PX 200 växlarna la av under gång, fixerades på 4an.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
arfwidson
Entusiast
Entusiast

PX 200 växlarna la av under gång, fixerades på 4an.

Post by arfwidson »

Var påväg till jobbet, märkte att den inte växlade även om jag vred handtaget. Först var 3an i sedan efter en högerkurva så var 4an i. Växelhandtaget gick att vrida, växellägena kändes i handtaget. Det gick att vrida "över" 4an.

Jag fick springa iväg den efter rödljusen men lyckade ta mig till jobbet där den står nu. Har inte kollat något, men det verkar inte vara vajrarna som är av eftersom den gick att "växla" upp och ner. Vad kan vara fel?

Kan bli klurigt att starta den på 4an och få hem den... :sad:

/Samuel
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det finns en fjäder i växelboxen, har jag föstått (och sett på våra) har fjädern hoppat ur? En kille här hade motsvarande problem och där hade fjädern lossnat. Det är i alla fall rätt enkelt att kolla...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Det är ju enkelt att ta av locket till växelföraren och kontrollera att vajrarna sitter som de ska och att de verkligen flyttar växelföraren då du växlar.

Personligen tycker jag det låter som om ena vajern (den som växlar ner) skulle gått av.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Eftersom du fortfarande känner alla lägen i växelhandtaget så hade jag gissat att växelföraren gängats ur växelkorset. Det märker du också om du skruvar av växelboxen, då borde du kunna dra växelföraren rakt ut.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Post by arfwidson »

Tack, tack!
Tänkte också på att växelföraren gängats ur, jag kan varit dålig med att fylla upp med olja... Kan finnas ett eventuellt orsakssamband.

Kommer med svar på tisdag!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ganska sannolikt att den lilla pinnen i växelboxen hoppat ur. Har sett tre PX med det felet. Kolla i växelboxen om den ligger där och skräpar. Gör den det, så knacka tillbaks den med lite Loctite på. Då sitter den sen.

/G
hiblopp wrote:Eftersom du fortfarande känner alla lägen i växelhandtaget så hade jag gissat att växelföraren gängats ur växelkorset. Det märker du också om du skruvar av växelboxen, då borde du kunna dra växelföraren rakt ut.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply