Skoterett

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Skoterett

Post by parklife »

Nu har renovering och uppfräschning av två Skoteretter börjat, och jag puffar således för köpesannonsen på Marknaden. Alla typer av delar köpes, med fördel sidokåpar (surprise?), stöd, bromshandtag, vajrar, luftfilter m.m. Allt är av intresse. Också gärna lite allmän info (hittade trimtips på forumet, nyttigt!)

Maila info@parklife.se

mvh
/Tomas
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Här nere i Malmö fanns det fram till i höstas en man (gick tragiskt bort då) vid namn Gert Zaar, som hade järnkoll på det där med Crescent Skoteretter. Jag vet att han bl a lät tillverka (plastgjutna, vill jag minnas) sidokåpor som han sålde för en billig peng. Vad jag vet kan original i plåt gå på flera tusen kronor, hur sanslöst det än må te sig... Vet att han även kunde fixa nya delar som kolvar, spolar m m.

Gert var även "boss" för ett veteranmopedsällskap som kallas "Fartblindas förening", vilka bl a fortfarande är aktiva och har en månatlig mopedträff och runda (kl 19, första onsdagen i varje månad på IKEA:s kundparkering i Malmö). Kanske de som har tagit över ledarskapet i föreningen kan hjälpa dig med att lokalisera, eller åtminstone hänvisa till, delarna Gert Zaar beställde och hade till försäljning? De två du kan maila heter Krister och Johnny :

puch4ever@home.se (Krister)

johnny.sommerly@spray.se (Johnny)

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Tackar och bockar för hjälpen, nu ska jag på sidokåpsjakt...
Hank
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hank »

Kan man få låna den här tråden?

Jag har en Skoterett som jag gjort tappra försök att trimma. Dock har den inte blivit så värst mycket rappare. 45 km/h är maxfart.
Möjligen kan det bero på avgassystemet. Det är en så kallad paddljuddämpare, alltså en platt sak som sitter under motorn. Den fanns på de två första årsmodellerna (1964-65) och har förmodligen sett sina bästa dagar.

Jag har sett bilder på Gert Zaars omvittnat pigga Skoterett. Den har på vissa bilder ett effektrör. Vet någon vad det är för sort?

Generella tips om lämpligt avgas till min vedbodtrimmade Husqvarna Flinta-motor mottages tacksamt.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

NU snackar vi seriös trimning. Jag var själv kung/snabbast i hembyn på min Flintabestyckade crescent raketarsle i mitten på 80-talet.
Dåvarande recept är som följer:
Pluggen ur, lite breddat insug, tillsnyggade spolkanaler, lite breddad och höjd avgasport.
40 mm kolv, den största som fanns att tillgå, cylindern borrades med glädje i grannens svarv. Bing 15mm trimförgasare avsedd för PUCH. Den klart dyraste delen men vill man åka fort så finns inga genvägar. Ställbart munstycke givetvis. Planad topp med hårdare stift. Standardljuddämpare pga gnälliga granntanten. 2 kugg mindre framdrev. glöm inte att byta till gamla puchspolen då STEFAS blå tändspole inte klarade av varvet utan tvärdog hela tiden.

Ja sen var det inga problem att köra ifrån byns f.d snabbaste moppe, en yamaha 4vxl. Det var heller inga problem att slita sönder transmissionsremmar på löpande band.
Således införskaffades en 3 vxl motor med drev istället för rem. Med denna i ramen insåg jag plötsligt att crescents ramar endast var byggda för 30 blås. Vilken svajmast! bromsar fanns inte och fjädringen bestod av gummikuddar, vilket var sådäääär. Bytte raskt bor rakten mot en stadig dakota -68. Men minnena består.

Bekymmret för rikitgt hög effekt ur en flinta är transmissionen. När detta är löst kan man suga tag i bekymmret nr 2, kylningen., Cylindernflänsrnas area är för liten. Jag har sett folk som svetsat på extra flänsar på cylindern och det är rätt väg att gå, men ändå inte så snyggt. Kanske en konverteringa av ngn alucylinder?

Lycka till och berätta för oss andra hur det gick!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply