Öresundsbron
Öresundsbron
Är det någon här som har skotrat över Öresundsbron? Det är väl egentligen inget konstigt men jag vet inte varför jag fick ett behov av att höra om andras erfarenheter. Blåser det jobbigt? Tror biljettförsäljarna att man åker moppe? Hur är det att köra skoter i Köpenhamn? Hur mycket pilsner får man plats med på en GT200 med topbox?
/Svante - har bara gått och kört bil på bron hittills
/Svante - har bara gått och kört bil på bron hittills
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
Jag tror att Terraplane Blues har åkt. Men bäst att vänta på riktiga svar. Men du kan väl åka någon dag som det inte blåser så mycket? I Skåne åker ni ändå väldigt blåsig eftersom ni inte har så mycket skyddande skog, så jag tror nog du klarar det utan problem. Mopedbiljett eller inte är nog beroende på försäljaren och om du får en sådan biljett så är det nog bäst att åka långsamt vidare för att inte bli avslöjad direkt... Frågar de inte i luckorna?
Är det bra att ha pilsner i top-boxen? Menar att blir inte skotern baktung och jobbig att styra? För du tar väl inte bara en eller två flaskor/burkar... Du bör åtminstone ha en motsvarande sats på "golvet" för att kompensera tyngden, tror jag...
Vad jag har sett på skotertillfällen och bilder så verkar golvet vara favoritplatsen.
Är det bra att ha pilsner i top-boxen? Menar att blir inte skotern baktung och jobbig att styra? För du tar väl inte bara en eller två flaskor/burkar... Du bör åtminstone ha en motsvarande sats på "golvet" för att kompensera tyngden, tror jag...

-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag har åkt en gång, det var bra länge sen så att försäljarna svalde min P200 som moppe då kanske inte betyder något idag. Det var blåsigt men inte värre än motorvägen ner från Göteborg (Vi klämde in oss mellan två husbilar och hoppades att de inte skulle bromsa...)
Pilsnern drack vi på plats i Neumünster. Den smakade bra efter 80 mil i sadeln.
Hem till Göteborg körde vi genom Jylland upp till Fredrikshamn. Nästan halva vägen, men tok vad tråkig den är. Spikrak motorväg o 45 mil. Blev inte mycket jobbat måndan efter vad jag minns =)
/JM
Pilsnern drack vi på plats i Neumünster. Den smakade bra efter 80 mil i sadeln.
Hem till Göteborg körde vi genom Jylland upp till Fredrikshamn. Nästan halva vägen, men tok vad tråkig den är. Spikrak motorväg o 45 mil. Blev inte mycket jobbat måndan efter vad jag minns =)
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Jag har kört scooter över Öresundsbron några gånger. Turligt nog i vackert väder och med milda vindar. En lätt magisk upplevelse, man tappar kontakten med land och liksom flyter fritt i luften. Dessutom ser man väldigt långt både norr- och söderut. Häftigt som sjutton.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jajemän, många gånger både med scooter och mc. Funkar hur bra som helst med scooter. Öresundsbrokonsortiet stänger av bron om det skulle blåsa för mycket (men då är det rejäla vindstyrkor). Särskilt tunneln är en upplevelse, känns surrealistiskt som ett TV-spel och nästan bättre än sex!vespaco wrote:Jag tror att Terraplane Blues har åkt.
Att köra scooter i Köpenhamn funkar också jättebra, som vilken annan storstad som helst. Öl bör inte vara några problem med en GT200 med toppbox, då jag har staplat tre flak öl mellan benen på min Primavera. Av någon outgrundlig anledning blir jag dock alltid stoppad i svenska tullen när jag kör Primmyn. Fattar inte varför...
Några bilder:



