Minihjälmar under sadeln?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Minihjälmar under sadeln?

Post by swepett »

Vad tusan är det för minimodell på hjälmar som är tänkt att få plats under sadeln på en GT200? Jag har en vanlig öppen hjälm och den får inte plats. Först trodde jag det var visiret som var problemet men utan visiret glider hjälmen ner i utrymmet men det går inte att stänga sadeln...

/Svante
GT200 '07
Touring '60
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

En Grex med visir går apbra. Två går in med våld.

Grexhjälmen är populär i italien, och säljs under olika namn på supermarkets, kostar kring €50.

http://www.grex.it/index.jsp?id=307

Finns i en uppsjö färger och mönster.

Inte säker på att utrymmet under sadeln på din GT är identiskt med det under min GTs 250, men skulle tro det.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Jag försökte köpa hjälmar till min GTS på Vespa Service. Min förhoppning var att det skulle gå att få ner två hjälmar under sadeln. Inte ens Piaggios egna hjälmar gick dock att få ner, trots att de visar en bild i katalogen på en GTS med två hjälmar i. Snubben som jobbar där plockade fram helikopterhjälmarna och sa att om den ena hjälmen är storlek M och den andra är storlek S så går det med lite milt våld att få ner båda. Han visade hur de ska ligga och tryckte sen ner sadeln. Det blev dock lite mottryck som gjorde att sadeln inte gick att öppna med vanliga knappen. Det blev till att pilla på nödknappen i handskfacket för att få upp sadeln igen. Dessutom var M alldeles för liten för mig, och den hjälmtypen kändes ändå varken bekväm eller särskilt säker. Det slutade med att jag köpte topboxen, så att vi båda kan ha ordentliga hjälmar. Topboxen till GTS rymmer enkelt två vanliga hjälmar. Gillar att kunna fälla ner visiret när det går undan...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Min Grex är i strl L, och min sambos i S.

Min sambos hjälm lägger jag i normalt, i främre änden av utrymmet, och min upp-och-ned, med visiret liksom under min sambos; de face:ar varandra i utrymmet.

Sedan med milt våld trycka ned sadeln. Det blir ett mottryck, som gör att sadeln poppar upp när man trycker på knappen.

De två piggarna i plast framför sadelutrymmet är faktiskt hjälmkrokar, f ö.
Post Reply