glapp i bakdäck

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

glapp i bakdäck

Post by lillejohn23 »

Hej!

Hur mycket glapp ska man stå ut med i bakdäcket? Jag kan nog vicka på mitt några millimeter. Fick tipset att genom att sitta på Vespan och vicka på rumpan känna om det fortfarande känns. Om man kan känna det så så är det för mycket glapp. Känns ju inte helt säkert tycker jag.

Det är alltså inte längs med axeln som det glappar utan på tvären. (Man känner det genom att hålla 9-3 och vicka alltså.)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bakaxeln är lagrad med kullager vid bromstrumman & med ett nållager i andra änden. Kullagrets glapp är i regel försumbart, därimot har nållagret ett mindre glapp.
När man rycker i hjulet verkar glappet oftast större än det är men givetvis kan lagren vara slitna.
Det kan också vara bakhjulsmuttern som ej är tillräckligt dragen, eller de splines som fixerar bromstrumman vid axeln. :|
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

OK! Så hur kan jag ta reda på vad som är problemet? Är det någon som har en sprängskiss på hur det ser ut där inne egentligen (total färsking). Hur drar man åt bakhjulet till att börja med?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vilken modell har du?
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

vespa sprint 1969
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: glapp i bakdäck

Post by Hedge »

Kolla hjulmuttrarna! Ganska vanligt att de gängar upp sig på äldre hojar, och sedan blir med tiden hålen i fälgen ovala. Känn på muttrarna innan du börjar en större dissektion.

Obs: Har hålen hunnit bli ovala, så är det dags att byta fälg. Kolla då också samtidigt om pinnbultarna har skavts. Har dom det, så får man även byta dessa.

Mvh

/G

lillejohn23 wrote:Hej!

Hur mycket glapp ska man stå ut med i bakdäcket? Jag kan nog vicka på mitt några millimeter. Fick tipset att genom att sitta på Vespan och vicka på rumpan känna om det fortfarande känns. Om man kan känna det så så är det för mycket glapp. Känns ju inte helt säkert tycker jag.

Det är alltså inte längs med axeln som det glappar utan på tvären. (Man känner det genom att hålla 9-3 och vicka alltså.)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

ok, provar med att dra åt hjulmuttrarna innan och hoppas att det räcker. Måste bara fixa en ordentlig hylsnyckel.

En annan sak; när jag gungar med framhjulet så härs ett tydligt "klonk" från vad jag tror är stötdämparens övre del. Vid inbromsning så gungar den också en hel del. Kan det vara stötdämparen som är slut? Är det några andra saker som är bra att kolla?

En fråga till när jag ändå håller på; hur drar jag åt framgaffeln? Är det muttern som är synlig in mot sadeln eller är den bara till för att dra åt "styrhuvudet"?

Tack för all hjälp!

/C
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Muttern du ser mot sadeln till är till för att lossa styrhuvudet från styrstammen.

När du skruvat ur den så kan du lyfta upp hela styret en aning, utan att koppla ur vajrar och annat meckigt. Väl upplyft kan du se styrlagret och en krans ovanpå som kan spännas för att minska glappet.

Med ett dorn och en hammar knackar du lätt till det så att glappet minskar.

Varning dock för överspänning som kan skada lagret. Bara knacka lätt tills det verkar sitta tillräckligt, utan glapp och utan att styret går trögt.

Har du inte spännt tillräckligt får du spänna om efter ett par veckor.
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

Kanske en dum fråga,men jag tar bort sprinten som säkrar hjulmuttern innan jag drar åt eller hur? Läste här på forumet någonstans om att inte göra det har jag för mig.

Och vad tror ni om klonket i framgaffeln/stötdämparen? Kan det vara som Victor skriver att det är styrlagret som glappar?

/C
tbirdford
Drömmare
Drömmare

Bak hjul

Post by tbirdford »

Hej kan någon i stockholm visa mig en Z-Bella R150 1955,
jag har problem med bakhjulet att få ihop det,möjligt att det fattas något,
Jag har plockat ner hela bellan utom motorn och resturerat rubbet,
nu har jag således lite problem
MVH Larpan :sad:
Post Reply