Hjälp med info om denna pärla....

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dadde
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Mon 21 Jul 2008, 00:24

Hjälp med info om denna pärla....

Post by Dadde »

Det här forumet verkar vara helt perfekt för mig!
Det är så att jag ärvt en gammal vespa och jag vet inte mkt om den, och jag kan inget om vespor. Tanken är att jag skall renovera upp den och bruka den
Det jag vet är att det är en Vespa grand sport från 1963, en ägare och 160 kubik. Detta har jag fått från regnummret så mer vet jag inte, så ni får berätta så mkt som möjligt om modellen.

Hur är dessa att köra? (har bara kört sporthoj innan)
Vad kan den vara värd?
Är det lätta att mecka med?
Vad skulle det kosta att lämna in den, så de går igenom motorn och startar den?
Hur många hk har den?
mm mm .......................

Image

Image
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Mycket stilig. Tidstypiskt hottad också. Förmodligen någon som har varit med i Vespa Club Göteborg.
Jens eller Rutger kanske känner igen den.
Här är en Stockholmsvariant från 1965 (Stig Serrander)
Image[/URL]
(Jag röstar på att du bara ska fixa motorn)
Och jag kan svara på den enda enkla frågan: 8,2 hk.
/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

O, vilken fin GS 160! Dessutom av den tidiga modellen med verktygsfack bakom sadeln. Den ska du vara rädd om och vårda ömt! Den har bott i Göteborgs och Bohus län, det gamla regnumret börjar på O. Dock, jag känner inte igen den, den tillhörde nog inte någon av mina vänner i Vespa Club Göteborg. I varje fall inte efter det att jag kom in där sommaren 1967.

Däremot visar den klara tecken på en förare med sportiga ambitioner. Stripes på frontskölden (om än lite klantiga), självhäftande regskylt fram, dåtidens variant av ryggstöd (fast det borde varit stoppat, det lät man med fördel flickvännen göra :wink: ) Bakljuset är dock fel, någon har bytt det till den senare versionen från SS180 m fl.

Lycka till med din fina GS, det var den sportigaste varianten i utbudet när den såldes och börjar bli rejält ovanlig (och värdefull). Och var försiktig när du mekar med den, vissa delar är mycket svåra att få tag på.

EDIT: Javisst ja, dina frågor:
Hur är dessa att köra? (har bara kört sporthoj innan)
>> Skitkul, bara stötdämpare, styr- och hjullager, däck mm är bra. Fast helt annorlunda än en sport-mc förstås ...
Vad kan den vara värd?
>> Svårt, det finns inga listpriser och utbudet är begränsat. 15-20 000?
Är det lätta att mecka med?
>> Allt är relativt men i princip ja. Den största risken är att du får kämpa med fastrostade och ärgade bultar mm
Vad skulle det kosta att lämna in den, så de går igenom motorn och startar den?
>> Se annan tråd här på forumet i detta ämne. Delar är oftast inget problem men mekkompetens är det. Det finns i princip inga firmor som jobbar med så här gamla maskiner, dessutom skulle det bli djävulskt dyrt. Du måste leta privatpersoner som vill hjälpa dig, eller göra det själv.
Hur många hk har den?
>> Se Pakas svar ovan

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:
Vad kan den vara värd?
>> Svårt, det finns inga listpriser och utbudet är begränsat. 15-20 000?

/jens
minst 20.000, skulle säga 30.000 om skicket är genomgående lika bra som det man ser på bilderna.

Grattis till en av de mest eftertraktade 60-talsvesporna
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
jencla wrote:
Vad kan den vara värd?
>> Svårt, det finns inga listpriser och utbudet är begränsat. 15-20 000?

/jens
minst 20.000, skulle säga 30.000 om skicket är genomgående lika bra som det man ser på bilderna.

Grattis till en av de mest eftertraktade 60-talsvesporna
säger du bara för att du har en likadan... :grin:
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Ascool!!

Tycker inte du ska röra karossen. Renovera bara motorn (om det behövs).
Dadde
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Mon 21 Jul 2008, 00:24

Post by Dadde »

Tackar för alla svar!
Vad kul det var att få höra lite historia bakom den. Den kommer att få fortsätta stanna här i Göteborg så länge jag äger den :grin:
Vad kul att det var en lite ovanlig modell också!

