Veteranförsäkring?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Terraplane Blues

Veteranförsäkring?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Vilka är för- och nackdelarna med att ha sina scootrar veteranförsäkrade?

I nuläget har jag min Primmy trafikförsäkrad via en konventionell försäkring. Är det lönt mödan att få den helförsäkrad via veteranförsäkring?

Eftersom jag kör året runt och den ofta står parkerad utomhus: finns det några begränsningar i försäkringsvillkoren, t ex att man endast får ha den i låst garage; köra max ett antal mil om året m m?

Avslutningsvis: Hur beräknas ersättningen på en gammal scooter vid olycka, stöld, brand m m? I och med att en bruksscooter oftast har ett relativt ringa värde (ca 7-15000), kanske det inte är lönt med hur illa försäkringsbolag normalt räknar och resonerar (diverse avdrag hit och dit)?

Tack för svar på förhand!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Jag har alla mina entusiastfordon (två-, tre- och fyrhjulingar) veteranförsäkrade, men just på grund av det. Entusiast-användandet. De brukas inte i dagligt bruk, och inte heller året om. Det är ju det som är villkoret.
Om du använder din hoj som bruksfordon ska du naturligtvis inte åka på veteranförsäkring, då du i så fall så gott som dagligen exponerar den för en potentiell skada. Det är ju just därför det finns veteran/entusiastfordonsförsäkring, fordonen används så begränsat att skadorna därmed är få och premierna lägre. Dessutom måste du, hos de flesta bolagen som har veteranförsäkringar, ha ett fordon som är normalförsäkrat och påställt registrerat på dig.
Att entusiastförsäkra och sedan, när eventuell skada inträffar, uppdagas ha använt fordonet i dagligt bruk är inte populärt hos bolagen. Och det vore ju trist. Vad har du förresten för premie idag? En Primavera är väl en lätt MC? Och så storstad, eller?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peter Sundfeldt wrote:Att entusiastförsäkra och sedan, när eventuell skada inträffar, uppdagas ha använt fordonet i dagligt bruk är inte populärt hos bolagen. Och det vore ju trist.
Tyvärr är nog inte en upptäckt modern motor heller till försäkringstagarens fördel...
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Nja, det är det kanske, du syftar på min PX-motor i Touringen? Men det bytet är faktiskt noterat och godkänt av bolaget. Den besiktigande klubben ska bara föra in det i sina noteringar.

Tillbaks till trådens författares spörsmål. Alla gör och ska naturligtvis göra som de vill, men bruksfordon och entusiastförsäkring är en svår nöt. Krav på inomhusparkering och ovan nämnda normalförsäkrade fordon, till exempel. Men lycka till, jag har själv många gånger dryftat så'na frågor gentemot samvetet och till exempel kommer säkert min snart importerade PX-klon Stella att normalförsäkras, då den är förhållandevis ny och kan komma att brukas lite mer. Men givetvis ska frågan ändå ställas till klubben och bolaget.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply