann på ditt regemente, han kan mera om gamla Tourings än han ger sken av. Är även en glad forumist han med.

7: Lycka till!!!!
PapaD: taget! :) Visste inte riktigt vart jag skulle placera mitt inlägg och sökte på tidigare poster med ungefär samma ämne, varav jag valde att placera tråden här! Men någon vänlig moderator får gärna flytta på den och jag beklagar för mitt snedsteg ;)

Ola Lång:
1. Jag söker först och främst ett vinterprojekt, jag vill ligga i timmar och slipa, putsa och få kromet att glänsa ordentligt. Dels för att det skulle vara väldigt roligt och det är alltid roligt med en utmaning. Har redan nu kollat upp ett "garage" jag kan hålla till i, så nu saknas bara själva scootern.

4. Låter faktiskt kalas, har väl en liten tanke om att hitta en gammal och återställa den i "original" skick, så gott som det nu går. Hittade en blocket annons på en vespa i Skövde-trakten, dock såg den på bilden ut att vara väldigt rostig. Finns det exempelvis fotplattor/plåt att införskaffa som "passar" efter lite trixande eller är det att ställa sig och börja fila, svetsa, leka själv som gäller?

6. Kapten Grann har man allt hört talas om/sett han befinner sig i grannplutonen så jag får väl försöka anmäla mig på deras befälsrum någon dag ifall jag behöver fråga något om scootrar ;). Dock verkar han vara högst läskig :) ^^.

7. Tack för ett varmt välkomnande! Jag skall leta vidare och förhoppningsvis kan man hitta något att börja jobba med !

MVH// Jonathan Lind
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Jomenvisst finns det plåt att tillgå, det finns hela bottenplattor att inhandla, de flesta kommer från Asien där man inte alltid har samma ögonmått som vi verkar det som så det är oftast lite trixande, vinkeslip och svets är ett måste, samt handhavandekunskaper. Om det bara är förstärkningsbalkarna under scootern som är ruttna så finns dessa som "ekonomiplåt". Rensa bort de gamla och ersätt glatt med nya, vid den här operationen är det viktigt att kolla att scootern är rak i ramen, har scootern gått med dåliga balkar är den högst sannolikt sned, svetsar du glatt dit nya utan att kolla blir den garanterat inte rakare. Har sett en del scooters som är snedare än lovligt..

Vi bytte en gång på en popolino som innan var så sned att vi fick rikta styrhuvudet med ett runt spett medans 2 man höll i för att komma tillbaka till noll, du mäter enklast mellan sadelns mitteninfästningspunkt och styrlagret. Då var balkarna ersatta med blompinnar och spackel!!!

Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Bäste Herr J Lind!

Snart är ledigheten slut och ni står åter i korridoren och svettas...
Det är bara att komma in så ska jag försöka hjälpa herrn att ta del av scootervärlden.
Ola Lång däremot kanske du ska vara lite försiktig med vad avser sanningar.... Han lyssnar på hårdrock och sånt, man vet ju aldrig :wink:
Ha det gôtt!
JLind
Nybörjare
Nybörjare

Post by JLind »

Ola Lång
Det låter ju helt klart kalasbra!
Skall fortsätta att sondera terrängen och återkommer när jag väl har fått hem något projekt!

Ringde förövrigt på gl eniro-annonsen för 1500kr. Dock saknades det en hel del delar enligt säljaren, iåförsig är väl reservdelar aldrig fel, Men jag hoppas kunna hitta något bättre :)
patrikgrann
På söndag är det tillbaka "hemåt" igen, skall bli skönt med lite lugn och ro efter semester =)
Kan mycket väl hända att jag kommer in och säger goddag någon gång ;).

Hårdrock, är inte det sådan satanistmusik reinkarnerad från helvetet själv?
Skall helt klart akta mig ;)

Tack för hjälpen än en gång, verkar vara ett härligt forum med mycket kunskap.!

MVH// Krp. Lind
Post Reply