Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Inga kondingar i ducatis eltändning. Bränsletillförseln känns mer troligt. Väldigt sällan som PX-tändningen bråkar.

Edit: åtminstone inga kondingar som går att serva. Finns säkert nån inuti CDI'n, men...

Mvh

Guran
Peter Sundfeldt wrote:Har gått över alla kopplingar med elschemat i hand, men allt ser riktigt ut. Ska också kolla spänningen på batteriet ordentligt en gång till. Att elstarten bara funkar ibland går att leva med, men igår uppstod ett jobbigare fel... Den dog under gång , gick starta efter en stund, dog igen och så vidare. Fick rekvirera transport till garaget från stan där jag befann mig. Har inte hunnit titta någonting än, men min första tanke var bränsletillförsel. Å andra sidan känns det som en möjlig kondensator, fast motorn och tllbehören är ju nya. Kan en kondensator bli dålig av att stå sedan 2003, då motorn kom till Sverige?
Ska som sagt kolla mer ikväll eller imorgon, men är väldigt tacksam för några bollplanks-svar.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Naturligtvis... elektronisk tändning :oops:! Där tänkte man inte till med den skarpa sidan. Och även om kan det vara något med CDI-boxen, brukar väl sådana fel mera vara av typen tvärdöd.
Bränsletillförseln är säkert mer trolig, det är ju också det system som är gammalt på hojen, i den bemärkelsen att tank/kran är original. Å andra sidan har jag farit runt en del i den nya förgasaren med munstycksbyte, oljepumps-eliminering och inkopplingar. Man kan ju kanske (för att inte säga troligt!) ha gjort något fel under dessa opererationer.
I morgon kollar jag.
Last edited by Peter Sundfeldt on Fri 04 Jul 2008, 08:31, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har haft liknande problem, då var det pickupens kablar till CDI-boxen som var skadade...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Kolla spänningen över batteriet när du trycker på startknappen, om den går under 10V så är nog inte laddningen eller batteriet bra.

Skulle rösta på bränsletillförsel.
Klämd slang? Dålig bensinkran? Inget hål i tanklocket?

eller som Fritte säger, matarkablarna.
Ibland när man meckat fram och tillbaka kan man lyckas att få flatstifthylsorna lösa eller liknande.
Kanske kan det även vara en ide att koppla loss dödarkabeln så att det inte är den som spökar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Har kollat kran/slang/flottörhus/tank/munstycken, bytt tändstift och CDI-box.
Kapade lite av bensinslangen inne i ramen, även om den inte var vikt. Nu blir det i alla fall lite rakare. Fyllt upp nivåerna i (det nya!) batteriet och sörjt för god ventilering/avdunstning. Tack för alla tips.

Och... nu både elstartar den kall och går fint! CDI-boxen kollade jag först och bytte, men motorn stannade fortfarande efter ett tag. Lät den nya boxen sitta kvar och bytte inte tillbaks, båda är ju uppenbarligen ok. Tyvärr gjorde jag alla de andra åtgäderna i samma slag, men något med bränslet måste det ha varit. Tändstiftet... tja, det förra såg lite fuktigt ut men inte sotigt. Känns inte som om motorn skulle uppföra sig så då. Kanske var det en rad olika faktorer som ledde till felet, lite irriterande är det att inte hitta något specifikt. Man vill ju inte ha en upprepning.

Vi får väl se vad som händer, tänker ta den på långtur (ganska långt är det i alla fall) upp till Fjällbacka i Bohuslän tillsammans med familjen i den grå/grå Citroën 2CV:n om någon vecka. De har ju liknande marschfart, charm och utstrålning. Fordonen, alltså.

ImageImage
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Uppe i Fjällbacka nu. Touringen hade tendenser att dö strax innan färjan över Gullmarsfjorden vid Lysekil, och en stund efter landgång var det dags. Hade redan på känn vad det kunde vara och hällde i reservdunken.
Det verkar som om reservläget, eller vad det nu är för läge efter 5 liters bränslekonsumtion, inte suger igenom. Efter påfyllning gick scootern som drömmen igen. Det blir till att byta till ny kran senare verkar det som, och på den här turen se till att hålla tanken full så ofta det går.

