Hej!
Grattis till en riktigt snygg primmy!
Kopplingen kanske ordnar sig om du har i rätt olja i rätt mängd, precis som du säger.
Den misstänkt felaktiga bränsleblandningen lär kräva lite mer. Kolla att det inte är något trivialt, som för korta vajrar etc som gör att gasen ligger i lite på tomgång. Om lite choke förbättrar läget har du definitivt för mager blandning.
Det
behöver verkligen inte vara läckande packboxar, jag skulle prova en förgasarrengöring först. Renblåsning alternativt utbyte av munstycken (byt huvudmunstycket om det ser oxiderat ut, till ett av samma storlek alltså). Nya packningar etc. Byt gärna filtringen som ska täta mellan förgasare och insug (sitter inuti hylsan som sluter om förgasaren och insugsröret). Olja in filtringen med SAE30 före monteringen. Kolla också att det inte läcker mellan insug och block.
Kolla att det rinner ordentligt med bensin ur bensinslangen och att ingen monterat på ett bränslefilter på slangen som sedan beckat igen.
Förgasarrengöringsinstruktioner:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
Värt ett försök. Även om smallframe-motorn är enkel, kan man hitta på roligare saker att ägna en helg åt än packboxbyte i det vackra sommarvädret
För övrigt sa en proffesionell vespamek en gång till mig att brytare och kondensator kunde ge dessa fenomen (rutten tomgång, svårt att varva ner). Jag har inte varit med om det själv och kan inte riktigt förklara hur det skulle gå till, men en översyn av elsystemet är väl aldrig fel antar jag... Jag vet att min primmy fick jämnare och stadigare (tom)gång av att jag bytte brytare/kondensator och ställde tändningen med stroboskop, men den gick inte så dåligt innan. Däremot gjorde nytt huvudmunstycke (i stället för ett väldigt oxiderat) enorm skillnad.
Om den (som det verkar) går magert, skulle inte jag dra iväg 50-100 mil på den innan jag fixat det. Värmenyp, kolvringar ihopsmälta med kolven och skuren motor är liksom inte högst på min önskelista under semestern... Men det beror nog helt enkelt på hur hardcore scooterboy du är