Hej, jag har ett problem.
På den Vespa 50 1968 jag köpte har någon pillat med elen. Har för tillfället inget lyse, tuta eller killswitch.
När jag lossar på motorkåpan ser jag att det kommer sladd ur ramen och motsvarande vis kommer det sladd från motor och jag gissar att dessa skall kopplas ihop för att det ska funka?
Från motor kommer ett sladdpaket med:
1 st grön
1 st svart
1 röd
parellet med dessa så löper även ytterligare
1 st svart kabel. (fast parallellt med ovan nämnd "sladd-damask")
Från ramen kommer:
2 st gul grön (randig)
1 st svart
1 röd
Jag lossade på kontrolldosan på styret och jag tolkar det som gul-grön randiga sladdarna går mot killswitch.
Frågan är om det är någon har en lösning på hur detta ska kopplas ihop?
Tack på förhand!
Vespa 50 El - Connect the dots
Här är elschemat från den svenska instruktionsboken till din vespa.

Som du ser kopplas normalt svart mot svart, röd mot röd och grön mot grön. Din beskrivning tyder på att någon dragit egen el i ramen. Du kan mäta med en enkel multimeter upp till kopplingsdosan. Röd från motor är dödare och ska fästas i en punkt jag tror är märkt "M" i kopplingsdosn på styret. Den gröna från motorn är matning och ska gå till en punkt jag tror är märkt "8" i styrdosan. Svart från motor är jord och skall gå till fram och baklampan direkt. Har du en extra svart från motorn kan du nog bara jorda den i t ex någon av fläktkåpans skruvar (bara kolla att det verkligen är jord... ) Hoppas detta hjälper med inkopplingen. Lycka till!
/Patrik

Som du ser kopplas normalt svart mot svart, röd mot röd och grön mot grön. Din beskrivning tyder på att någon dragit egen el i ramen. Du kan mäta med en enkel multimeter upp till kopplingsdosan. Röd från motor är dödare och ska fästas i en punkt jag tror är märkt "M" i kopplingsdosn på styret. Den gröna från motorn är matning och ska gå till en punkt jag tror är märkt "8" i styrdosan. Svart från motor är jord och skall gå till fram och baklampan direkt. Har du en extra svart från motorn kan du nog bara jorda den i t ex någon av fläktkåpans skruvar (bara kolla att det verkligen är jord... ) Hoppas detta hjälper med inkopplingen. Lycka till!
/Patrik
Jag anslöt röd med röd och svart med svart samt grön från motor med en av de gulgrönrandiga från ram. Tuta hel och havlljus fungerar nu. Till en början fungerade inte dödaren men det visade sig vara glapp mellan kopparkontakten på dödaren och kabelfästet. Efter att ha böjt kopparkontakten lite så fungerar även den.
Bakljus visade sig ha en trasig glödlampa, fungerar säkert efter ett lampbyte
Ps
Tack för kopplingsschemat och övrigt tips, jag hade inte kunnat komma så här långt utan det.
Bakljus visade sig ha en trasig glödlampa, fungerar säkert efter ett lampbyte
Ps
Tack för kopplingsschemat och övrigt tips, jag hade inte kunnat komma så här långt utan det.