ImageImage
Den i USA till Stellan nyligen inköpta sadelväskan/packboxen i fräck canvas hänger lite provisoriskt på en tillfälligt monterad pakethållare, det blir lite snyggare sedan när originalhållaren kommer på plats efter nykromningen. Henrik Albertsson i Stockholm har vänligt tillhandahållit den pakethållaren, något annat ska tillfalla honom i byte så småningom.

ImageImage
Backspegeln av märke Stadium är en stadig sak med fasta lägen på armen vid sidan om själva justeringen av spegeln. Lite dyrare, men stabil och svinbra.

Annars pinnar hojen på fint, den nya hastighetsmätarvajern är dock lite för lång eller så, jag får inte mätaren att funka riktigt. Ska sätta dit den gamla isället, som ju faktiskt funkade innan den nya maskinen installerades! Ville ju ha nya, rena och ljusa vajerhöljen...
Men enligt besättningen ombord i Citroën 2CV:n låg jag mer i 90 än 80. Hade ju tänkt att hålla inkörningshastighet i 80 km/h, och håller aldrig mer än 3/4 gasläge. En får hoppas att det är vettigt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Peter Sundfeldt wrote: Men enligt besättningen ombord i Citroën 2CV:n låg jag mer i 90 än 80. Hade ju tänkt att hålla inkörningshastighet i 80 km/h, och håller aldrig mer än 3/4 gasläge. En får hoppas att det är vettigt.
Et lite tips er å ikke holde konstant hastighet...
Da blir sylinder/stempel innkjørt på kun 80km/t, og du risikerer at skjiten skjerer seg ved andre hastigheter...

Ved innkjøring bør man varierer gass/turtall/hastighet mest mulig...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Det har du säkert rätt i. Den enda inkörningserfarenhet jag har av två-taktare är från go-kart, då körde vi av och på i några varv och se'n var det flat out...
Ska ge den lite fullgas emellanåt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Något som snabbar upp inkörningen betydligt är att använda sig av mineralolja i bensinen de första 50 milen istället för helsyntet. Då slits ringarna in snyggt och prydligt. Helsynteten är helt enkelt FÖR bra för att köra in med.

Mvh
G
Peter Sundfeldt wrote:Det har du säkert rätt i. Den enda inkörningserfarenhet jag har av två-taktare är från go-kart, då körde vi av och på i några varv och se'n var det flat out...
Ska ge den lite fullgas emellanåt.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Moderna myter:
1. Inkörning skall inte göras vid konstant hastighet.

Det är helt oväsentligt vilken hastighet som man kör in en maskin med. Vid inkörningen nöter man in lager (kolvringar kan ses som glidlager i det här fallet). Det viktiga vid en sådan innötning är att man INTE BELASTAR lagerytorna för hårt. Så kör för all del in vid konstant hastighet, men aldrig aldrig aldrig fullgas!

2. Syntetolja är för bra för att köra in en motor på.

Lagerytor består förhoppningsvis av samma bra legeringar. Alltså borde alla motorer köras in likadant. En innötning av ytan skall göras så mjukt som möjligt. Oljan finns där som en film för ytorna att glida på. När innötningen är klar kommer mikroskopiska uphöjningar att gnidits av och tvättats ner i sumpen av den flödande oljan. Ju bättre oljan är på detta: att bära lagerytor och flöda i motorn desto bättre. Men alla syntetoljor har inte bättre bärighet än alla mineraljoljor. Det är den egenskapen och viskositeten som avgör. (Men sedan finns det en speciell sak med en del mc-motorer: våtkoppling tolererar inte en del tillsatser som finns i vissa oljor)

mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, det är möjligt att det gäller för insidan på andra motorer. Men nu var det inte det jag snackade om. Jag snackade om -kolvringar-, och dessutom kolvringar som rör sig i en gjutjärnscylinder. Har du själv testat och jämfört inslitningstiden för kolvringar på en vespamotor med olika oljor? Det har jag, och jag kan meddela att mineraloljan slipar in kolvringarna bra mycket snabbare än om du använder helsyntet. Efter det är klart, så övergår man ju såklart till helsyntet.

