SIP och kreditkortsbetalning - [KLART]

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Bluesman
Lärling
Lärling

SIP och kreditkortsbetalning - [KLART]

Post by Bluesman »

Halloj folks -

vill bara utfärda en varning till er som handlar på SIP. Handla gärna, men akta er för att betala med kreditkort online!

Igår morse beställde jag grejor för 2338 spänn. Allt OK, och summan dragen på kortet omgående.

Tre timmar senare hade det försvunnit 2400 spänn till från kontot, och ytterligare ett par minuter senare försvann 84 spänn till.

Min bank bekräftade att samtliga uttag var gjorda av SIP.

Jag ringer såklart bums till deras hotline och får beskedet av en lagom intresserad tysk att dom (såklart) inte har nåt fel på sitt system.

(Onlinebetalningarna vet jag sköts av ett annat företag, men det fick jag berätta för hotline-nissen, liksom att det är SIPs ansvar att kontakta företaget och ställa problemet till rätta). Han hävdade först att JAG skulle kontakta DOM..men så funkar det inte här i världen.

Fortfarande lika måttligt intresserad ber han mej MAILA in problemet. Till en info@sip......-adress. Där borde jag ha vaknat, för mail till såna adresser har en tendens att försvinna för evigt.

Och - mycket riktigt - jag får ingen bekräftelse, ingen statusrapport och ingen feedback på mitt ärende - som kan vara större än både jag och SIP tror (om deras partners system blivit hackat, t ex). DEtta är ingen statusförfrågan på en koppling, precis, och borde kanske prioriteras.

Två artiga mail är skickade, med alla detaljer och önskemål om feedback. Inget svar.

I går kväll mailar jag så och hotar med polisanmälan för bedrägeri om dom inte omedelbart hör av sej och berättar vad dom sysslar med resp ser till så jag får tillbaks mina pengar.

Nu på morronen ska jag ringa deras hotline igen. Återkommer efter det.

Meanwhile: Betala INTE med kort hos SIP tills detta är utrett!!!!!Hilsen/Richard
Last edited by Bluesman on Tue 29 Jul 2008, 13:39, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jag har också råkat ut för en del strul med beställningar från dom.

Beställde ett pm-rör i januari förra året men när ja inte fått nåt svar efter ca 2 veckor så mailar jag och vill avboka de hela. Får inget svar från dom och tänker att allt är som de ska, sen ringer dom efter 2!! månader och frågar om de ska skicka röret som dom fått in när ja redan har köpt ett från scootercenter 1,5 månad tidigare. Hur tänkte dom då undrar jag? inte ett ord från dom och sen ett telefonsamtal 2 månader senare
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Håhåjaja. Efter samtal med hotline idag kan mina farhågor få stå kvar ett tag till. Stackarn som svarade kunde se min order, men int eså mycket mer. Han hade ingen aning om nåra mail, kunde inte kolla heller ("ze computer is down"), hade inget telefonnummer till nån med ansvar/jour, och till sist fick jag i a f loss en annan mailadress som kanske funkar bättre (fan tro´t) - ralf@sip-......blabla.

Om denne Ralf (som är halvboss) ORKAR resa sej ur hängmattan och kolla sin mail är ytterst tveksamt.

SIPs partners SaferPay och B+S Card systems (som gör själva transaktionen åt SIP, och i SIPs namn) går såklart inte att nå.

Min fråga till hotlinesnubben ang hur han ska agera om det blir inbrott/brand eller nåt annat panikartat (dvs GE MEJ TELEFONNUMRET som du antas ringa, idiot!) besvarades med ett generat "Huh?" varefter jag gav upp.

Som en drucken papegoja upprepade han sedan " ze person responsible for zis is back on monday", men fredag-måndag är för fan en evighet när det gäller ett bankkonto.

Ett direktnummer till nån ansvarig kunde jag inte heller få, utan jag får vackert ringa (PÅ MÅNDAG!!!) via hotline och plåga mej igenom 10 minuters eurotrashtechno innan jag ens kommer fram. Och såklart betala för ytterligare ett utlandssamtal.

Han hade heller ingen insikt i hur allvarligt detta kan påverka SIPs rykte - anta att ett gäng kunder blivit blåsta p g a deras släpphänthet.....

Och han hörde inga varningsklockor ringa när jag började prata om polisanmälan för bedrägeri. Senast DÅ hade jag ringt chefen och bett honom ta tag i det, bakfull eller inte.

Jävla puckofirma.

Summa summarum:
Spärrat kort=STRUL, bedrägerianmälan=MER STRUL, reklamation till banken, 8-10 veckors väntan på att få tillbaks mina pengar från banken (efter utredning) plus en massa förlorad arbetstid..

Döm själva. Fattas bara sen att min order blir försenad.

/R
Last edited by Bluesman on Sat 26 Jul 2008, 11:10, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: SIP och kreditkortsbetalning - VARNING

Post by fritte »

Bluesman wrote:Halloj folks -

vill bara utfärda en varning till er som handlar på SIP. Handla gärna, men akta er för att betala med kreditkort online!

Igår morse beställde jag grejor för 2338 spänn. Allt OK, och summan dragen på kortet omgående.

Tre timmar senare hade det försvunnit 2400 spänn till från kontot, och ytterligare ett par minuter senare försvann 84 spänn till.

Min bank bekräftade att samtliga uttag var gjorda av SIP.

Jag ringer såklart bums till deras hotline och får beskedet av en lagom intresserad tysk att dom (såklart) inte har nåt fel på sitt system.

(Onlinebetalningarna vet jag sköts av ett annat företag, men det fick jag berätta för hotline-nissen, liksom att det är SIPs ansvar att kontakta företaget och ställa problemet till rätta). Han hävdade först att JAG skulle kontakta DOM..men så funkar det inte här i världen.

Fortfarande lika måttligt intresserad ber han mej MAILA in problemet. Till en info@sip......-adress. Där borde jag ha vaknat, för mail till såna adresser har en tendens att försvinna för evigt.

Och - mycket riktigt - jag får ingen bekräftelse, ingen statusrapport och ingen feedback på mitt ärende - som kan vara större än både jag och SIP tror (om deras partners system blivit hackat, t ex). DEtta är ingen statusförfrågan på en koppling, precis, och borde kanske prioriteras.

Två artiga mail är skickade, med alla detaljer och önskemål om feedback. Inget svar.

I går kväll mailar jag så och hotar med polisanmälan för bedrägeri om dom inte omedelbart hör av sej och berättar vad dom sysslar med resp ser till så jag får tillbaks mina pengar.

Nu på morronen ska jag ringa deras hotline igen. Återkommer efter det.

Meanwhile: Betala INTE med kort hos SIP tills detta är utrett!!!!!Hilsen/Richard
Att även firmor i Sverige råkat göra dubbla uttag är något som händer, men det är sällan försök till bedrägeri, utan slarv eller misstag.

De 84:- utgör troligen skillnaren mellan tysk & svensk moms.
Skicka ett mail till: ralf@sip-scoot-shop.de
Jag hade problem förra året och han svarade omgående. :grin:
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm. Den mailadressen - stämmer den?

Inte ralf@sip-scooturshop.com alltså? <<avsiktlig felstavning nu, tack för påpekandet (Edit)

Tack för uppmuntran - men pengarna är väck, och jag vet fortfarande inte varför. För mej är det stöld, misstag eller ej. Och det ser ut att bli SEEEEGT detta. Oproffsigt som f-n.

/R
Last edited by Bluesman on Sat 26 Jul 2008, 13:14, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Din är rätt, men får han en massa spam gagnar det ingen..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

t.ex. Swedbank har en tjänst som heter e-kort där man får specifikt nummer där man själv begränsar summan.
Rekomenderas start för onlinehandel
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack för tipset Calle - men jag är varken kund hos Swedbank eller speciellt naiv när det gäller näthandel - detta är bara så jävla illa skött från SIPs sida så det är inte sant.

