Vad tror ni, kan man blanda två märken av växellådsolja? Fyllde på nästan tillräckligt i Rallyn av Motul men på lokala handlarn fanns bara Quaker State. Ska man tappa ur det gamla innan man fyller upp?
Påpekas kanske att det är en trimmad strokad motor med oförstärkta fjädrar i cosa-kopplingen. Något slir vill jag inte veta av...
/JM
blanda växellådsolja?
-
- Administrator
blanda växellådsolja?
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Re: blanda växellådsolja?
Kör du med -rak- SAE30?
/G
/G
primavera133 wrote:Vad tror ni, kan man blanda två märken av växellådsolja? Fyllde på nästan tillräckligt i Rallyn av Motul men på lokala handlarn fanns bara Quaker State. Ska man tappa ur det gamla innan man fyller upp?
Påpekas kanske att det är en trimmad strokad motor med oförstärkta fjädrar i cosa-kopplingen. Något slir vill jag inte veta av...
/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
primavera 133 in da house:
Fyllde på nästan tillräckligt i Rallyn av Motul men på lokala handlarn fanns bara Quaker State. Ska man tappa ur det gamla innan man fyller upp
Allt som har med oljor att göra är väldigt laddat, många har åsikter hit & dit och vad som är rätt & fel kan nog bara ett tokras avgöra men om det vore MIN scoot så skulle jag för det första ALDRIG blanda något annat i en Motul olja, Motul är tydligen väldigt komplexa oljor, om man ska tro importören som varje år försöker sälja in sina produkter men vi står över, håller oss till Agip. I alla fall så skulle jag nog försöka hitta mer av Motul men ännu hellre skaffa mer Quaker State och bara gå med den, jag kör Quaker State mineral 20-50W i min Skoda pickis med Öststats motor och den har över 25.000mil så att en helsyntet skulle vara bättre vet jag inte. Vill man ha en bra rak 30 olja finns den en hel del oljor till Harley från mineral till delsyntet & helsyntet som är gjorda för att gå i transmission & koppling skulle no slänga ett öga på sånt, kommer nog att åka Spectro Primary Chaincase Oil i min V50, har bara bra erfarenheter av den i Sportsters från mild till värsta värsta med NOS och allt, stabil olja....
DP says: Tänk om man kunde ha olivolja till ALLT.....
Fyllde på nästan tillräckligt i Rallyn av Motul men på lokala handlarn fanns bara Quaker State. Ska man tappa ur det gamla innan man fyller upp
Allt som har med oljor att göra är väldigt laddat, många har åsikter hit & dit och vad som är rätt & fel kan nog bara ett tokras avgöra men om det vore MIN scoot så skulle jag för det första ALDRIG blanda något annat i en Motul olja, Motul är tydligen väldigt komplexa oljor, om man ska tro importören som varje år försöker sälja in sina produkter men vi står över, håller oss till Agip. I alla fall så skulle jag nog försöka hitta mer av Motul men ännu hellre skaffa mer Quaker State och bara gå med den, jag kör Quaker State mineral 20-50W i min Skoda pickis med Öststats motor och den har över 25.000mil så att en helsyntet skulle vara bättre vet jag inte. Vill man ha en bra rak 30 olja finns den en hel del oljor till Harley från mineral till delsyntet & helsyntet som är gjorda för att gå i transmission & koppling skulle no slänga ett öga på sånt, kommer nog att åka Spectro Primary Chaincase Oil i min V50, har bara bra erfarenheter av den i Sportsters från mild till värsta värsta med NOS och allt, stabil olja....
DP says: Tänk om man kunde ha olivolja till ALLT.....
-
- Administrator
Re: blanda växellådsolja?
Trodde nog att SAE30 innebar att den var "rak", men så är det kanske inte? Låter i alla fall på DP som om jag gör bäst i att hitta en flaska Motul till Rallyn. Quaker State-flaskan kan jag nog använda till något annat, mindre trimmat.Hedge wrote:Kör du med -rak- SAE30?
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Administrator