Dessutom: Det är en ordentlig skillnad på en liten vespamotor och motorer generellt. Jag har aldrig hört talas om någon som skurit lagren vid inkörning med en PX-motor, däremot är det ganska vanligt att man nyper cylindern. Och det är störst risk att göra det om man ligger på konstant fart, tvåtaktare är lite speciella i det avseendet.

Sen får du mytförklara det hur mycket du vill, men jag är säker på att det finns både en och annan scooterpilot på forumet som är villig att hålla med mig om mina påståenden.
PapaD wrote:Moderna myter:
1. Inkörning skall inte göras vid konstant hastighet.

Det är helt oväsentligt vilken hastighet som man kör in en maskin med. Vid inkörningen nöter man in lager (kolvringar kan ses som glidlager i det här fallet). Det viktiga vid en sådan innötning är att man INTE BELASTAR lagerytorna för hårt. Så kör för all del in vid konstant hastighet, men aldrig aldrig aldrig fullgas!

2. Syntetolja är för bra för att köra in en motor på.

Lagerytor består förhoppningsvis av samma bra legeringar. Alltså borde alla motorer köras in likadant. En innötning av ytan skall göras så mjukt som möjligt. Oljan finns där som en film för ytorna att glida på. När innötningen är klar kommer mikroskopiska uphöjningar att gnidits av och tvättats ner i sumpen av den flödande oljan. Ju bättre oljan är på detta: att bära lagerytor och flöda i motorn desto bättre. Men alla syntetoljor har inte bättre bärighet än alla mineraljoljor. Det är den egenskapen och viskositeten som avgör. (Men sedan finns det en speciell sak med en del mc-motorer: våtkoppling tolererar inte en del tillsatser som finns i vissa oljor)

mvh
/PapaD
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vespa motorer skiljer sig från de flesta andra motorer på många olika sätt och kan oftast inte jämföras rakt av med en modern mc/scootermotor.

Fläktkylning, höga temperaturer, gjutjärn, slidmatning, mycket högt kolv/cylinderspel etc.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hej,
ber om ursäkt om jag lät litet dryg.

Jag vet i princip ingenting om tvåtaktsmotorer, har bara haft två sådana (puch och px200E) så det är möjligt att det finns något fundamentalt annorlunda med deras kolvloppsinkörning som inte gällar "normala" glidlager. Det låter vidare mycket troligt att mineralolja, generellt, ger en kortare inkörning än en BRA synteolja. Å andra sidan finns det mycket bra mineraloljor som säkert ger längre inkörning än många syntetoljor. Ett glidlager som är bra inkört har ett förändrat ytskikt, kornstrukturen är deformerad på ett sätt som gör ytan mycket hårdare än metallen är från början. Jag misstänker, utan att läst en studie om det, att en längre inkörningsperiod bara är bra för att nå bästa härdning av ytan. Men som sagt, tvåtaktsmotorers lopp...jag vet ingenting.

Men en sak undrar jag: vad är orsaken att 2-t motorn mår dåligt av konstant fart vid inkörning?
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det som händer med en tvåtaktare under inkörning är (bland annat) att kolvringarna matchas mot cylindern. På grund av de två ytorna inte är inpassade, så byggs värme upp ganska snabbt under inkörningen. Inte speciellt bra på luftkylda järncylindrar. Därför är det viktigt under inkörningen att ta frekventa pauser och låta motorn svalna av mellan varven.

En annan sak som är anledningen till att inte ligga på samma hastighet, är att om du hittar ett gasläge som ger en något magrare, hetare blandning (finns nästan alltid nåt läge som ger det), så kan det tillsammans med det ovanstående skära kolven om du ligger för länge på det gaspådraget. Alltså: Variera motorvarv/gaspådrag och låt motorn svalna lite då och då är den bästa medicinen för en gammal tvåtaktare med gjutjärnscylinder. När inkörningen är klar, så har du väsentligt lägre friktion i cylinderloppet, medans kompet har ökat på grund av kolvringarnas förbättrade tätning mot cylinderväggen.

Att man väljer mineralolja istället för helsyntet är helt enkelt att den smörjer sämre (dock tillräckligt bra), vilket snabbare passar in kolvringarna till cylindern. Med helsyntet funkar det såklart också, men det tar längre tid att nå dit. Inget annat.

/G
PapaD wrote:Hej,

Jag vet i princip ingenting om tvåtaktsmotorer, har bara haft två sådana (puch och px200E) så det är möjligt att det finns något fundamentalt annorlunda med deras kolvloppsinkörning som inte gällar "normala" glidlager. Det låter vidare mycket troligt att mineralolja, generellt, ger en kortare inkörning än en BRA synteolja. Å andra sidan finns det mycket bra mineraloljor som säkert ger längre inkörning än många syntetoljor. Ett glidlager som är bra inkört har ett förändrat ytskikt, kornstrukturen är deformerad på ett sätt som gör ytan mycket hårdare än metallen är från början. Jag misstänker, utan att läst en studie om det, att en längre inkörningsperiod bara är bra för att nå bästa härdning av ytan. Men som sagt, tvåtaktsmotorers lopp...jag vet ingenting.

Men en sak undrar jag: vad är orsaken att 2-t motorn mår dåligt av konstant fart vid inkörning?
mvh
PapaD
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag tror inte att det är den konstanta farten som är det största problemet utan att "konstant fart" ofta innebär mil efter mil i 70-75 km/h och då ligger man och kör på lågfartsmunstyckena i förgasaren vilket gör att motorn kan tendera att gå lite varmt. Vi som trimmat har ju ofta märkt att det är när man ligger och "fegkör" :wink: i kortege eller vid tung trafik som motorn tenderar att nypa. I stan när man ligger och gasar upp och ner och växlar flitigt är det mycket mer sällsynt med nyp.

En annan orsak till att man inte ska köra in vid ett varv är att man skulle kunna få resonanser till följd av ojämnheter och ligger man vid ett varvtal tenderar man att förstärka detta slitaget.

Mineral eller syntet tror jag i alla fall kan vara hugget som stucket med dagens fina oljekvaliteter. Finns det ojämnheter så lär de bryta oljefilmen i vilket fall och slitas ned.

Däremot ska man byta olja ganska flitigt under inkörning och då passar ju den billigare mineraloljan bättre :)

bara min egen spekulation
mvh/HB
PapaD wrote:Hej,

mvh
PapaD
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Här var det mycket och bra information att ta till sig. Men i korthet har jag förstått att det är käckt med bra mineralolja i bensinen. Jag har med mig och kör med castorbaserad race-olja (Shell Racing M för kartingmotorer) som är av extraordinär kvalitet med syntetiska tillsatser. Vet inte riktigt vad den hamnar på inkörningsvärderings-skalan, men ska se till att köpa mineral 2-T olja på Pump-stationen i Hamburgsund i morgon (de har ju Gulf-sortiment nuförtiden!) och använda den på resten av turen den här veckan. Långkörningen jag har ägnat mig åt från Göteborg till Fjällbacka gjordes längs kustvägen, det vill säga ganska varierad körning med förhållandevis mycket växlingar och varvningar. Men visst, majoriteten av sträckan var förstås landvägskörning på fyran. Avkylning skedde bara på färjan över Gullmarsfjorden, så det var det inte enligt skolboken :sad: . Samtidigt har jag ändå gjort några mil (de allra första) i Göteborg med väldigt varierad körning innan.
Kommer nog att köra en hel del här i området Grebbestad-Fjällbacka-Hamburgsund-Kungshamn under veckan och ska då praktisera de senaste råden i den här tråden. Det är en del att tänka på, tack för engagemanget så långt!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Vad är för verktyg man använder för att justera luftskruven på en PX-motor med elstart? Rolf Axel i numera Varberg nämnde att de hade ett specialtillverkat verktyg när han var på EM i Gbg.
Har nämligen problem med för en mager blandning vid initialgas. Att justera luftskruven innebär nu att montera av förgasaren varje gång. Jag kommer inte åt med en vanlig 7:a på själva skruven.

