Justering av växlar?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
aknot01
Drömmare
Drömmare

Justering av växlar?

Post by aknot01 »

Hur justerar man växlarna på en Vespa 50?
Letat febrilt på detta forum om en guide eller om nån annan har haft samma problem med att justera in växlarna. Får i alla växlar utom 1:an!

Är min första vespa 50 så jag är lite ovan att meka med just denna mopeden, har dock andra märken så en viss mekar-vana finnes.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Jag citerar mig själv från en annan tråd:
Terraplane Blues wrote:För att ställa in växlarna brukar jag lägga den i neutral (detta gör du genom att vrida växelföraren nere vid bakhjulet, du vet). Lättast är om man under hela förfarandet lägger Vespan ner på vänster sida. Då kommer du åt växelföraren vid bakhjulet, plus att Vespans handtag vilar mot marken i neutralläge efter att du har vridit till den så där. Sedan lossar du båda skruvnipplarna i de båda växelwirarnas ändar (på växelföraren vid bakhjulet) men låter dem sitta på wirarna. Härefter tar du t ex en plattång eller liknande och sträcker wirarna bakåt samtidigt som du spänner åt skruvnipplarna så långt in i dess "hålor" (på växelforaren) som det bara går (Obs! Se till att växelhandtaget inte rubbas ur neutralläge). Efterjustera wirarna genom att skruva ut wirehållarna där wirarnas hölje slutar och går in mot växelforaren. Båda wirarna skall vara lika spända. Har du gjort allt rätt nu, ska det funka att växla perfekt och växelindikationen på styret ska visa korrekt...
Lycka till!
subitus
Entusiast
Entusiast

Re: Justering av växlar?

Post by subitus »

aknot01 wrote:Hur justerar man växlarna på en Vespa 50?
Letat febrilt på detta forum om en guide eller om nån annan har haft samma problem med att justera in växlarna. Får i alla växlar utom 1:an!

Är min första vespa 50 så jag är lite ovan att meka med just denna mopeden, har dock andra märken så en viss mekar-vana finnes.
Växelvajrarna går till ett litet ok längst bak under motorn.
Lättast är att försiktigt lägga vespan ned mot fotplattan
och du behöver lämpligast två 8 och en 7(7:a beroende på vad du har för typ av vajerlås) blocknyckel samt en näbbtång.

*Lägg i friläge (i motorn), justera nu in "vajersträckarna hela vägen till klacken dom sitter skruvade i.

*Nu kan du släppa vajerlåsen (ändstoppen) bakom växel-oket.

*Försök ta upp så mycket "slack" du kan i vajrarna nu samtidigt som då får slänga ett öga på växel handtaget så det oxå visar friläge. Lämpligt med näbbtången här, lättare att få plats med andra näven att låsa stoppen.

*När växelhandtaget nu visar friläge (hyffsat) och vajerstoppen är låsta är det nu dax att justera finliret med "justerhylsorna".

*Spänn upp vajrarna mot varandra så att spelet i handtaget försvinner, dock inte för hårt då detta bara ger ökat slitage på ingående axel och i längden vajerbrott, oljeläck osv. Kontrollera att siffrorna ligger lika mot prick.

*Sist men inte minst! Lås kontramuttrarna på "justerhylsorna". Annars får du göra om denna övning med jämna mellanrum. Obs! lätta att dra runda.
Kapad 8:ans blocknyckel gör susen.

Lycka till!! :grin:
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

TB snabb som få :wink:

aknot01 nu kommer du ha vassate växelväljaren i stan!! :grin:
-1967 Primavera 154cc-
aknot01
Drömmare
Drömmare

Post by aknot01 »

subitus wrote:TB snabb som få :wink:

aknot01 nu kommer du ha vassate växelväljaren i stan!! :grin:

Ah!
Ska ut i garaget och meka mesamma!

Tackar för alla fin fina tips!!!

Synd bara att min flickvän inte kan provköra sin Vespa då det ösregnar i Kalmar-trakten just nu :/
aknot01
Drömmare
Drömmare

Done! Snus fix å färdigt!

Post by aknot01 »

Japps!

Lite enkla instruktioner och problemet är löst!

Tidigare ägare hade satt dit för stor nippel på 1:ans växelvajer vilken tog i motorblocket när 1:an skulle läggas i, bara att vända nippeln om så funkar det. Passade oxå på att "justera" in frikoppling och växlarna enligt era eminenta instruktioner!

TACKAR ÄNNU EN GÅNG!

//aknot01...numera invigd i vespa växel-justering
Post Reply