Primavera 1982

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Primavera 1982

Post by anders2011 »

Nu har jag äntligen utökat fordonsparken till att innehålla en primavera, den coola varianten med fyrkantigt lyse. Leverans med lastbil från Lycksele i morse och premiärturen gav helt klart mersmak :-)

Den har gått 434 mil på 26 år (17 mil per år) och lackades om typ 95 och är i mycket bra skick.

Problem som snabbt noteras är:

* Kopplingen tar inte riktigt, kan bero på att det var ungefär en halv dl olja i motorn och att den inte gått så mycket senaste året. Jag hoppas att lamellerna släpper...

* Varvtalet sjunker väldigt långsamt. Antar att det beror på tjuvluft. Vad är den vanligaste orsaken till tjuvluft på primaveran. Är det alltid packboxarna som på touringen eller finns det andra möjligheter?

Några bilder:
Image Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Just det, glömde det viktigaste.

I morgon åker jag på vespa-/mc-semester till finland via åland. Frågan är om jag vågar åka iväg på den här som knappt rullat de senaste åren och drar tjuvluft eller om jag ska ta det säkra alternativet och åka på motorcykeln som med 100% säkerhet kommer fungera.

Vi pratar om en resa på 50-100 mil.

Hur skulle ni göra?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

snygg!

skulle helt klart ta den scootern!

ta med dig verktyg och kolla försäkringsskyddet på bärgning...

om den drar lite tjuvluft kan du kanske kompensera genom att dra ut choken lite.
helt fel tändstift kan också ge liknande fenomen som luftläckage

om choken inte hålls på plats, spänn M6-muttern som håller fast den delen som drar vajern
Last edited by calle on Thu 24 Jul 2008, 12:58, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

skulle nog dock testa att kopplingen funkar fino, byt gärna olja två ggr.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej!

Grattis till en riktigt snygg primmy!

Kopplingen kanske ordnar sig om du har i rätt olja i rätt mängd, precis som du säger.

Den misstänkt felaktiga bränsleblandningen lär kräva lite mer. Kolla att det inte är något trivialt, som för korta vajrar etc som gör att gasen ligger i lite på tomgång. Om lite choke förbättrar läget har du definitivt för mager blandning.

Det behöver verkligen inte vara läckande packboxar, jag skulle prova en förgasarrengöring först. Renblåsning alternativt utbyte av munstycken (byt huvudmunstycket om det ser oxiderat ut, till ett av samma storlek alltså). Nya packningar etc. Byt gärna filtringen som ska täta mellan förgasare och insug (sitter inuti hylsan som sluter om förgasaren och insugsröret). Olja in filtringen med SAE30 före monteringen. Kolla också att det inte läcker mellan insug och block.

Kolla att det rinner ordentligt med bensin ur bensinslangen och att ingen monterat på ett bränslefilter på slangen som sedan beckat igen.

Förgasarrengöringsinstruktioner: http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm

Värt ett försök. Även om smallframe-motorn är enkel, kan man hitta på roligare saker att ägna en helg åt än packboxbyte i det vackra sommarvädret :)

För övrigt sa en proffesionell vespamek en gång till mig att brytare och kondensator kunde ge dessa fenomen (rutten tomgång, svårt att varva ner). Jag har inte varit med om det själv och kan inte riktigt förklara hur det skulle gå till, men en översyn av elsystemet är väl aldrig fel antar jag... Jag vet att min primmy fick jämnare och stadigare (tom)gång av att jag bytte brytare/kondensator och ställde tändningen med stroboskop, men den gick inte så dåligt innan. Däremot gjorde nytt huvudmunstycke (i stället för ett väldigt oxiderat) enorm skillnad.

Om den (som det verkar) går magert, skulle inte jag dra iväg 50-100 mil på den innan jag fixat det. Värmenyp, kolvringar ihopsmälta med kolven och skuren motor är liksom inte högst på min önskelista under semestern... Men det beror nog helt enkelt på hur hardcore scooterboy du är :grin:
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

bufflig wrote: Om den (som det verkar) går magert, skulle inte jag dra iväg 50-100 mil på den innan jag fixat det. Värmenyp, kolvringar ihopsmälta med kolven och skuren motor är liksom inte högst på min önskelista under semestern...
Är det verkligen så att tjuvluft ökar risken för värmenyp? Jag trodde framförallt det var tomgången och startförmågan som drabbades.
bufflig wrote: Men det beror nog helt enkelt på hur hardcore scooterboy du är :grin:
Det där är ju svårt att ta som ngt annat än en utmaning ;-)
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Skoj att du kommer hit över! Så om jag ser en sådan Primavera vet jag alltså bums vem det är frågan om! När tänker du åka, menar har du ännu vettigt med tid att fixa Vespan? Att åka med en helt okänd skoter, som har problem i gången, på en långresa är nog aningen riskfyllt för er båda (dig och Vespan), tycker mesiga jag. Onödigt att chansa kolven.

Sätt igång och fixa den bums! Du hinner säkert!
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Det finns ingen tid för mer avancerat meck än att byta olja i motorn. Att det är ett riskabelt beslut att åka på vespan är jag fullt medveten om, det är ju därför jag rådfrågar er experter om vad ni tycker...

Vi åker på åland sön-tis och sedan helsingfors ons-tor. Vi har i princip inga transportsträckor, det blir färjorna som tranporterar oss och sedan gör vi upptäcksfärder på vesporna.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Problemet löste sig själv då vespan inte startade då jag skulle hem från jobbet :-(

Ser ut som om tändningen glappar. Jag tar det som ett tecken och försöker inte ens fixa, semestern blir på motorcykeln.

Ser fram mot att få lära mig mecka primavera...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

anders2011 wrote:Är det verkligen så att tjuvluft ökar risken för värmenyp? Jag trodde framförallt det var tomgången och startförmågan som drabbades.
Tjuvluft ger väl fel bränsleblandning - den går för magert. Magrare blandning ger för hög arbetstemperatur. Så har iallafall jag fått lära mig. Min primavera lyckades fullkomligt svetsa fast kolvringarna i kolven, en sprack och cylindern fick borras om. Den drog hyggligt med tjuvluft innan... Det är väl också temperaturen som är orsaken till glödtändningen = rusande motor? Kör man på choke motverkar man ju den magra blandningen och motverkar tjuvluften. Rätta mig någon om jag har fel, jag vill inte luras ;)
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kila den
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

bufflig wrote:
anders2011 wrote:Är det verkligen så att tjuvluft ökar risken för värmenyp? Jag trodde framförallt det var tomgången och startförmågan som drabbades.
Tjuvluft ger väl fel bränsleblandning - den går för magert. Magrare blandning ger för hög arbetstemperatur. Så har iallafall jag fått lära mig. Min primavera lyckades fullkomligt svetsa fast kolvringarna i kolven, en sprack och cylindern fick borras om. Den drog hyggligt med tjuvluft innan... Det är väl också temperaturen som är orsaken till glödtändningen = rusande motor? Kör man på choke motverkar man ju den magra blandningen och motverkar tjuvluften. Rätta mig någon om jag har fel, jag vill inte luras ;)
VISST HAR DU RÄTT!
Förgasaren fixar en perfekt blandning, därefter kommer tjuvluften & spär ut den till en magrare gasblandning, så det så. :grin: :smile: :grin: :smile:
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

ok, då har man lärt sig något nytt i dag också :-)

Då ska jag alltså inte ge mig ut på några längre turer innan jag fixat tjuvluften. Fast just nu är ju inte tjuvluften mitt stora problem...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply