smälta kablar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
kaisa

smälta kablar

Post by kaisa »

Jag är en lycklig ägare till en PX200E 98:a

Förra veckan då jag skulle ta mig in skön natttur hem så fungerade inte en enda lampa eller bensinmätaren. besviken som sjutton letade jag på forumet och hittade mycket om elfel men inget stämde.
startmotorn funkar som den ska. :cry:
Undersökte vidare och hittade igår att sladdarna (fem stycken) som kommer ut ur motorn och sitter under ett plastlock var alldeles mjuka och isoleringen bitvis borta.
Jag är nästan fullständigt novis på att meka. Är det något jag kan byta själv?
Var hittar jag en bra sprängskiss?[/b]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

verkar vara spänningsregulatorn som gått!
Mät över t.ex. framlampan och se om du har stabilt 12V AC, om det ökar med varvtalet över 12V AC är nog spänningsregulatorn kass...

/Calle
kaisa

Post by kaisa »

Den Har jag kollat nu igen men den verkar OK. Jag bytte den förra hösten.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

vet du om batteriet laddas?

Är det dessa färger du har från motorn?
blå
svart
grön
röd
vit
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

förresten, är alla kalblar avskavda?
kaisa

Post by kaisa »

Ja det är de färgerna. Svart och blå är dessutom skarvade under plastlocket. Det är de två som är mest anfrätta.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

aha, den blå kabeln levererar ström till laddning ocg lyse, om den är kortsluten kommer ingen ström fram.
Dock är batteriet kraftigt så att flera starter kan utföras utan att laddningen funkar innan batteriet är tomt.

Att byta kablarna från tändplattan är lite klurigt om man vill ha tillförlitlighet, men helt möjligt om man nu är bra på lödning och fordonselektronik.
Om inte, skaffa en ny eller begagnad tändplatta.

Det finns en liten risk att någon av spolarna har bränt om det varit kortslutning men risken är liten då dessa är överdimensionerade, testa att mät först innan du byter (under 10 ohm mot jord)

Du behöver svänghjulsavdragare för att komma åt att byta/fixa tändplattan.
kaisa

Post by kaisa »

Tack Calle för hjälpen.
Jag ska börja försöka titta på det. Först jaga en avdragare.
Post Reply