Marcelli wrote:Simon: Bytte du kolvringar på XS500:an i samma veva? Det sitter ett par praktiskt taget nya på min Touring nu. Slipper gärna byta
/Mats
du behöver inte byta ringar om de är bra bara för att du honar, däremot har du ju en inkörning på nyhonad cylinder. inte gasa för mycket på 50-100mil, inte segdra i uppförsbackar.
Marcelli wrote:Simon: Bytte du kolvringar på XS500:an i samma veva? Det sitter ett par praktiskt taget nya på min Touring nu. Slipper gärna byta
/Mats
Jag bytte kolvringar och kolvar, kolvarna i aluminium slits ofta fortare än ringarna som är av hårdare material och det blir ett stort spel i uppåt-och-neråt-led.
Men det ser du ju om det är ett stort glapp, står säkert att finna en exakt siffra någonstans på hur stort glapp som är acceptabelt.
Jag smorde för övrigt med lacknafta, enligt rekomendation från den utmärkta boken "Meka och Kör".