Göra en "Cutdown"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Göra en "Cutdown"

Post by Vitus »

Hej alla glada.¨

Har tänkt mig ge mig på att göra en "cutdown" på en V50N.

Någon som gjort detta på en smallframe/fullframe.
Som kan ge tips om vad man kan och inte bör ta bort från chassit.
Förstärkningar av chassi etc?

Tanken är även att byta framgaffel till en med dubbla "gafflar" ev. till någon modernare EU-moped gaffel eller motsvarande.
Orginal styrtoppen skall vara kvar så självklart måste ju styrstång och gaffel modifieras.
Även tips om delar från andra fordon som efter modifikation kan passa, ex. stötdämpare, bromsar. etc.

Alla tips är av godo :grin:

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Re: Göra en "Cutdown"

Post by subitus »

Vitus wrote:Hej alla glada.¨

Har tänkt mig ge mig på att göra en "cutdown" på en V50N.

Någon som gjort detta på en smallframe/fullframe.
Som kan ge tips om vad man kan och inte bör ta bort från chassit.
Förstärkningar av chassi etc?

Tanken är även att byta framgaffel till en med dubbla "gafflar" ev. till någon modernare EU-moped gaffel eller motsvarande.
Orginal styrtoppen skall vara kvar så självklart måste ju styrstång och gaffel modifieras.
Även tips om delar från andra fordon som efter modifikation kan passa, ex. stötdämpare, bromsar. etc.

Alla tips är av godo :grin:

MVH Niklas

:x :x :x @¤%&£!*^¨#¤ :x :x
Har hört att japs mopparna är betydligt bättre till detta fula djävulsdåd :wink:
-1967 Primavera 154cc-
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ett förslag är att rensa bort skölden & fotplattorna så bara balken är kvar, förstärk med ett rör från nedanför styrhuvudet till framför sadeln. :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

fritte wrote:Ett förslag är att rensa bort skölden & fotplattorna så bara balken är kvar, förstärk med ett rör från nedanför styrhuvudet till framför sadeln. :grin:
Här minns jag osökt den scoooter vår vän Calle i HK körde på första gången jag mötte honom, för nu rätt länge sedan. Den såg ut ganska precis så. Jag tror att den lystrade till namnet Torsten :lol:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

he he...bra minne Jens, visst körde man cutdown då...skall hitta en bild
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Cutdown nr 1:
V50kaross, trimmad PK-motor, förstärkt med ett rör överdraget med patronhylsa till fälthaubits. Ommålad 3 ggr, första bilden när Isa & Bea handmålade den.
Cutdown nr 2:
Touringkaross, P200gaffel, T5 framstänka, PXtank, T5-motor, up&over etc.
Image
Image
Image
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Hade tänkt mig att spara en del av skölden samt bottenplattan, sen ta bort måttligt på sidokåporna kanske sprejja motorn med chromefärg för att förhöjja skönheten :P

Sen återstår trimningen, har en fullcirkle vev bl.a som skall in i V50 motor.

Anledningen till detta bygge är att få en utmaning samt de chassi som skall moddas kan man nog inte göra så mkt åt förutom att göra modifieringar.

´MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Post Reply