Har skruvat ut 3 respektive 1 varv och i båda lägen rusar motorn. Förstår inte riktigt vad som sker. Vid 2 varv har den tidigare gått normalt med ovan nämnda mager-effekt.
Orkar inte testa mer och montera av/på förgasaren fler gånger och söker därför efter råd.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Min luftskruv är lika, jag gjorde ett mejselspår i sexkantskallen med bågfilen. :grin:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Så får det bli, bra tips!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

sitter inte startmotorn ivägen för att kunna utnyttja spåret som tagits upp?

...själv brukar jag använda ett par korta fasta nycklar med olika vinkel för denna knepiga justering
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

calle wrote:sitter inte startmotorn ivägen för att kunna utnyttja spåret som tagits upp?
Jo, startmotorn sitter i vägen för alla verktyg känns det som... :sad:
Men om man tar upp ett spår i skruven ser det i alla fall ut som det skulle funka med en liten mejsel snett uppifrån. Fast verktyget man skulle önska sig är en spärrblocknyckel med mycket små spärrar/steg, som ett så'nt där litet, ledat spärrhandtag.
calle wrote:...själv brukar jag använda ett par korta fasta nycklar med olika vinkel för denna knepiga justering

Hemmakrökta då, alltså? Är det det som är knepet? Några vinklade sjuor?
Ska försöka köpa ett par nycklar som jag kan bearbeta i morgon.
Och den rusande motorn betyder alltså att blandningen är för mager på tomgång? Blir inte riktigt klok på varför motorn rusar när jag justerat tillbaks till utgångsläget. Tomgångsmunstycket är för övrigt rengjort och kollat.

Är det förresten en självklarhet eller en bra idé att sätta ett bränslefilter på slangen inne i ramen? Borde kanske gjort det från början, känns det som.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Vad gäller motorrusningen, kan inte det vara förgasarfot-packningen som blivit för dålig/tunn efter otaliga förgasarlyft och bränslevätningar, och därav tjuvluft?
Det är en väldigt tunn liten pappersbit som sitter och fungerar som packning på den här motorn. Kanske är det bara en transport/montage-packning från fabriken, motorn kom ny i sin låda till Sverige 2003 och kanske var tänkt att ses över av en auktoriserad verkstad innan montering. Skruvarna till luftboxen fanns ju inte heller. Jaja, ska knacka till ny packning och trixa lite med sjuorna, så få vi se.

Och snart får nog hojen räknas som inkörd, sträckan börjar närma sig 100 mil nu :grin:!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jo Peter, för mig låter det här som typisk tjuvluft, t ex en läckande packning. Så dramatisk effekt har åtminstone aldrig jag fått av feljusterad luftskruv. Justera tillbaka luftskruven till utgångsvärdet, har för mig att det brukar vara 1,5 varv ut, och byt packningen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

2,5 på sexskantskruv versionen och 1,5 på de äldre spårskruv versionerna.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

peter sundfeldt in da house:
Vad gäller motorrusningen, kan inte det vara förgasarfot-packningen som blivit för dålig/tunn efter otaliga förgasarlyft och bränslevätningar, och därav tjuvluft

Tjuvluft är ganska lätt att diagnostisera, starta upp, låt bli ordentligt varm, ta en flaska startgas eller brake clean och börja spruta på, börja från luftfiltret och jobba sakta mot insuget på cylindern, ta en skarv i taget och spruta på, stiger den i tommgång, BINGO!! läcka....

DP says: Gammalt djungelordspråk eller kanske djungelmektips eller var det Bosse Bildoktorn....
Post Reply