har du semestergas på primmyn?Terraplane Blues wrote:Jajemän, många gånger både med scooter och mc. Funkar hur bra som helst med scooter. Öresundsbrokonsortiet stänger av bron om det skulle blåsa för mycket (men då är det rejäla vindstyrkor). Särskilt tunneln är en upplevelse, känns surrealistiskt som ett TV-spel och nästan bättre än sex!vespaco wrote:Jag tror att Terraplane Blues har åkt.
Att köra scooter i Köpenhamn funkar också jättebra, som vilken annan storstad som helst. Öl bör inte vara några problem med en GT200 med toppbox, då jag har staplat tre flak öl mellan benen på min Primavera. Av någon outgrundlig anledning blir jag dock alltid stoppad i svenska tullen när jag kör Primmyn. Fattar inte varför...
Några bilder:
http://img232.imageshack.us/img232/4057/104108xb6.jpg
http://img229.imageshack.us/img229/4916/104112fz6.jpg
http://img139.imageshack.us/img139/3326/104321ng6.jpg
Federico
Ja, har inte alla vespatister det per automatik?Federico wrote:har du semestergas på primmyn?


Finns det förresten någon äldre plåtvespa där gasen fjädrar tillbaka korrekt?

mina har/hade semestergas, tog bort det på GS:n, ville ha lite mer kontroll på gasen och så lite friktion som möjligt, med PHBH får man också starkare returfjäderTerraplane Blues wrote:Ja, har inte alla vespatister det per automatik?Federico wrote:har du semestergas på primmyn?Semestergas har både sina fördelar och nackdelar - en av nackdelarna fick jag uppleva härförldeden då någon bastard startade min Primmy nere på gården mitt i natten och lät den stå på fullgas...
![]()
Finns det förresten någon äldre plåtvespa där gasen fjädrar tillbaka korrekt?
Federico
Semestergas! Heh, tog några sekunder innan jag fattade vad ni snackade om! På våra tre fungerar handtagets fjädring riktigt bra. (Nr 4 = Super Sporten är i atomer så där fungerar inget...) Emellanåt sparar jag faktiskt på handleden när jag skall sakta ner och bara släpper handtaget. Fungerar fint.
Tre flak med öl på golvet!!! Visa bild hur du får dem att rymmas! (Kan ju vara nyttigt att veta!)
Hade tullmännen något att säga om när de stannat dig, TF? Öl får man ju hämta i vilda mängder så vad hittade de på att gnälla om? Jag fick erfara när vi körde i land i Sverige att myndigheterna är väldigt nitiska ifråga om alkohol: poliskontroll med blåsning. Noll kammade jag och vet alltså nu att jag kan dricka ca en flaska vin kvällen innan utan att behöva bekymra mig!
Edit: Tar tillbaka att ingen av våra har semestergas. Vår Rally har och fick pröva på det idag. Ujuj, man har tydligen vant sig fungerande fjädrar...
Tre flak med öl på golvet!!! Visa bild hur du får dem att rymmas! (Kan ju vara nyttigt att veta!)
Hade tullmännen något att säga om när de stannat dig, TF? Öl får man ju hämta i vilda mängder så vad hittade de på att gnälla om? Jag fick erfara när vi körde i land i Sverige att myndigheterna är väldigt nitiska ifråga om alkohol: poliskontroll med blåsning. Noll kammade jag och vet alltså nu att jag kan dricka ca en flaska vin kvällen innan utan att behöva bekymra mig!