Jag vet vilka risker som finns, men har bedömt SIP som seriösa eftersom dom kör mot en förmodat säker betaltjänst via https. Att sedan SIP + den anlitade betaltjänsten fallerar och SIP inte vill göra nåt åt det är själva problemet, inte att jag tar risker med onlinehandel. Jag har använt mitt kort i onlinesammanhang i många år och aldrig råkat ut för nåt liknande.

Vi får se vad som händer. SIP ska i vart fall inte räkna med nåra positiva recensioner från mitt håll efter detta om dom inte snabbt som f-n börjar agera som ett s k professionellt företag. Just nu liknar det mest ett dagis.

/R
Hälsningar
/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Visst har ett fel skett, men de har inte ens haft en full arbetsdag att rätta till det.
Det är kanske inte riktigt dags ännu att skrika "Bloody murder"
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Dom har haft hela fredan på sej, och har ännu (lördag kväll) inte gjort nåt, inte ens svarat på mail för att åtminstone bekräfta att dom noterat "felet". Det hade kanske lugnat mej i nån mån.

Tyvärr är det minuter (och inte arbetsdagar) som räknas när det t ex gäller kontokortsnummer som kommit på avvägar eller kunddatabaser som hackats. Och att nån tar det på allvar, och det är kanske det jag efterlyser mest hos SIP. Dom liknar alltmer ett skrubbföretag som fått elefantsjuka.

Och tillåt mej yla ett varningens ord. Det är trots allt mitt konto som dräneras på pengar, inte ditt, fritte. Jag skriver inte här om detta för att få uppmärksamhet, utan för att varna andra att inte betala med kort hos SIP så länge deras hantering har så uppenbara brister. Välj ett annat betalsätt.

Nuff said.
Hälsningar
/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag la också en order igår...
Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bluesman wrote:Tack för tipset Calle - men jag är varken kund hos Swedbank
Jag har samma funktion hos Nordea, men jag har inte använt den i affärer med SIP. Trodde de var mer seriösa än så :sad:
(jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:
Bluesman wrote:Tack för tipset Calle - men jag är varken kund hos Swedbank
Jag har samma funktion hos Nordea, men jag har inte använt den i affärer med SIP. Trodde de var mer seriösa än så :sad:
(jens
Enligt min erfarenhet är de det, det är bara det att de har oförskämdheten att även vara mänskliga.. :grin:
Leffman
Drömmare
Drömmare

Post by Leffman »

Var med om typ samma grej när jag beställde däck från nätet att summan drogs 2ggr.

Det var tydligen någon reservationssumma eller dyligt som försvann efter några dagar.

Samma sak när jag hyrde en bil utomlands, summan drog 2ggr och jag blev orolig när jag kom hem. Samma sak där, pengarna kom tillbaka.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om någon djärv figur trots allt skulle lägga en order hos SIP vill jag påminna om att beställa denna gratiskatalog, jag missade det i min order i fredags... :sad:

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

SIP är bra att handla ifrån, men deras kundservice är katastrofal!
När jag beställde grejer till min P200 därifrån förra våren fick jag en feltillverkad flyscreen. Mailade dem säkert fem gånger utan svar. Skrev även in på servicedelen av deras forum, men ingen svarade där heller.
Ringa iddes jag inte, eftersom det "bara" gällde en ganska billig flyscreen, men ändå..

Kan tänka mig att beställa därifrån igen ändå - men skulle aldrig köpa något dyrare av dem om det skulle uppstå probem igen.

Vad gäller de 84 kronorna är jag ganska säker på att det är skatten!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har handlat från SIP ett antal gånger och alltid varit nöjd. En gång ringde de tom upp mig då en vara jag beställt var slut, för att fråga om jag ville köpa en liknande istället.

