glapp i bakdäck
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Fri 04 May 2007, 22:19
- Location: Sweden
glapp i bakdäck
Hej!
Hur mycket glapp ska man stå ut med i bakdäcket? Jag kan nog vicka på mitt några millimeter. Fick tipset att genom att sitta på Vespan och vicka på rumpan känna om det fortfarande känns. Om man kan känna det så så är det för mycket glapp. Känns ju inte helt säkert tycker jag.
Det är alltså inte längs med axeln som det glappar utan på tvären. (Man känner det genom att hålla 9-3 och vicka alltså.)
Hur mycket glapp ska man stå ut med i bakdäcket? Jag kan nog vicka på mitt några millimeter. Fick tipset att genom att sitta på Vespan och vicka på rumpan känna om det fortfarande känns. Om man kan känna det så så är det för mycket glapp. Känns ju inte helt säkert tycker jag.
Det är alltså inte längs med axeln som det glappar utan på tvären. (Man känner det genom att hålla 9-3 och vicka alltså.)
Bakaxeln är lagrad med kullager vid bromstrumman & med ett nållager i andra änden. Kullagrets glapp är i regel försumbart, därimot har nållagret ett mindre glapp.
När man rycker i hjulet verkar glappet oftast större än det är men givetvis kan lagren vara slitna.
Det kan också vara bakhjulsmuttern som ej är tillräckligt dragen, eller de splines som fixerar bromstrumman vid axeln.
När man rycker i hjulet verkar glappet oftast större än det är men givetvis kan lagren vara slitna.
Det kan också vara bakhjulsmuttern som ej är tillräckligt dragen, eller de splines som fixerar bromstrumman vid axeln.

-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Fri 04 May 2007, 22:19
- Location: Sweden
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Fri 04 May 2007, 22:19
- Location: Sweden
Re: glapp i bakdäck
Kolla hjulmuttrarna! Ganska vanligt att de gängar upp sig på äldre hojar, och sedan blir med tiden hålen i fälgen ovala. Känn på muttrarna innan du börjar en större dissektion.
Obs: Har hålen hunnit bli ovala, så är det dags att byta fälg. Kolla då också samtidigt om pinnbultarna har skavts. Har dom det, så får man även byta dessa.
Mvh
/G
Obs: Har hålen hunnit bli ovala, så är det dags att byta fälg. Kolla då också samtidigt om pinnbultarna har skavts. Har dom det, så får man även byta dessa.
Mvh
/G
lillejohn23 wrote:Hej!
Hur mycket glapp ska man stå ut med i bakdäcket? Jag kan nog vicka på mitt några millimeter. Fick tipset att genom att sitta på Vespan och vicka på rumpan känna om det fortfarande känns. Om man kan känna det så så är det för mycket glapp. Känns ju inte helt säkert tycker jag.
Det är alltså inte längs med axeln som det glappar utan på tvären. (Man känner det genom att hålla 9-3 och vicka alltså.)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Fri 04 May 2007, 22:19
- Location: Sweden
ok, provar med att dra åt hjulmuttrarna innan och hoppas att det räcker. Måste bara fixa en ordentlig hylsnyckel.
En annan sak; när jag gungar med framhjulet så härs ett tydligt "klonk" från vad jag tror är stötdämparens övre del. Vid inbromsning så gungar den också en hel del. Kan det vara stötdämparen som är slut? Är det några andra saker som är bra att kolla?
En fråga till när jag ändå håller på; hur drar jag åt framgaffeln? Är det muttern som är synlig in mot sadeln eller är den bara till för att dra åt "styrhuvudet"?
Tack för all hjälp!
/C
En annan sak; när jag gungar med framhjulet så härs ett tydligt "klonk" från vad jag tror är stötdämparens övre del. Vid inbromsning så gungar den också en hel del. Kan det vara stötdämparen som är slut? Är det några andra saker som är bra att kolla?
En fråga till när jag ändå håller på; hur drar jag åt framgaffeln? Är det muttern som är synlig in mot sadeln eller är den bara till för att dra åt "styrhuvudet"?
Tack för all hjälp!
/C
Muttern du ser mot sadeln till är till för att lossa styrhuvudet från styrstammen.
När du skruvat ur den så kan du lyfta upp hela styret en aning, utan att koppla ur vajrar och annat meckigt. Väl upplyft kan du se styrlagret och en krans ovanpå som kan spännas för att minska glappet.
Med ett dorn och en hammar knackar du lätt till det så att glappet minskar.
Varning dock för överspänning som kan skada lagret. Bara knacka lätt tills det verkar sitta tillräckligt, utan glapp och utan att styret går trögt.
Har du inte spännt tillräckligt får du spänna om efter ett par veckor.
När du skruvat ur den så kan du lyfta upp hela styret en aning, utan att koppla ur vajrar och annat meckigt. Väl upplyft kan du se styrlagret och en krans ovanpå som kan spännas för att minska glappet.
Med ett dorn och en hammar knackar du lätt till det så att glappet minskar.
Varning dock för överspänning som kan skada lagret. Bara knacka lätt tills det verkar sitta tillräckligt, utan glapp och utan att styret går trögt.
Har du inte spännt tillräckligt får du spänna om efter ett par veckor.
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Fri 04 May 2007, 22:19
- Location: Sweden
Bak hjul
Hej kan någon i stockholm visa mig en Z-Bella R150 1955,
jag har problem med bakhjulet att få ihop det,möjligt att det fattas något,
Jag har plockat ner hela bellan utom motorn och resturerat rubbet,
nu har jag således lite problem
MVH Larpan :sad:
jag har problem med bakhjulet att få ihop det,möjligt att det fattas något,
Jag har plockat ner hela bellan utom motorn och resturerat rubbet,
nu har jag således lite problem
MVH Larpan :sad: