Vilken Olja - rak/multigrade?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Vilken Olja - rak/multigrade?

Post by kbt172 »

Hola,

Efter mitt nyförvärv så tänkte jag byta olja. I Haynes manualen pratar man kort och gott om SAE30... Vid besök på Biltema blev jag mest förvirrad; här fanns traktor olja, motorsågsolja, scooterolja, växellådaolja m.m. Den enda jag fann som var i närheten var 5W SAE30 helsyntetisk, funkar denna ok eller vad är det korrekta valet? Är fem i viskositet är för tunn? Jag såg någon post här på forumet som sa att 10w SAE40 skulle fungera fint.

Tacksam för assistans.

/kbt172
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Post by kbt172 »

Denna guide är redan printad :grin: då jag tänkte att denna skall utgöra min guide till premiärbytet, precis lagom detaljerad... utmärkt.

Ukaj, jag förstår. Jag går till "närmsta scooterbutik, mopedhandlare eller trädgårdsmaskinbutik" och säger rak SAE30 med stadig röst och bister blick.

Tack.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Säkrast är att gå på rak sae30-olja, OK brukar ha!
Hank
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hank »

Biltema har SAE30. Kallas gräsklipparolja och säljs i 0,6 liters förpackningar för 30 spänn.

Image
kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Post by kbt172 »

Införskaffade gräsklipparolja på Statoil, kunde utläsa SAE30 på den polska förklaringen dock inte på något av de andra 6 språk som var representerade. Oljebytet är nu utfört med bravur tack vare informativ guide enligt ovan samt en justering av växelvajer enligt samme mans kompetenta anvisningar i nr63 av scooteristen. Ett stort tack för dessa guider, precis rätt nivå för min del. Jag hoppas på fler av dessa tekniska alster alternativt så talades om "mek-kurser" här på forumet, även om det var ett tag sedan... detta är något jag skulle betala pengar för i alla fall.

Nu återstår att utreda varför alltid minst 75% gaspådrag krävs för att motorn skall svara ordentligt på 4:e växeln..separat post kanske..

Tack för all hjälp.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tänkte också byta olja i min kära pärla... Den vill också ha SAE 30 för att må bra, så det tänkte jag att hon kan få. I instruktionsboken står även att läsa att det är denna typ av olja hon vill ha blandat i bensinen (2%)... är det viktigt eller funkar vilken tvåtaktsolja som helst ?

mvh / Snider
Vespa Rally 180 1971
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Snider wrote:Tänkte också byta olja i min kära pärla... Den vill också ha SAE 30 för att må bra, så det tänkte jag att hon kan få. I instruktionsboken står även att läsa att det är denna typ av olja hon vill ha blandat i bensinen (2%)... är det viktigt eller funkar vilken tvåtaktsolja som helst ?

mvh / Snider
Nej, blanda inte SAE 30 i bensinen! Där ska du ha tvåtaktsolja.

/Johan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

På den gamla goda tiden använde man tydligen SAE30 även i bensinen, men nu och sedan länge finns det dedikerad tvåtaktsolja vilket är bra mycket bättre att köra på.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Låter fint det !

ps.. måste man inte älska det här forumet? Två svar på 10 minuter... :grin:
Vespa Rally 180 1971
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom, kör på en kvalitetsolja, det lönar sig. Mindre sot, mindre nyprisk mm mm. Du sparar snabbt in merkostnaden.

Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

jencla in da house:
kör på en kvalitetsolja, Du sparar snabbt in merkostnaden

Är inte dom här maskinerna underbara!?!?!??! man kör billig rak 30 gräsklipparolja i lådan & sen har man pengar över att spendera på en fin 2-takts olja och så går dom som tåget, tänk om det var så med alla 2-hjulingar!!!!

Aprilia recomenderar (Agip) Tec (delsyntet) till i princip all hojarna utom dom som går hårt på bana, där är det Racing (helsyntet) som gäller, läste i manualen till min Ducati (från 97) att man bara fick åka på 10W-50 Racing den dyraste oljan från Agip, kan det ha att göra med att den är luft (och till viss del olje) kyld eller har oljorna bara blivit bättre rent generellt, som tur är säljer vi Agip och jag har lite att välja på, vi säljer även Partners (gräsklippar) raka 30 olja så den & Agip Speed 2-T kommer att bli dieten för min smallframe, Ducatin därmot får det nog bli Agip Racing då bara det bästa är bra nog.....

DP says: Tänk om någon skulle rekomedera Biltema eller rak olja på SDK eller Sporthoj, kan ni stava L Y N C H A D....
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Shell Spirax 80 EP

Post by andreas.larsson »

Hej
Jag läser nu i instruktionsboken för en Lambretta TV 175 - originalinstruktionsboken från 1961 :D
I den står det så här angående periodisk smörjning:

Växellåda och transmission, använd Shell Spirax 80EP hela året. Byt oljan förutom den enligt smörschemat angivna var 400:e mil, efter inkörningens 150 mil (6 dl olja).

Någon som vet om Shell Spirax 80 EP existerar även idag :D ??
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Post by andreas.larsson »

Vad gäller motorns smörjning (bensinblandning) säger instruktionsboken i original för Lambretta TV175 1961 så här:

Man skall använda olja av viskositet SAE 50 eller helst en speciell 2-taktsolja, med blandningen 3% och använd Shell 2T tvåtaktsolja.

:D
Post Reply