Touring-frågor.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jontaw
Nybörjare
Nybörjare

Touring-frågor.

Post by jontaw »

Hejsan!

Jag har köpt en vespa touring 61:a och har några frågor.

1. Benskölden är ganska bucklig på kanten där kromlisten sitter, hur snyggar man till det på bästa sätt? Förra ägaren hade pakethållare fram och det är ganska stora spår efter den, samt att han måste ha gjort en liten vurpa.

2. Jag får inte fart på hellyset. Halvlyset funkar som det ska och är inget fel på glödlampan. Vad borde jag kolla?

3. Rost på kromdetaljer, vad är det bästa sättet för att snygga till? Är det bara att köra med Autosol eller slipar det för mycket? Vad kan man annars använda?

4. Det har aldrig suttit någon nummerplåt på vespan. Var och hur är bästa stället och sättet att sätta dit en ny nummerplåt?

Tack på förhand från en Vespa amatör.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Först av allt: den råkar inte vara blå och köpt i Rumskulla, Småland för 3000 kr? He,he...världen är liten i så fall! :wink:

1. Jag brukar ta en gummiklubba att rikta plåten grovt med. Sedan avänder jag plåthammare (klädd med mjuk tejp på slagytan) med olikformade mothåll på baksidan (dessa mothåll finns att köpa på Biltema m fl). Med hjälp av dessa två tekniker brukar man kunna räta upp de flesta bulor på ett mycket snyggt sätt, utan att det syns nämvärt.

2. Brukar i regel vara tändspolen som är kass. Lite 556 i ljusomkopplaren kanske man bör prova först...

3. Det allra bästa mot ytrost är vinsyra, men även citronsyra eller ättika funkar. Coca Cola (!) har en viss rostlösande effekt. Visst kan du använda Autosol, även om det repar något. Annars kan det funka med någon form av polish eller vax. På en rostig kromyta kommer rosten åter igen, om man inte "stryper" syretillförslen. Ett lager klarlack funkar väl som försegling (OBS! Polera upp ytan först!).

4. Usch ja, det skär i hjärtat att behöva borra hål i hel plåt. Varför inte köra med dubbelhäftande tejp istället? Det finns sådan som håller och mer därtill!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
jontaw
Nybörjare
Nybörjare

Post by jontaw »

Tjena!

Min Vespa är inte blå och från Rumskulla, utan röd och köpt utanför Västerås.

Tackar för dom givande svaren, det får bli raka vägen till biltema och köpa mothåll sen hem och banka.

Mvh / Jonta
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jontaw</i>
<br />Tjena!

Min Vespa är inte blå och från Rumskulla, utan röd och köpt utanför Västerås.

Tackar för dom givande svaren, det får bli raka vägen till biltema och köpa mothåll sen hem och banka.

Mvh / Jonta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tjena.

Biltemas plåthammarset med mothåll är bra och billiga, men det finns ingen riktigt bra mothållsform för vespa-bensköldskanter.

ett tips är att köpa "art: 30-826 100 mm 39kronor" på clasohlson, ytterkanten på tvingen är rundad som bensköldskantens inre rundning, dessutom är den tillverkad i gjuten metall som ger en bra tynd. man bara lägger i tvingens ytterkant och knackar försiktigt med hammare utifrån

När du sedan har använt den färdigt som mothåll så har du en extra tving i garaget.

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308263000

en duktig plåtslagare sa en gång till mig; -innan varje slag med hammaren så ska du först ha tänkt igenom vad du vill justera med slaget. man ska aldrig puckla på en plåt utan att tänka innan vad man gör, lätt att man gör saken ännu värre. börja alltid med att analysera buckaln.....kanske ligger det något i det?

Federico
Post Reply