LI 150 Silver Special -66

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

LI 150 Silver Special -66

Post by Ronnie »

Lite bilder på Vespornas nya garagekompis. Tagna innan jag börjar polera, putsa och pula. Väntar lite prylar från en viss herre i Knutby i dagarna, men det är mest kosmetiskt tjafs - lister, gummidelar och liknande.
Nu måste jag bara få besiktningstid (samt skaffa nytt styrlås, något jag inte upptäckte förrän jag fick hem den) också...
Image
Image
Image

Image
Image
Mekaniskt sett tycks den vara i gott skick. En rengöring samt lite småjusteringar (växelvajrar, bromsar och liknande) verkar allt som krävs. Nu har jag iofs inte kört några längre sträckor men det lilla jag provkört verkar den gå som en klocka.

Image
Batteri från Biltema...inte direkt original. Verkar funka fint i alla fall.

Image
Kicken och blåset är dock inte alltför vackra. Kick skall jag beställa snarast - blåset nöjer jag mig nog med att försöka fräscha upp med lite värmebeständig färg tills jag bestämt mig för om (eller snarare när och hur mycket :wink:) jag skall trimma.

Image
Intressant placering av emblemet. Eller - inte så mycket placeringen som böjen. Känns som om någon renoverare borde mätt noggrannare innan han borrade! :lol:

Image
Nytt sadelöverdrag är på väg. Oxblodsrött.

Image
Nya fotlister är också på väg...

Image
Image
Image
Lacken är fräsch, men inte perfekt. Den har sina små skavanker, vilket inte gör mig någonting. Jag vill ha en scooter jag törs köra utan att börja gråta vid minsta blemma och det skulle jag inte våga om den var helt nygjord!

That´s about it. Skall byta lite skruvar, bultar och liknande också som är ärgade och fula (samt inte matchar) men det tar jag vartefter jag orkar...
Återkommer med fler bilder när den är lite mer iordninggjord!
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag tycker att den totalt sett är väldigt fin! Jag tror du gjort ett bra köp där. Nu återstår bara frågan, hur har den kommit till Sverige? Vi diskuterade nyligen om Silver Special importerades till Sverige, ingen kan minnas det. Men din har ju ändå hittat hit, på något sätt. Grattis till den nya lekkamraten, Ronnie!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jag frågade faktiskt säljaren om han visste ifall den var privatimporterad eftersom den enligt reg-beviset inte togs i bruk i Sverige förrän 1970 trots att det är en -66:a, men han visste inte.

Tycker mig minnas att jag någonstans hört att Lambretta haft sin generalleverantör i Halmstad en gång i tiden. Eller minns jag helt galet?
I så fall kanske det är någon som jobbat där som "specialbeställt" en av någon anledning...Säljaren trodde nämligen att det rullat där ända sedan den kom hit.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

grattis!

vad är det för skillnad på en vanlig Special och en Silver Special? Golden Special? är det bara emblem och färg?
Federico
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Nu är inte jag någon Lammy-expert, men såvitt jag förstått det är det egentligen ingen skillnad på dem alls mer än färgen och emblemen. Ett smart marknadsföringsknep, helt enkelt...haha!

Någon med mer koll kanske kommer att rätta mig här, dock...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ronnie wrote:Nu är inte jag någon Lammy-expert, men såvitt jag förstått det är det egentligen ingen skillnad på dem alls mer än färgen och emblemen. Ett smart marknadsföringsknep, helt enkelt...haha!

Någon med mer koll kanske kommer att rätta mig här, dock...
jag har aldrig förstått riktigt, men är det som kallas "pacemaker" också en LI Special.

Är SX150 snabbare än LI 150 SPECIAL?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Special, SS och GS är nog ungefär likvärdiga med SX150 vad toppfarten beträffar. Dock upplevs nog S, SS och GS som mer vettigt växlade än SX150.

LI150 hade den klassiska LI-looken, och 6.5 hp. LI150 S,SS och GS hade 8,25 hp. I övrigt ser de ut som en TV175, förutom att den inte har framdämpare.

Angående pacemaker, som bara är en SS med ett tillagt emblem:

http://www.lambretta.org/index.php?pid=4

SX150 hade lite starkare motor (8.75 hp), och andra emblem + färger.

Trimmare snackar ofta om pacemaker-lådan, och då avses LI150 SS-lådan (och även Special och Golden Special, samma i alla avseenden förutom färg och ett annat emblem). De har lägre och tätare utväxling än t ex LI150 vilket passar utmärkt till högvarvigt trimmade motorer. SX150 har ännu lägre utväxling, men större steg mellan växlarna.

/Guran
Federico wrote:
Ronnie wrote:Nu är inte jag någon Lammy-expert, men såvitt jag förstått det är det egentligen ingen skillnad på dem alls mer än färgen och emblemen. Ett smart marknadsföringsknep, helt enkelt...haha!

Någon med mer koll kanske kommer att rätta mig här, dock...
jag har aldrig förstått riktigt, men är det som kallas "pacemaker" också en LI Special.

Är SX150 snabbare än LI 150 SPECIAL?
Last edited by Hedge on Tue 22 Jul 2008, 13:36, edited 4 times in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Japp. Annan färg och emblem.

/G
Federico wrote:grattis!

vad är det för skillnad på en vanlig Special och en Silver Special? Golden Special? är det bara emblem och färg?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

men en LI special och en SX150 är väl exakt lika karossmässigt bortsett emblem och färgsättning?
Federico
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Post by Pata »

Li special tillverkades fram till sent 66 och sedan tog SX över. en skillnad är växelådan, och som sagt lite emblem så som kromad grill samt flashen på stänkan.
Och Halmstad Bil och Motor tog över agenturen -63 efter lambretta AB i gbg.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Vad jag vet - ja. Bägge har scallops-kåpor, åttakantigt lyse, bred tutkåpa och så vidare.

Mvh

G
Federico wrote:men en LI special och en SX150 är väl exakt lika karossmässigt bortsett emblem och färgsättning?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Jätte fin Ronnie.
Post Reply