Har en standard V50-motor med ET3-avgas och cylinder uppborrad till 3e Ö.D.
Om jag skulle slänga på en Dell'orto 19/19-fugge, skulle jag vinna något på det?
Ja, det är bara den modifikationen jag tänkt göra just nu, och jag undrar alltså om det skulle ge något eller kanske bara vara sämre? (med rätt munstycke och manifold såklart)
Vad skulle man vinna på det?
19/19 på V50
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Har en standard V50-motor med ET3-avgas och cylinder uppborrad till 3e Ö.D.
Om jag skulle slänga på en Dell'orto 19/19-fugge, skulle jag vinna något på det?
Ja, det är bara den modifikationen jag tänkt göra just nu, och jag undrar alltså om det skulle ge något eller kanske bara vara sämre? (med rätt munstycke och manifold såklart)
Vad skulle man vinna på det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
förmodligen ger det ingenting. jag skruvade ihop en V50 med DR85cc och 19fugge (+trimvev), där fungerade den hyfsat, men troligtvis hade den gått bättre med 16/16. skillnaden är att gaspådraget (responsen på handtaget) blir sämre ju större förgasare man har, fördelen är att man får högre toppvarv, men det under förutsättning att vev och cylinder kan spola så mycket bränsle.
förgasaren får upp suget snabbare ju mindre borrning man har (högre hastiget genom förgasaren).
tänk på att det sitter bara 16/16 på tidiga Primavera 125, sedan blev 19/19 standard på 125cc smallframe. Tittar man på moderna 2-taktare så finner man att 180cc motorer med hyfsat hög effekt bara har 20mm original.
slutsats; stor förgasare är inte alls nödvändigt i första läget. 16/10 är väl i minsta laget men 16/16 räcker långt.
gasa på!
Federico
<br />Har en standard V50-motor med ET3-avgas och cylinder uppborrad till 3e Ö.D.
Om jag skulle slänga på en Dell'orto 19/19-fugge, skulle jag vinna något på det?
Ja, det är bara den modifikationen jag tänkt göra just nu, och jag undrar alltså om det skulle ge något eller kanske bara vara sämre? (med rätt munstycke och manifold såklart)
Vad skulle man vinna på det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
förmodligen ger det ingenting. jag skruvade ihop en V50 med DR85cc och 19fugge (+trimvev), där fungerade den hyfsat, men troligtvis hade den gått bättre med 16/16. skillnaden är att gaspådraget (responsen på handtaget) blir sämre ju större förgasare man har, fördelen är att man får högre toppvarv, men det under förutsättning att vev och cylinder kan spola så mycket bränsle.
förgasaren får upp suget snabbare ju mindre borrning man har (högre hastiget genom förgasaren).
tänk på att det sitter bara 16/16 på tidiga Primavera 125, sedan blev 19/19 standard på 125cc smallframe. Tittar man på moderna 2-taktare så finner man att 180cc motorer med hyfsat hög effekt bara har 20mm original.
slutsats; stor förgasare är inte alls nödvändigt i första läget. 16/10 är väl i minsta laget men 16/16 räcker långt.
gasa på!
Federico