Edit: Tar tillbaka att ingen av våra har semestergas. Vår Rally har och fick pröva på det idag. Ujuj, man har tydligen vant sig fungerande fjädrar...
Last edited by vespaco on Thu 24 Jul 2008, 10:56, edited 1 time in total.
har kört över den där bron ett antal gånger...
faktiskt som första scooterist dessutom, Mange P och jag tog oss över som fordon 21 och 22 när bron öppnades.
Vi körde om de flesta MC som låg före oss och tittade på utsikten. Kryssade om dessa medelst våra vältrimmade långvespor till deras förtret och våran och TV's rapporterings lycka.
Det finns en sak att tänka på när man kör över bron och det är sidvinden när du kör på högbrodelen när det blåser lite;
Om det är sidvind så lutar man automatiskt lite med scootern för att kompensera detta men när du kommer i höjd med kolonnerna så upphör plötsligt sidvinden då du kommer in i lä mellan kolonnerna, ta det försiktigt och sakta här. Man vänjer sig efter ett tag vid detta men läskigt första gången.
Storabältsbron är värre här om du skall ta den vägen också, här ger cementklumparna som håller mastodontvajrarna ännu mer denna effekten.
Nu när man är utvandrare (eller invandrare som man är där man är nu) vågar man upplysa om en sådan här hobby man har:
I början av tunneldelen måste du bara testa din scooters toppfart, det är både konstgjord medvind och svag nerförsbacke samt fartkameror som inte fotograferar bakifrån he he.. 130km/h är kanske för snabbt på 8", men skoj och farligt.
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/ba ... 000539.htm
Läckert är också att du tydligt hör ditt motorljud och avgas samt förgasarvrål.
Vad man fick upp TS1:an i när man fullgasade och låg ner här är en annan sak, men otroligt brösthårsbefrämjande att tänka på-
/Calle
faktiskt som första scooterist dessutom, Mange P och jag tog oss över som fordon 21 och 22 när bron öppnades.
Vi körde om de flesta MC som låg före oss och tittade på utsikten. Kryssade om dessa medelst våra vältrimmade långvespor till deras förtret och våran och TV's rapporterings lycka.
Det finns en sak att tänka på när man kör över bron och det är sidvinden när du kör på högbrodelen när det blåser lite;
Om det är sidvind så lutar man automatiskt lite med scootern för att kompensera detta men när du kommer i höjd med kolonnerna så upphör plötsligt sidvinden då du kommer in i lä mellan kolonnerna, ta det försiktigt och sakta här. Man vänjer sig efter ett tag vid detta men läskigt första gången.
Storabältsbron är värre här om du skall ta den vägen också, här ger cementklumparna som håller mastodontvajrarna ännu mer denna effekten.
Nu när man är utvandrare (eller invandrare som man är där man är nu) vågar man upplysa om en sådan här hobby man har:
I början av tunneldelen måste du bara testa din scooters toppfart, det är både konstgjord medvind och svag nerförsbacke samt fartkameror som inte fotograferar bakifrån he he.. 130km/h är kanske för snabbt på 8", men skoj och farligt.
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/ba ... 000539.htm
Läckert är också att du tydligt hör ditt motorljud och avgas samt förgasarvrål.
Vad man fick upp TS1:an i när man fullgasade och låg ner här är en annan sak, men otroligt brösthårsbefrämjande att tänka på-
/Calle
Re: Öresundsbron
Moppe...ta strandvägen upp till Helsingör och du kan lyckas att få över din vespa på HH-lines som just moped, på bron är ju inte moppar välkommna direkt. Falskskyltad astrimmad vespa 50 går dock an har jag förstått.swepett wrote:fick ett behov av att höra om andras erfarenheter. Blåser det jobbigt? Tror biljettförsäljarna att man åker moppe? Hur är det att köra skoter i Köpenhamn?
På HH-lines kan du dessutom köpa några lådor bärs och remma fast ovanpå toppboxen (eller packboxen som vissa lustifikt kallar densamma)
Att köra scooter i Köpenhamn är underbart, dock om du skall motorväga utanför Köpenhamn se upp för danska (och svenska för den delen) husvagnsbilister, de verkar glömma bort att de har ett hus på släp när om du/de kör om dig/de.
