Hur funkar uppkörningen?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
stinamedk
Drömmare
Drömmare

Hur funkar uppkörningen?

Post by stinamedk »

Hej!

Jag har lagt beslag på min brors snygga Vespa och ska börja använda den till och från jobbet.

Jag har läst att man måste ha på sig en massa skyddsutrustning (skinnställ, stövlar osv) vid uppkörningen.
Men ingen har väl på sig sånt när man kör Vespa?! inte som jag har sett iaf.
Måste jag ha det på uppkörningen?
Iså fall, kan man låna det nånstans? (för det känns ju surt att köpa ett helt skinnställ för en dag...)

Tacksam för svar!
/k
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Men..vilket kort skall du köra upp för? Jag trodde inte någon Vespa passade på uppkörningskraven: mer än 390 kubik och allt sådant.
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hej stinamedk!

Jo, man kan köra upp med med Vespa, åtminstone för 125-kort och åtminstone för några år sedan, för då gjorde min son det. Fordonet skall vara manuellt växlat och toppa minst 90 km/h och det gjorde den Vespa PX125 han körde upp på. Däremot lär det inte funka för kort för större maskiner, det har PapaD säkert rätt i.

Och, jo en gång till, när du kör upp måste du ha godkända skyddskläder. Inte nödvändigtvis skinnställ, Johan körde upp i mitt Goretex-ställ med skydd. Men skyddskläder måste du ha, du kanske kan låna? Körskolorna brukar ha.

Och ytterligare ett jo, vissa scooteråkare använder skyddskläder, jag själv t ex. Inte för korta turer i sta´n men på längre turer vill jag gärna ha åtminstone ryggskena och jacka med skydd. Och tittar man på startlinjen på t ex Cannonball så har de flesta skyddskläder av något slag.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

stinamedk
Drömmare
Drömmare

Post by stinamedk »

Jag ska köra upp för lätt motorcykel. Det är iaf vad jag har fått veta är det som krävs för att köra Vespa.

Tack för svar!!
Jag ska kolla med nån körskola om de kan låna ut. Det kanske kan bli det som avgör vilken skola jag väljer...

Tack igen.
Trevlig helg!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Ska du gå på körskola använder du väl skolans MC och utrustning i vilket fall?

Om du har åldern inne tycker jag du ska ta det det stora MC-kortet (behörighet A obegränsad) när du ändå är igång.
kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Post by kbt172 »

Jag är beredd att hålla med föregående talare, ett obegränsat MC kort öppnar upp för körupplevelser av en helt annan karaktär, inte bättre eller sämre, bara annorlunda. :D

..å andra sidan så ifall man tar A kort - begränsad, så uppdateras det med automatik till obegränsad efter 2år ifall jag inte missminner mig. Oavsett kan det vara en god "startsträcka" innan man börjar köra tyngre maskiner.

Börja plugga bara! :P

Vänligen

/kbt172
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

stinamedk wrote:Jag ska köra upp för lätt motorcykel. Det är iaf vad jag har fått veta är det som krävs för att köra Vespa.
Det beror ju på vad det är för vespa. Vad har din bror lämnat över till dig, mer exakt? Det finns gott om vespor som kräver "mellanklass"-kort.

Om du ändå går på körskola, får du ju "låna" cykel och, formodar jag, skyddsutrustning. Då skulle jag satsa på mellanklass-kort (alltså inte A1 - lätt MC, utan A - begränsad). Vill du sedan byta vespa är du ju inte hänvisad till lättvikts-klassen. Att du efter två år blir uppgraderad till att få köra riktigt tunga MC kan vara kul i framtiden, det vet man aldrig ;)

Lycka till!
Post Reply