Man blir riktigt sugen på att sätta igång direkt. Skall vara borta några dagar nu men får börja när jag kommer hem.Karossen har jag inte tänkt röra, bara putsa upp, vill ha så mycket orginal det går, synd med baklampan den är i och för sig spruken så den får väl bytas ändå eller limmas.....

Vad tycker ni att jag skall göra med motorn innan jag försöker starta den?

Så här långt har den gått, hur långt brukar de gå innan de rasar?
Image

Tack på förhand/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
jencla wrote:
Vad kan den vara värd?
>> Svårt, det finns inga listpriser och utbudet är begränsat. 15-20 000?

/jens
minst 20.000, skulle säga 30.000 om skicket är genomgående lika bra som det man ser på bilderna.

Grattis till en av de mest eftertraktade 60-talsvesporna
säger du bara för att du har en likadan... :grin:
he he! just det ;)

nä, min var för dålig för att behålla original så jag sänkte värdet genom att lacka om den, ännu värre i en icke originalfärg.

priset baserar jag på vad de brukar gå för utomlands. modellen av 160 med rund bakdel och lucka är de dyraste och brukar gå för 45-60.000kr i Europa (kolla på subito.it eller scootertrader)

här några MK2 i varierande skick (alltså den billigare/vanligare varianten):

http://www.subito.it/vi/2862807.htm?ca=1_s&c=3

http://www.subito.it/vi/2810890.htm?ca=1_s&c=3

http://www.subito.it/vi/2722060.htm?ca=1_s&c=3

http://www.subito.it/vi/2582210.htm?ca=1_s&c=3

och här likadana som diskuteras ovan (modell 1962, som blev 63:or i sverige):

http://www.subito.it/vi/2714614.htm?ca=1_s&c=3

http://www.subito.it/vi/2659448.htm?ca=1_s&c=3


och de blir sålda.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: minst 20.000, skulle säga 30.000 om skicket är genomgående lika bra som det man ser på bilderna.

Grattis till en av de mest eftertraktade 60-talsvesporna
säger du bara för att du har en likadan... :grin:
he he! just det ;)

nä, min var för dålig för att behålla original så jag sänkte värdet genom att lacka om den, ännu värre i en icke originalfärg.

priset baserar jag på vad de brukar gå för utomlands. modellen av 160 med rund bakdel och lucka är de dyraste och brukar gå för 45-60.000kr i Europa (kolla på subito.it eller scootertrader)
glömde att det fanns en marknad utanför Sverige...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: säger du bara för att du har en likadan... :grin:
he he! just det ;)

nä, min var för dålig för att behålla original så jag sänkte värdet genom att lacka om den, ännu värre i en icke originalfärg.

priset baserar jag på vad de brukar gå för utomlands. modellen av 160 med rund bakdel och lucka är de dyraste och brukar gå för 45-60.000kr i Europa (kolla på subito.it eller scootertrader)
glömde att det fanns en marknad utanför Sverige...
jo, och när det finns exportörer i landet så börjar priserna närma sig. men det kommer naturligtvis inte bli lika höga som när köpare och säljare finns i samma land, frakt och registrering (+tull?) tillkommer ju när något kommer från annat land.
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Dadde wrote: Vad tycker ni att jag skall göra med motorn innan jag försöker starta den?
Underbart skick på din vespa!

Väldigt få dåtida sverige-hottade vespor och Lambrettor att se.

Ditt bakljus kan ju även de vara en del i en tidigare upphottning...

1. Byt olja
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
2. Rengör gasaren och kanske även tanken.
3. Byt kanske även tändstift (NGK B6ES)
4. Kolla om du har gnista
--Om du inte har gnista, rengör brytarspetsarna med fint sandpapper och tvätta med t-röd, då nyr brytarna genom att lossa svänghjulets magnet/fläktdel.
5. Häll på ny fräsch bensin med 5% olja
6. Provstarta

Troligen lär kopplingen sitta, men du kan ju busköra lite med indraget kopplingshandtag i tvåan sedan släpper den säkert, du får säkert byta lameller senare ändå då sessa lär vara skadade. Men ibland kan man köra med en gammal koppling ett tag.

Om nu scootern är körbar som den är, kör ett tag och byt olja ännu en gång.

/Calle
Post Reply