Vespa GTS 125

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
gössenamn
Drömmare
Drömmare

Vespa GTS 125

Post by gössenamn »

Hej!

Jag försöker få tag i en Vespa GTS 125 och skulle vilja veta om ni har några tips på några bra återförsäljare i stockholmsområdet?

/Gösse
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gössenamn</i>
Jag försöker få tag i en Vespa GTS 125 och skulle vilja veta om ni har några tips på några bra återförsäljare i stockholmsområdet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du hört med EHR-motor?
http://www.vespa-service.se/

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Efter att ha letat runt i månader hittade jag en ny GTS 125, 2008 i Helsingborg för 36 900 kr. Säljaren sa att det var den sista i Sverige. De tillverkas inte längre och har inte sålt särskilt mycket här. Lite konstigt, då den kostar 18 000 kr mindre än GTS 250, och det enda som skiljer är väl motorn (7 hp mer).
rasjen
Nybörjare
Nybörjare

Post by rasjen »

Du ska inte satsa på en LXS 125. Gillar verkligen den lyktan...
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Äntligen igång med min GTS 125 efter olidlig väntan på registeringsskylt, registeringsbevis och kontrollmärke. Försäkringen fick Bilsport & MC äran att leverera. Stor rabatt för medlemskapet i Scooterklubben, tack för det! Topboxen är monterad och bakfjädringen uppstyvad. Ready to go!

GTS 125 är en riktig snygging! Gillar de analoga mätarna bättre än 250:ans trista LCD-display. Den är också större än vad den ser ut på bild. Parkerad vid sidan om en PX150 ser den gigantisk ut.

Motorn på knappa 15 hästar lär väl inte riktigt leverera någon motorvägsprestanda, särskilt inte när sambon åker med, men vi ska mest köra i stan och en del kortare utflykter till närområdena. Nu blir det inkörning första 100 milen innan man kan dra på för fullt. Har hört att den lätt kommer upp i 110 - 115 km/h när den är inkörd.

Har lite ångest att jag inte köpte GTS 300, men den var 20 000 kr dyrare och jag tror inte att jag behöver ligga i 130 knutar på motorvägen ändå...

[/img]
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

mejiro wrote:Äntligen igång med min GTS 125 efter olidlig väntan på registeringsskylt, registeringsbevis och kontrollmärke. Försäkringen fick Bilsport & MC äran att leverera. Stor rabatt för medlemskapet i Scooterklubben, tack för det! Topboxen är monterad och bakfjädringen uppstyvad. Ready to go!

GTS 125 är en riktig snygging! Gillar de analoga mätarna bättre än 250:ans trista LCD-display. Den är också större än vad den ser ut på bild. Parkerad vid sidan om en PX150 ser den gigantisk ut.

Motorn på knappa 15 hästar lär väl inte riktigt leverera någon motorvägsprestanda, särskilt inte när sambon åker med, men vi ska mest köra i stan och en del kortare utflykter till närområdena. Nu blir det inkörning första 100 milen innan man kan dra på för fullt. Har hört att den lätt kommer upp i 110 - 115 km/h när den är inkörd.

Har lite ångest att jag inte köpte GTS 300, men den var 20 000 kr dyrare och jag tror inte att jag behöver ligga i 130 knutar på motorvägen ändå...
Skönt att höra att du hittade en till slut.
Är den röd och stod parkerad på Katarinavägen idag?
Parkerade min svarta LX brevid en röd GTS 125 tidigare idag. Den såg helt ny ut och var borta när jag kom tillbaka.

/Johan
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Ja, det stämmer att den stod på Katarinavägen!
Såg din svarta LX125 när jag stack. Mycket snygg! Hoppas att du är nöjd med den. Funderade länge på LX men högg till på GTS när jag hittade den i Helsingborg. Har fått för mig att den är lite stabilare, särskilt som vi ska åka två mest av tiden.

Det var första dagen jag körde med den igår. Tyvärr fick den en repa i lacken på vänstra sidan på förmiddagen när den stod parkerad på Katarinavägen. Typisk att det kommer första dagen. I natt hade dessutom någon klåfingig typ fingrat på displayen och ställt om klockan! Måste nog köpa ett kapell så att den får vara ifred.

Annars är det rätt skoj med all uppmärksamhet. Flera har kommit fram och tyckt att den är snygg. På bensinmacken igår kom några kids på EU-mopeder fram och beundrade den. En tjej stack t.o.m. ut huvudet ur en Porsche och tyckte att jag hade en läcker Vespa.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote:Ja, det stämmer att den stod på Katarinavägen!
Jag såg den på parkeringen på Katarinavägen när jag åkte förbi på vägen hem från jobbet igår. Såg fin ut.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Kul att det var du. Såg att den stod där igår igen. Ska säga hej om jag ser dig på stan någon gång.

/Johan
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Parkerade brevid dig en kortis idag också. Såg att du har kört hela 20 mil nu ;)
Såg även repan på vänstersidan. Tror nog att du kan lägga i lite färg där och polera bort den.

Ha det!
Johan
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag såg den på hemvägen på Katarinavägen idag igen. Det stod en vinröd GTS där också. Jag tror jag har sett den där förut. Någon som vet vems den är?

/Jörgen
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Japp! Uppe i svindlande 20 mil nu. Det är verkligen ett nöje att köra skoter när det är så härligt sommarväder. Hämtade ett lackstift i originalfärgen Rosso Dragon uppe på Globen MC igår och petade i färg i repan. Fick rådet att låta sambon göra jobbet, då "tjejer har vanan inne att måla med nagellack och sånt", men jag tog penseln i egen hand...

Vågar mig nog inte på något polerjobb, då jag är rädd att sabba till det mer än nödvändigt.

Är jag förresten den enda medlemmen på forumet som har en GTS 125? Jag har sett en svart GTS 125 utanför Vespa Service på Tulegatan, men annars är det mest 250 och nån enstaka 300 som syns till ute på gatorna. Det skulle vara skoj att höra med någon annan som har erfarenhet av just GTS 125 och den trevliga LEADER-motor som sitter under skalet.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Eftersom tråden började med en efterlysning av GTS 125 kan jag berätta att Cykelbollen i Hbg hade en svart GTS 125 hemma när jag besökte stället förra veckan. Den är helt ny och kostar knappa 37 papp. Verkar vara det enda stället i Sverige som tar in 125:an?

Vissa har varit skeptiska till Cykelbollen här på forumet, men det funkade åtminstone bra för mig att köpa genom dem och få Vespan fraktad med Schenker upp till Stockholm.

Min var inte registrerad när jag fick den, så det tog ungefär en vecka innan regbevis, skyltar och kontrollmärke var ordnat. Körde med den ändå, fast att jag vet att det inte är det smartaste... Kunde bara inte hålla mig!

Den som funderar på LX125 bör nog ta sig en funderare om det inte är väl investerade 7000 kr att ta steget upp till GTS. Jag är iallafall helnöjd!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote: Är jag förresten den enda medlemmen på forumet som har en GTS 125?
Jag träffade en med en GTS 125 idag. Var det dig jag träffade?

/Jörgen
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Om du är fullvärdig medlem så kan du ju kolla i matrikeln på hemsidan, om det finns fler GTS 125'or i klubben.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Jag tror att jag eventuellt kan vara den enda med röd GTS 125 med topbox i stan, så det var nog jag. De flesta GTS jag stöter på är 250. Såg en svart GTS 125 parkerad längst ut på Karlbergsvägen för ett tag sedan. Den hade en elak bula och rejält skrap i lacken på högersidan.

Jag passerade 100 mil idag, så nu är det hög tid att boka service. Snart dags för Vespan att gå i vinteride för övrigt. Fick en otäck sladd i en kurva med våta löv häromdan. När det släpper så släpper det rejält, men jag klarade upp situationen som tur var...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote:Jag tror att jag eventuellt kan vara den enda med röd GTS 125 med topbox i stan, så det var nog jag. De flesta GTS jag stöter på är 250. Såg en svart GTS 125 parkerad längst ut på Karlbergsvägen för ett tag sedan. Den hade en elak bula och rejält skrap i lacken på högersidan.
Det var honom jag träffade. Skadorna hade han fått när Vespan stod parkerad. Någon hade vält den vid ett tillfälle och repat den vid ett annat.

/Jörgen
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Cykelbollen i Helsingborg säljer just nu en ny GTS 125 för 34 995 kr. Men Vespan på bilden i annonsen är väl inte en GTS 125?

http://www.blocket.se/vi/18861545.htm?ca=11_s

Ingen kromlist på framskärmen, ingen lampa i tutgallret och vad är det för konstig pakethållare? Sadeln är också fel och stödet ser så klent ut. Är det kanske en GT 200 på bilden?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

mejiro wrote:Är det kanske en GT 200 på bilden?
Javisst, eller en GT125 fast den importerades vad jag vet aldrig till Sverige. Hursomhelst, hojen på bilden är den ursprungliga GT-modellen, bl a pakethållaren visar det väldigt tydligt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Just nu finns en svart Vespa GTS 125 av årsmodell 2008 (köpt i aug -08 och har gått 65 mil) till salu i Nacka för 30 995 kr.

http://www.blocket.se/vi/20705774.htm?ca=11_s
Post Reply