Dock, deras priser är låga och från mitt yrkesliv vet jag att sådant oftast har ett pris för kunden. Bra kundservice kräver resurser och kostar pengar, så enkelt är det. Och nu är det väl dessutom högsäsong för scooterdelar kombinerat med semestertid :roll:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Håller med om det mesta, speciellt om kundservicen. Och nej, jag håller inte med om att man skulle behöva lida av sämre service för att ett tyskt företag har lägre priser än ett svenskt. Klockrent exempel på motsatsen: Thomann som säljer musikinstrument billigare än alla andra. Dom har gett sej f-n på att ha en fungerande kundservice FÖRST och knäcka konkurrenterna SEN. SIPs agerande är bara klantigt. Dom har så bra omsättning och kundbas så dom skulle utan tvekan kunna ha en bättre service utan stora kostnader. Det är enbart en attitydfråga.

Men tillbaks till problemet - dom 84 kronorna, om det skulle vara nån sorts skatteutjämning mellan tysk och svensk moms så vill jag faktiskt ha en spec på det, och inte bara en debitering rakt ut i luften. Jäkla hittepå-debitering, jag hatar sånt (precis som jag en gång fick en faktura på nån skitsak (- slamsugning?) från Trelleborgs kommun där dom satt upp 260 spänn extra i "ARBETSLEDNINGSAVGIFT" => gapskratt och självklart betalningsvägran från min sida)

Jag är heller inte ett dugg intresserad av att dom av nån obskyr anledning blockerar (mina) pengar som jag ska ha till räkningar. Det ska ingen kunna göra, bara.

Jaja. Bossen har fått mail, med en artig varning om stundande bedrägerianmälan om han inte fixar detta snarast, dvs imorron. Får se om det tar skruv.

Häpp/R
Hälsningar
/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det är nog bäst du tar follabussen o åker ner o handlar över disk nästa gång.... :grin:

Då slipper du svensk moms..
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Bluesman wrote:Men tillbaks till problemet - dom 84 kronorna, om det skulle vara nån sorts skatteutjämning mellan tysk och svensk moms så vill jag faktiskt ha en spec på det, och inte bara en debitering rakt ut i luften.
Det specas på fakturan när du får den.
Bluesman wrote:Jag är heller inte ett dugg intresserad av att dom av nån obskyr anledning blockerar (mina) pengar som jag ska ha till räkningar. Det ska ingen kunna göra, bara.
Trist när det händer. Men det är väl inte så konstigt att det blir fel ibland? Kan du inte få banken att häva blockeringen? Jag råkade ut för en liknande händelse för ett par år sen (inte genom SIP) och då hävde banken blockeringen.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag har också råkat utför att en summa har reserverats två gånger. Bla när jag har tankat. Men båda summorna drogs inte utan när summan hade dragits (en gång) hävdes den andra reservationen.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Jencla in da house:
Har handlat från SIP ett antal gånger och alltid varit nöjd.

Har på sista tiden shoppat hej vilt hos SIP och har inte haft några som helst problem, brukar försöka bara beställa varor som finns i lager och sen kör jag deras UPS COD (Cash On Delivery) då vet jag exakt vad jag får & betalar för, visst det kostar en 100'ing extra men väl värt att slippa strulet jag läser om ovan. Har ännu inte fått något fel från SIP och deras leveranser är oftast under en vecka och så får jag bitarna hit till firman så jag är en väldigt nöjd SIP kund däremot är jag otroligt besviken på Worb5 som strulat till det ordentligt för mig, över 5 månader att få fram ett droppat styre som är deras specialitet, fattar inte det riktigt men men.....

DP says: Handlar bil & hojbitar från många firmor i USA och ingen har så dålig service som Worb5....
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Uppdatering måndag, 2100:
Såklart inget mailsvar från varken chefen eller nån annan. Ingen uppdatering av min order sedan i fredags heller, trots att jag fick mail i fredags eftermiddag om att den var packad och klar att skeppas.
Och självklart inga pengar i retur heller.
Döm själva.
Hälsningar
/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ring Hanno, jag har för mig att man byter de sista två siffrorna i SIPs nummer till "06"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tråkig story, Bluesman!

Det är både trist och jobbigt med strul som innefattar kontokort, dock hoppas och tror jag att det kommer att lösa sig till det bästa. SIP's organisation är nog inte den bästa alla gånger, men av erfarenhet vet jag att saker och ting som gått fel går att reda ut med dem till slut.

Mvh
Post Reply