SHB 19/19 förgasar fråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast

SHB 19/19 förgasar fråga

Post by Vitus »

Hej

Någon som har erfarenhet av 19/19 förgasaren på V50 med 75cc ny vev och utväxling.
Ger det någon skillnad i effekt, kör idag med 16/16.

Har ju anpassat insuget i blocket för 16/16 insuget, om jag då sätter dit en 19/19 skulle det kunna ge ytterligare effekt utan att behöva ge sig på blocket igen?
Eller skulle det endast öka bränsleförbrukningen?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Hittade massa bra svar efter lite letande på forumet.

Men om någon ändå har något intressant att tillägga så finns alltid intresse här :wink:

MVH Niklas
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Novis »

Vad hittade du för svar? Har själv 16/16 förgasare. Hojen gör ca 80-85km. Vad skulle händ om man bytar upp sig till en19/19? Sitter i samma sits som dig med utbytt vev osv.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Novis wrote:Vad hittade du för svar? Har själv 16/16 förgasare. Hojen gör ca 80-85km. Vad skulle händ om man bytar upp sig till en19/19? Sitter i samma sits som dig med utbytt vev osv.
beror lite på vilken cylinder du har. det finns olika 75, olika trimningsgrad m.m. jag vet bara att det finns moppar med 75 och 16/16 som går ruggigt bra.

det finns ett standardsvar för frångan liten vs stor förgasare på trimmad motor:

en liten (väl uppjettad) förgasare ger i regel snabbare gasrespons, d.v.s mer effekt på lägre varv. man får helt enkelt upp hastigheten på gasblandningen snabbare om den är mindre.

en stor förgasare ger mer varv med kan tappa lite bottenvrid. är man ute efter mycket effekt på höga varv är det stor förgasare som gäller.

för många år sedan gjorde scootering ett test på detta då man monterade 28mm vs 34mm på en (tror det var) TS1 motor, skillnaden blev som ovan, vilket också kunde mätas i dyno.

exakt vilka storlekar som gäller för 75cc vet jag inte, normalt är väl 16 eller 19, på en trimmad primavera brukar man köra 24mm (extremt trimmad 28mm)
Federico
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Hej vad har ni för utväxling 18/67..?? eller 24/72
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

På min fungerande V50 har jag 24/72 och den går mkt bra med denna utväxling, 75cc 16:16, och italiensk standard vev.
Stark som attan och maxar väl en 80km/h.
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Jag sitter och försöker välja rätt eller en bra variant av utväxling och har
lutat åt 24/72.
Jag har 75cc 16/10 och 18/67 och vill byta upp mej.
Har redan 16/16 så det blir nog 24/72,vad har du för burk utblås..?
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Jag har ett ET3 blås, är riiktigt nöjd med den ljuddämparen.
Hade tidigare Leo vinci men tyckte ljudet skar för mkt.

/Niklas
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

om du har standard blås och standard växlar, kör med 16/16, men om du slänger i lågre växlar och en trim blås, så kör 19/19. Testa utan luft filter (kolla blandingen noga)
:)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Hamond wrote:Testa utan luft filter
Ett mycket bra tips för att förkorta livslängden på en motor. Jag kör för övrigt själv med en tesil som luftfilter för att få plats med CDI-box där nere :P

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

Vitus frågade om någon som har erfarenhet av 19/19 förgasaren bla bla bla. Det har jag.
En 16/16 utan luftfilter med en storre main jet + RÄTT bländing funka utan att sabba. Jag sa TESTA. Jag tro Vitus vet väll att om man bara tar av luftfilter untan att ger mer juice, så tillkommer trouble- Att testa utan luftfilter och mer juice kanske ger han lite beviss attt motorn kanske kommer att funka med en 19/19, (med filter ;) ) som sagt

om du har standard blås och standard växlar, kör med 16/16, men om du slänger i lågre växlar och en trim blås, så kör 19/19.

Sorry, jag försökte bara hjälpa
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Självklart börjar man med att bestycka förgasaren rätt med det var inte min inledande fråga.

Den svarade Federico vänligt på.

Tråden utvecklades till att behandla andra ämnen, primärutväxling etc.
Jag kör med 24/72 som primär som nämnt innan, sen har jag en polini raceluftburk, med filter i, ET3 effektblås.

Kommer inte laborera med en förgasar utan filter då, jag av egen erfarenhet bara ger massa problem.

Kommer nog använda samma luftburk och kommer byte till 19:19 förgasaren till mitt nästa projekt, se under tråden "cutdown", då denna motor med all säkerhet kommer behöva mer krut.

MVH Nklas
Post Reply