/C
terraplane blues in da house:
Särskilt tunneln är en upplevelse, känns surrealistiskt som ett TV-spel och nästan bättre än sex!
Håller med!!!! (dock inte bättre än sex men close).....
Förra sommaren så gjorde jag min vanliga Österlenvecka på våran Demo Aprilia 1000 Tuono med Akrapovic pipor, hade aldrig åkt hoj över bron och måste bara.....
Hoppade på i Malmö och drog på, till att börja med lungt för att njuta av utsikten men som vanligt steg hastigheten ganska fort, över "humpen" och ner i tunneln började det närma sig de 200, vred av vid 230 och bara njöt av en V-twin med "bullerburkar" ekande i tunneln, SKITKUL. Mindre kul var det att till firman kom ett telefonsamtal från Malmö Polisen där dom frågade vem som åkte på hojen, Eva snabb i skallen som hon är sa att hojen var på provkörningar i Skåne under den veckan och hon inte visste vem som körde den vi det tillfället, tog det säkra före det osäkra och åkte upp till Helsingör och färjan tillbaka ifall dom bevakade vid betalstationen på Svenska sidan......
DP says: Öresundsbron på moppe måste man ju bara testa, har en Ciao på Österlen.....
Särskilt tunneln är en upplevelse, känns surrealistiskt som ett TV-spel och nästan bättre än sex!
Håller med!!!! (dock inte bättre än sex men close).....
Förra sommaren så gjorde jag min vanliga Österlenvecka på våran Demo Aprilia 1000 Tuono med Akrapovic pipor, hade aldrig åkt hoj över bron och måste bara.....
Hoppade på i Malmö och drog på, till att börja med lungt för att njuta av utsikten men som vanligt steg hastigheten ganska fort, över "humpen" och ner i tunneln började det närma sig de 200, vred av vid 230 och bara njöt av en V-twin med "bullerburkar" ekande i tunneln, SKITKUL. Mindre kul var det att till firman kom ett telefonsamtal från Malmö Polisen där dom frågade vem som åkte på hojen, Eva snabb i skallen som hon är sa att hojen var på provkörningar i Skåne under den veckan och hon inte visste vem som körde den vi det tillfället, tog det säkra före det osäkra och åkte upp till Helsingör och färjan tillbaka ifall dom bevakade vid betalstationen på Svenska sidan......
DP says: Öresundsbron på moppe måste man ju bara testa, har en Ciao på Österlen.....
Jajamen, jag har legat och mekat i tunneln, inte att rekommendera. Det tänkte dom inte på när den byggdes!
Och jag har nypt en TS1-cylle högst upp på högbron. Inte skitbra heller.
Tror inte det är mkt att tänka på att köra bron, kanske ingen hit om det blåser mkt. Dock är ju tunneln häftig, så bra som där går aldrig scootern annars.
Såg bilder i Scootering där dom tydligen stannade och plåtade mitt på bron (på väg till Eurot i somras), inte så värst klokt kanske?
Och jag har nypt en TS1-cylle högst upp på högbron. Inte skitbra heller.
Tror inte det är mkt att tänka på att köra bron, kanske ingen hit om det blåser mkt. Dock är ju tunneln häftig, så bra som där går aldrig scootern annars.
Såg bilder i Scootering där dom tydligen stannade och plåtade mitt på bron (på väg till Eurot i somras), inte så värst klokt kanske?
Jag har kort asmycket over bron, till och med pendlat till jobbet i Kopenhamn tidvis nar det begav sig.
Reflektioner:
* Det blaser apmycket om det inte ar exceptionellt bra vader (typ 10 dagar om aret)
* Det kan vara ganska tungt uppfor (fran danska sidan). Speciellt lastad med 5 flak pilsner och polare bakpa
* Det gar att kora apsnappt utan att gasa i tunneln - nypningsrisk.
Annu sa lange inga som helst haverier pa bron
Bilder:



Film:
Øresundsbron on Vespa SS 180
Reflektioner:
* Det blaser apmycket om det inte ar exceptionellt bra vader (typ 10 dagar om aret)
* Det kan vara ganska tungt uppfor (fran danska sidan). Speciellt lastad med 5 flak pilsner och polare bakpa
* Det gar att kora apsnappt utan att gasa i tunneln - nypningsrisk.
Annu sa lange inga som helst haverier pa bron

Bilder:



Film:
Øresundsbron on Vespa SS 180