Skillnad PX125E och PX200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Skillnad PX125E och PX200E

Post by jings »

Hej!

Är inte så insatt i hur PX serien är uppbyggd så kanske någon vänlig själ kan förklara vad som skiljer en 125:a från en 200cc. Slaget såg jag var samma, kan det vara så enkelt att man kan montera en 200 cylle på en 125?. Chassimässigt, är det samma grejor?

Tack på förhand,
Janne
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Chassie mässigt samma, motormässig vissa små skillnader, cylinderbultarnas placering osv.
Nej, det går inte rakt av att sätta en 200 cylinder på en 125ccm, lite jobb blir det!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Motorblocket skiljer sig, så också utväxling, fjärde växeln, gasaren och kopplingen samt dess lock.
Förtändningsinställningen skiljer sig också.

Karossen är densamma.

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Skillnad PX125E och PX200E

Post by Hedge »

200-motorn har en vinklad cylinder, så det är en hel del jobb med att svetsa om motorblocket för att omplacera pinnbultarna.

Vill man trimma en PX125, och samtidigt behålla tillförlitligheten, köper man en PX150-cylinder samt en 22-primär till kopplingen. Du får kvar samma motorkaraktär, fast ett par hästar till. Billigare än att köpa trimcylindrar, och håller bättre också.

Mvh

G
jings wrote:Hej!

Är inte så insatt i hur PX serien är uppbyggd så kanske någon vänlig själ kan förklara vad som skiljer en 125:a från en 200cc. Slaget såg jag var samma, kan det vara så enkelt att man kan montera en 200 cylle på en 125?. Chassimässigt, är det samma grejor?

Tack på förhand,
Janne
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Tack för svaren!
En fundering bara, om man monterar en 150 cc cylle måste man då även ha en dito topp?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det verkar så:
Image

men 125:ans topp passar nog, men ger högre komp. :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

enligt Haynes har PX125- toppen 8,5/1, på en 150 cylinder blir det 9,98/1, jämför med P200 vilken har 9,8/1. :grin:
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Lyfte bort toppen nu på morgonen. Det ser ut som om det blir en skarp kant mellan en 125:a topp och en 150 cylinder. Upptäckte att en gammal Touringtopp passade men då blir nog kompresionen inte den bästa men man kan ju alltid plana.
Post Reply